Cuvantul rrom, interzis prin lege

Tweet this

http://www.www.www.urbaniulian.ro/?p=50924




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


41 Comentarii pana acum»

  1. Dan Tanasa said

    am August 25 2010 @ 5:49 pm

    Sustin si eu initiativa!

  2. Vlad said

    am August 25 2010 @ 5:59 pm

    In sfarsit, dar mult v-au luat.
    Oare a-ti simtit-o pe propria piele?
    Ajunge cu terfelirea numelui de roman in noroiul tiganilor.
    In sfarsit doi deputati cu mintea la cap.
    I-a sa-l vedem pe BAse ce zice, s-au el nu mai poate candida pentru a treia oara ca sa se opuna legii.

  3. Concret Ramirez said

    am August 25 2010 @ 6:20 pm

    Felicitari pentru aceasta initiativa. Sunt surprins de ce pana acum nimeni nu a subliniat acest fapt. Ei (tiganii) isi pot spune lor insisi romi, dar nu vad de ce si noi (romanii) le-am spune lor la fel. Germanii isi spun lor insisi deutch, enlezii british, etc… dar noi le spunem lor astfel, conform LIMBII NOASTRE. De ce nu-i lasam sa-si spuna lor insisi daca doresc romi, conform LIMBII LOR, si noi sa la spunem lor tigani, fara nici un sens negativ, conform LIMBII NOASTRE, asa cum de fapt e firesc si cum a fost dintotdeauna? De ce in Romania NIMIC nu mai este firesc?

  4. claudia said

    am August 25 2010 @ 6:35 pm

    In sfarsit!!!!! m-am saturat sa fim bagati in aceeasi oala cu ei pt ca strainii nu stau sa se gandeasca la diferenta dintre “roman” si rom” , pt ei cand spui “rom ” este egal cu “roman” .
    Cu siguranta ca o schimbare de denumire nu va produce efecte imediate , dar cel putin pt noi , pt romani este o alinare.
    Mult succes !!!!!

  5. Seba said

    am August 25 2010 @ 7:59 pm

    Ma bucur sa vad ca au venit doi oameni care sa puna o intaritura de beton la zidul casei noastre Romania.

  6. Cuvantul rrom, interzis prin lege | Ilfovul nostru said

    am August 25 2010 @ 9:34 pm

  7. Interzis la rromi, liber la tigani. Proiect de Lege pentru romii de la Roma, Paris si Bucuresti | Victor Roncea Blog said

    am August 25 2010 @ 10:48 pm

    […] Iulian Urban Posted in Documentare, Top News Tags: romi, tigani « Hackerii nationalisti au spart reteaua de e-mail a lui Putin si Medvedev de 23 august, ziua Pactului Ribentropp – Molotov You can leave a response, or trackback from your own site. […]

  8. Tasha said

    am August 25 2010 @ 11:05 pm

    E foarte bine, va doresc succes.

  9. Razvan C. said

    am August 25 2010 @ 11:40 pm

    De foarte mult timp asteptam un asemenea demers.Ce ma bucur!
    Dar doream sa va intreb ce etnie va primi cel care este jumatate roman jumatate tigan?Pentru ca si aici avem o problema.Eu sunt de parere ca fiul al carui tata este tigan trebuie sa primeasca etnia de tigan,la fel si pe linia feminina ,mie asa mi se pare corect.
    Scrie asa ceva in acest proiect de lege?
    Ce parere aveti domnule senator?

  10. Bogdan said

    am August 26 2010 @ 8:06 am

    tot respectul pentru demersul initiat, sper sa aibe finalitate
    ..din ce stiu, denumirea de rom a fost adoptata de guvernul Roman prin 99-2000 dupa o recomandare europeana din 1996 si.. suntem cam singurii care au adoptat-o. Multa sanatate si multumiri pe aceasta cale liberalului cu parfum de comunist Petre Roman

  11. vasi said

    am August 26 2010 @ 9:57 am

    Mult succes.
    ??tia (rromii) ?i cei care lupt? împotriva Bisericii fac de ru?ine poporul român.

  12. Vlad Cubreacov said

    am August 26 2010 @ 12:16 pm

    Consider totu?i c? ar fi mai potrivit s? se vorbeasc? despre “reabilitarea termenului ?IGAN” decât de “interzicerea cuvântului RROM”. Cuvântul ?IGAN figureaz? în mai multe documente ale Consiliului Europei, ale OSCE ?i ONU ?i este SINGURUL exonim românesc pentru respectiva etnie. Cuvântul RROM este unul dintre multiplele endonime ?ig?ne?ti ?i în traducere înseamn? OM, FIIN?? UMAN?. A?adar, cuvântul ROM nu poate fi interzis în limba ?ig?neasc?, dar trebuie substituit în limba român? cu exonimul tradi?ional ?IGAN, ternem izgonit pe nedrept din actele oficiale în timpul ministeriatului Petre Roman.

    Endonimul “rrom” este echivalent cu exonimele “?igan” din limbile slave ?i român?, “zingaro” din italian?, “gipsy” din englez?, “zigeuner” din german?, “gitano, falmenco” ?i “calé” din spaniol?, “kowli” din persan?, “asix” din curd?, “tsoani” din ebraic?, “gitan, tsigane, manouche, romanichel, bohémien, sinti, gitou, babane, gean du voyage” din francez?, “mustalainen” din finlandez?, “ghajar” ?i “nawar” din arab? sau cu infranimele din limba român? “c?ld?rar, cerar, l?ie?, ursar, lingurar” ?i altele.

    Cuvântul ?IGAN trebuie reabilitat în limba român?.

  13. Eurotiganiada said

    am August 26 2010 @ 12:23 pm

    Zilele turismului etnic: ast?zi, Euro?iganiada (Editorial)

    Primii turi?ti francezi de etnie rom? ?i cet??enie român? ne-au fost arunca?i deja peste gard, în gr?dina carpatic?. Fac prinsoare c?, pân? la urm?, toat? lumea va fi mul?umit?. ?iganii se aleg cu un concediu absolut gratuit, Sarkozy pune frân? propriului declin de popularitate, Opozi?ia iese la ramp? ?i la noi ?i la ei, oengeurile se umplu de fonduri ?i, în fine, un nesperat flux valutar este pompat în vinele economiei române?ti.

    Fraierii care, pân? mai ieri, ne tr?geau de urechi pentru intoleran?? s-au speriat dup? vizita unei câtimi din ?ig?nia de la marginea Uniunii ?i, în loc s? ne predea o magistral? lec?ie despre integrare („incluziune“ – cum m-ar corecta Mircea Toma), ei au ales cea mai simpl? solu?ie: expulzarea în „patria mum?“. Dup? criteriul cet??eniei. Pare c? nu prea pricep ei c? integrarea presupune mai întâi sedentarizare, dar nici nu concep ca o mân? de ?igani proaspe?i, din Est, s? aleag? Fran?a ca s?-?i sedentarizeze ?atra. Ni?te nasoi!

    Da’ las? c? nici cu ai no?tri nu mi-e ru?ine când e vorba de lozinci oengisto-etnice! Eu unul m-am s?turat de ?abloane gen „Nu to?i ?iganii fur?“. E adev?rat, îns? to?i ?iganii care fur? fur?! Cum este la fel de adev?rat ?i c? to?i ?iganii care muncesc muncesc. Îns?, în momentul de fa??, nu sunt expulza?i ?igani l?utari, costorari, rudari, argintari, co?ari sau c?p?unari. Sunt expulza?i ?iganii „problemari“. M-am plictisit s? aud c? „?i românii fur?“. Eu pot s? m?rturisesc chiar mai mult! Nu-s mul?i români care s? nu fi furat ceva din întreprindere: o scândur?, o ?eav?, o radier?, un produs finit. O or? de program! O zi de diurn?! Diferen?a este c? românii mai ?i munceau în acea întreprindere. Acum am auzit c? „nu to?i ?iganii cer?esc în Fran?a“. Corect, îns? to?i cer?etorii sunt ?igani! Nu am v?zut catedral?, în cel mai mic or??el, f?r? cel pu?in o ?iganc? la intrare care s? presteze „salutul românesc“.

    În ciuda eviden?elor, reprezentan?ii etniei, cot la cot cu organiza?iile de ap?rare a drepturilor romului, o ?in langa de 20 de ani cu teza discrimin?rii dup? culoarea pielii, acuzând în stânga ?i-n dreapta de tot felul de idiosincrasii olfactive, pe la tot felul de simpozioane, în loc s? caute cauzele reale, în sânul comunit??ii, într-o cultur? anacronic? pentru care ni se mai cere ?i respect! ?i, hai, mai treac?-mearg?, pe român po?i s?-l faci mai nazist, rasist, antonescian, c? nu se sup?r?, da’ s?-l porecle?ti „Hitleric?“ pe micu?ul Sarkozy parc?-i prea mult! În Fran?a, ?iganii ar fi putut s? înceap? o via?? de la zero, „decent?“, cum zic majoritarii.

    Dac? ar fi vrut! Ei au ajuns acolo odat? cu alte câteva mii de emigran?i din Lumea a III-a, în marea lor majoritate la fel de s?raci, semianalfabe?i, unii persecuta?i, f?r? acces la ?colarizare ?i f?r? perspective de angajare în ??rile de origine, cei mai mul?i f?r? s? cunoasc? limba ??rii de adop?ie, ?i, foarte important, foarte pu?ini purt?tori de piele alb?. Cu toate astea, chinezii, srilankezii sau gabonezii nu ?i-au ridicat tabere la marginea ora?elor, nu au ie?it la cer?it ?i la furat, femeile nu i-au stropit cu lapte din ?â?? pe poli?i?ti ?i nu ?i-au ar?tat diverse organe trec?torilor. ?i-au c?utat de munc?. Munc? la negru, munc? necalificat?, munc? la câmp, munc? pe ?antier ?i alte tipuri de munc? de care francezilor li s-a cam luat în ultimele decenii. „Munc?“ – un cuvânt inexistent în lexicul „?iganilor problemari“. A?adar, au ratat integrarea ?i de data asta. Nu le-a permis „modelul cultural“! Model care, probabil, le impune ca, dup? câteva secole de robie, s? î?i rezerve alte câteva secole de odihn?. Nu o spun cu r?utate, ci chiar cu o u?oar? urm? de invidie…

    A?a c?, pân? când to?i ?iganii se vor hot?rî – de capul lor, nu de gura majoritarilor! – s? se apuce de munc?, s? le ur?m un tradi?ional „Soyez les bienvenus, praleos! Pupa-v-am pe portofel“. C? ?i-a?a nu prea ne-a adus madam Udrea turi?ti valutari, vara asta! (R?zvan Cucui)

  14. Vlad Cubreacov said

    am August 26 2010 @ 12:24 pm

    Consider totu?i c? ar fi mai potrivit s? se vorbeasc? despre “reabilitarea termenului ?IGAN” decât de “interzicerea cuvântului RROM”. Cuvântul ?IGAN figureaz? în mai multe documente ale Consiliului Europei, ale OSCE ?i ONU ?i este SINGURUL …exonim românesc pentru respectiva etnie. Cuvântul RROM este unul dintre multiplele endonime ?ig?ne?ti ?i în traducere înseamn? OM, FIIN?? UMAN?. A?adar, cuvântul ROM nu poate fi interzis în limba ?ig?neasc?, dar trebuie substituit în limba român? cu exonimul tradi?ional ?IGAN, ternem izgonit pe nedrept din actele oficiale în timpul ministeriatului Petre Roman.

    Endonimul “rrom” este echivalent cu exonimele “?igan” din limbile slave ?i român?, “zingaro” din italian?, “gipsy” din englez?, “zigeuner” din german?, “gitano, falmenco” ?i “calé” din spaniol?, “kowli” din persan?, “asix” din curd?, “tsoani” din ebraic?, “gitan, tsigane, manouche, romanichel, bohémien, sinti, gitou, babane, gean du voyage” din francez?, “mustalainen” din finlandez?, “ghajar” ?i “nawar” din arab? sau cu infranimele din limba român? “c?ld?rar, cerar, l?ie?, ursar, lingurar” ?i altele.

    Cuvântul ?IGAN trebuie reabilitat în limba român?.

  15. uniristu said

    am August 26 2010 @ 1:04 pm

    uniristu’ says:
    25/08/2010 at 20:38

    referitor la tigani, chiar azi am auzit de o intamplare tare hazlie de prin Bucuresti.
    La strand la Titan (Bucuresti), la un moment dat striga unu’: “tiganeee!”
    la care, dintre cei prezenti acolo, o majoritate covarsitoare s-au intors catre cel care a strigat :) )
    Inca o dovada ca tiganii trebuie numiti tigani. Probabil daca striga “romule” nu se intorceau nici 25% :) ).

  16. Cristian said

    am August 26 2010 @ 1:08 pm

    Succes!!!

  17. cristina said

    am August 26 2010 @ 1:15 pm

    Domnule Senator,
    Va sesisez si nevoia de a se schimba si denumirii limbii. Romanes seamana cu notiunea de Romanian in limba engleza si confuzia de care am avut parte in strainatate din partea unor intelectuali occidentali ma indeamna sa va aduc in atentie si acest aspect. Dupa ce sotului meu i s-a spun intr-o conjunctura civilo-militara internationala la NATO “Credeam ca in Romania sunt doar tigani” (zbang!) anul acesta am fost invitati la o piesa de teatru care reproduce viata lui Hristos. Acolo, in distributie jucau si tigani iar familia care ne-a facut invitatia la acest spectacol intr-un gest de dragoste crestina era foarte incantata ca tiganii vor vorbi si “Romanian” ( de-a dreptul superb nu-i asa?). O alta problema pe care o vad tot aici priveste numele asociatiilor si ONG-urilor deja constitutite: “Romanicriss” etc…Cred ca prejudiciile se aduc tuturor romanilor oriunde ar fii ei, dar in strainatate se simt mai pregnant. Insa nu ma mira deloc ca au asemenea reprezentari caci nu am vazut imagini cu internationalii olimpici romani medaliati la probele stiintifice internationale prin media occidentala decat imagini negative despre tigani, inundatii, copii abandonati, saracie. In final sa vedem daca o sa se schimbe ceva in mintea internationalilor care deja au aceste reprezentari deja formate… Dar sunt perfect de acord ca se poate macar incerca.
    cu stima,
    cristina

    belgia

  18. Adrian said

    am August 26 2010 @ 5:39 pm

    Nu va imbatati cu apa rece pana cand nu vedeti ca DL Iulian Urban si celalalt deputat vor face ceva in acest sens .Daca intradevar vor face ceva , vor merita respectul , dar pana atunci sa fim mai retinuti …

  19. anna said

    am August 27 2010 @ 12:19 pm

    in sfarsit!!!!!!!!!!!!!!! sper sa reusiti in acest demers

  20. antijeg said

    am August 29 2010 @ 8:30 am

    daca nu vor gasi sprijin in parlament, recomand initiatorului sa apeleze la sprijin popular, conform legilor in vigoare.

  21. Moisescu Eugen said

    am August 30 2010 @ 8:19 pm

    Nu se mai poate !
    Daca nu se i-au masuri de protectie a populatiei majoritare, lipsita de aparare in fata violentelor tiganesti, o sa ne facem singuri dreptate pentru ca legile europene sunt facute de homosexuali si oameni fara dumnezeu.

  22. asistentapentruconsumatori.ro said

    am September 1 2010 @ 3:25 pm

    Lupta noastra a celor de la Asociatia http://www.AsistentaPentruConsumatori.ro se duce impotriva abuzurilor la care sunt supusi consumatorii romani.
    Pentru asta avem nevoie ca voi, sa ne scrieti despre fraudele sau abuzurile la care sunteti supusi de catre comercianti sau autoritati.
    Noi preluam sesizarile voastre si ne luptam pentru ca drepturile sa va fie recunoscute.

    TOT CE AI DE FACUT ESTE SA NE SCRII LA ADRESA office@asistentapentruconsumatori.ro

  23. vrajitorul.eu said

    am September 1 2010 @ 3:25 pm

    INTRATI PE http://www.vrajitorul.eu/ – Magia afacerii dvs.
    informatii utile >> http://www.vrajitorul.eu/aplicatia/aplicatia.html

  24. Enache Alexandra said

    am September 10 2010 @ 10:01 pm

    Aceasta denumire nu trebuia adoptata. Mi se pare penibil ca in alte tari isi pastreaza denumire – tigani- iar la noi in tara se pot incurca foarte bine cu Romanii. Este inadmisibil asa ceva! Sa le fie rusine celor care doar au furat si si-au batut joc de noi, de tara. Imi e tare scarba de ce se intampla in tara, daca am fi mai solidari poate am ca s-ar schimba multe…
    Suntem de tot rasul…Imi vine sa plang cand merg pe strada si vad in ce cocina, jungla traim, plina de romani tiganizati!

  25. Constantin said

    am September 17 2010 @ 1:41 pm

    BRAVO! PEste tot in lume tiganul este tigan numai la noi s-au gasit un Iliescu si cu Petre Roman care au propus acel proiect legislativ prin care tiganii erau numiti romi si mai apoi rromi si tot felul de denumir numai ca sa faca confuzie intre ROMANI si romi !!!
    Chiar acum ma uitam la o stire in care un francez plin de ura antitiganeasca a scris pe twitter VA URASC ROMANILOR – ” I HATE YOU ROMANIANS !!!”

  26. motul said

    am September 17 2010 @ 3:42 pm

    Sunt de acord cu scoaterea apelativului “rrom” pe care nu-l agreeaza nimeni,nici ?iganii ,nici românii !

  27. Tiganii in Romania si in lume : Tiganii in Romania si lume said

    am September 24 2010 @ 1:31 pm

    […] a românilor din ultimele dou? decenii.Un alt aspect este c? s-au trezit unii s? propun? o lege care s? interzic? termenul de rrom iar al?ii s? se al?ture lor. Astfel, spammerul senator Iulian Urban s-a gr?bit s? se al?ture […]

  28. Migra?ia inapoi de la rrom la ?igan in mass-media « Dan-Marius.ro said

    am September 27 2010 @ 6:05 pm

    […] alt aspect este c? s-au trezit unii s? propun? o lege care s? interzic? termenul de rrom iar al?ii s? se al?ture lor. Astfel, spammerul senator Iulian Urban s-a gr?bit s? se al?ture […]

  29. Migra?ia inapoi de la rrom la ?igan in mass-media « Jurnalul Supravirtual said

    am September 27 2010 @ 6:09 pm

    […] alt aspect este c? s-au trezit unii s? propun? o lege care s? interzic? termenul de rrom iar al?ii s? se al?ture lor. Astfel, spammerul senator Iulian Urban s-a gr?bit s? se al?ture […]

  30. @Dan said

    am September 28 2010 @ 3:22 pm

    Sa mori tu jegule ? ia acasa si creste vreo 10 cioroi borati, sugele-ai pula

  31. Bodu said

    am September 29 2010 @ 5:49 pm

    Sebastian Bodu cere PE inlocuirea termenului rom cu tigan
    de D.G. HotNews.ro
    17:32 Actualitate | Esen?ial
    Parlamentul European ar putea decide inlocuirea termenului de “rom” cu cel de “tigan”, la propunerea europarlamentarului Sebastian Bodu. Acesta a depus o motiune de rezolutie care, daca va trece de votul legislativului european, va ajunge pe masa Comisiei Europene. Inlocuirea termenului de rom este justificata de europarlamentarul roman prin confuzia pe care cuvantul respectiv o creeaza, acesta facand trimitere atat la poporul roman cat si la locuitorii orasului Roma. Saptamana trecuta Dennis Abbott, purtator de cuvant al Comisiei Europene, a confundat limba romani cu limba romana, intr-o conferinta de presa la CE.

  32. EDU ADRIAN said

    am September 29 2010 @ 11:59 pm

    SA FITI DE CACAT TOTI RASISTI SI INCA CEVA TOTI TIGANI DIN ROMANIA SA VA FUTA IN GURA DE NENOROCITI CE SUNTETI VOI GAGIILOR CARE DORITI RAUL ROMILOR,

  33. EDU ADRIAN said

    am September 30 2010 @ 12:03 am

    CRED CA IN ANUL 2012 ANUL ELIBERARI TUTUROR ROMILOR DE SUB JUGUL FASCIST AL GAGIILOR SI A TARANILOR NESIMTITI VA ADUCE PROSPERITATE
    SI BUNATATE IN RINDUL TIGANILOR VOR AVEA LOCURI DE MUNCA SI INTELEGERE DIN PARTEA TUTUROR OAMENILOR DE BINE DIN ROMANIA,
    TOTI TIGANI VOM FI UNITI SI VOM VOTA PE CINE VREM NOI ,–SA VA FEREASCA DUMNEZEU SA AJUNGA UN TIGAN PRESEDINTELE ROMANIEI.

    EDU ADRIAN

  34. EDU ADRIAN said

    am September 30 2010 @ 12:05 am

    PRESEDINTELE ROMANIEI VA FI ; NICOLAE PAUN DEPUTATUL ROMILOR
    ]IN PARLAMENTUL ROMANIEI

  35. elias said

    am December 6 2010 @ 2:41 pm

    EU AS PROPUNE CEVA MAI BUN PENTRU TARA SA SE CONSTRUIASCA FABRICI DE SAPUN SI SA BAGE TOTI TIGANI ACOLO CA NU SINT BUNI PENTRU ALTCEVA.

  36. Edu said

    am January 24 2011 @ 1:23 pm

    Tot rapanosi o sa ramana, mare schimbare 8-|

  37. Vlad Tepes said

    am February 18 2011 @ 1:11 am

    A fost de ajuns un singur comentariu tiganesc, pentru a vedea ce sunt in stare si ce cred ei ca se va intimpla…
    Sa va fereasca dumnezeu sa vrem noi”singe nu pamint”…parca asa era…
    O sa dispareti in citeva zile cu totul de pe suprafata tarii…
    Decit sa amenintati si sa furati…mai bine v-ati apuca de munca si v-ati duce la scoala…
    Asta ca sa aveti un viitor in tara asta…

  38. Constantin Constantin said

    am July 11 2011 @ 2:44 pm

    Felicitari pentru aceasta initiativa.
    In orasul Isaccea, jud. Tulcea, o ceata de tigani pun la fiert rabdarea oamenilor de acolo prin furturi din gospodariile lor.Institutiile sunt depasite de situatie, unde sa ne adresam sa-i calmeze pe acesti derbedei?

  39. Anunturi imobiliare said

    am October 9 2011 @ 2:26 am

    Anunturi imobiliare…

    […]Cuvantul rrom, interzis prin lege | Urban Iulian[…]…

  40. Alexandru said

    am June 26 2013 @ 9:28 pm

    Elitele rromilor vor initia o lege in care sa se interzica utilizarea denumirii de român in loc de valah,pentru ca termenul de român aduce prejudicii cetatenilor romani cu capitala la Roma. Comisarii europeni i-a asigurat pe românii de etnie rroma si pe românii majoritari ca,nu’ se v-a putea interzice un cuvant,prin lege. Ministerul Culturii a refuzat initiativa celor care doreau sa se revina la vechiul termen de tigan,invocand ca termenul de ”rrom” este un cuvant vechi al limbii rromani pentru desemnarea apartenentei etnice. Cei din opozitie au spus ca termenul de rrom este o inventie soroista ai anilor 90”. Tot cei din opozitie afirmau ca termen de tigan echivaleaza lingvistic in toate limbile: in germana,”zigeuner”,in italiana ”zingarii”,in engleza ”gispy”,in maghiara ” tiganyouk”,etc,etc. Iar rromii le-au spus celor din opozitie ca englezescul gipsy nu insemna tigan,ci insemna egiptean. Le-au mai spus celor din apozitie ca nici macar nemtescul zigeuner nu insemna tigan,ci insemna escroc.
    Spuneau ca zigeuner vine de la gauner – escroc. Comisarii europeni au asigurat ambele parti ca nimeni nu v-a putea interzice prin lege un cuvant,punct.

  41. Alexandru said

    am June 27 2013 @ 5:43 am

    Iar cei care acuza ca termenul de rrom este o inventie soroista ai anilor 90′,precum ”Constantin”,ar face mai bine sa se documenteze,pentru ca termenul de rrom este atestat in anul 1857.
    Exista destui neinformati precum ”Constantin” sau ”Cristina”,
    care habar nu stiu ca s-au denumit ofcial ”valahi” timp de jumatate de mileniu (1330-1857). Problema ca nu’ s-a stiut de termenul de rrom pana in anii 90”,se datoreaza faptului ca accesul la informatie a fost posibil decat dupa perioada ceusista. Romii n-a avut o elita ca sa-si conserve istoria. Insa,exista destule marturii care dovedesc ca termenul de rrom este atestat in anul 1857 in cartea lui Jean Alexandre Valliant ”Les Romes”.
    http://books.google.ro/books/about/Les_R%C3%B4mes.html?hl=ro&id
    =rjgUAAAAQAAJ Deci,termenul de rrom nu este o inventie soroista precum cred neinformatii,ci este atestat chiar si de marele Mihail Kogalniceanu si multi alti istorici precum Jean Alexandre Valliant sau Jeorge Borrows. Ba mai mult,a doua atestare a termenul de rrom este datat din perioada interbelica cu prima editie a ziarului ”Glasul Romilor”.http://ro.rationality.wikia.
    com/wiki/Fi%C8%99ier:Glasul_romilor.jpg Deci,faptul ca termenul este atestat de doua ori,odata in anul 1857 si in anul 1940 (si nu precum vocifereaza neinformatii : ca ar fi o inventie soroista ai anilor 90”),ar trebui sa ne ne gandim ca ceva nu este in regula.
    Iar cei care cred ca termenul de tigan este un cuvat care se gaseste in bagajul lingvistic romanesc,se inseala,pentru ca termenul de tigan deriva din grecescul ” athinganoi”. Iar ceea ce nu stiti,este ca denumirea de tigan nu este etonimul lor la propriu,ci este o denumire data cu sens religios (asa cum turcii v-au denumit in trecut – ”ghiauri”). Denumire dispretuitoare data in trecut de turci persoanelor de alta religie decat cea mahomedana. Ca sa intelegeti cum s-a ajuns de la o denumire data cu sens religios la un nume care desemneaza astazi o etnie,trebuie sa intru in alt amanunt,pentru ca in primele documente de la Manastirea Vodita,ei au fost semnalati cu denumirea de ”Atigani”. Iar denumirea de atigan desemna o stare sociala,cea de rob,nicidecum etnia. Dar hai sa va explic cum s-a ajuns dintr-un nume dat cu sens religios sa desemneze in ziua de astazi o etnie! Daca…hrisoavele din tarile romanesti i-au mentionat in primele documente sub numele de ”athinganoi”,dupa anul 1400 erau mentionati ”tiganii”. Dar cum s-a ajuns de la ”athinganoi” la
    ”tgani”…? Simplu: Pentru ca alte popoare au preferat sa ramana la versiune de origine slava,data de sarbi,si anume ”cingarije”.
    A se nota ca litera ”c” in sarba se pronunta ”t” (tz). De aici vine si denumirea lor in italiana ”Zingari”,in maghiara ” Tigoniuk”,si in romaneste ”Tigan” – toate pronuntandu-se cu ‘tz’. Elitele rromilor spun ca termenul de tigan nu exsista in limba rromani,ci ca este un cuvant folosit de ne-rromi. Daca…termenul de tigan nu exista in graiul lor,automat ca termenul de tigan este un exonim (o denumire data de altii,din exterior ). Asadar,nimeni nu este obligat sa-si asume o identitate si sa se identifice cu ea doar pentru ca ixculescu te-a denumit in graiul lui : tigan sau valah. In primul rand,termenul de rrom este un etnonim (denumire proprie provenita din graiul rromani).Daca… admitem ca etnonimul rrom este o inventie ordinara sorioista,trebui sa admitem ca si termenul de roman este o inventie ordina a corifeilor de la scoala ardeleana. Admitem asa ceva? Desigur,nu! De ce spun asta..? Pentru ca si termenul de roman este tot un etnonim(denumire proprie provenita din graiul limbii romanesti). Faptul ca asta va denumiti romani si nu valahi (precum v-ati denumit jumatate de mileniu 1330-1857),asta dovedeste clar ca termenul de roman este un etnonim. Iar termenul de valah este un exonim. Tocmai de aceea corifeii de la scoala ardeleana au legiferat si oficializat denumirea de roman,pentru ca denumirea de valah nu avea nici o legatura cu autoidentificarea romanilor in limba romana,ci termenul de valah era o denumire care tinea de linvistica germanica,atat! Asta incerca si eitele rromilor sa va spuna: ” termenul de tigan nu are nici o legatura cu autoidentificare rromilor in graiul limbii rromani,pentru ca termenul de tigan nu exista in graiul limbii rromani,ci exista doar cuvantul rrom. Iar faptul ca astazi va denumiti romani si nu valahi (precum v-ati denumit oficial pana in anul 1857),asta arata ca ati avut ”dreptul la identitate”.

    Bineinteles,exista multi sovinisti care vor spune ca multi isi spun tigani… Intr-adevar,multi isi spun tigani pentru ca percep termenul de tigan ca pe un nume dat etniei. Insa,ei nu cunosc etimologia termenul de tigan sau de rrom,ci pur si simplu asa li s-au spus: sunteti tigani! Insa,daca ai sa intrebi un etnic de etnie rroma”cum se numeste limba pe care o vb si ce expresie utilizeaza pentru desemnarea apartenetei etnice”,vor spune ca,
    ” sunt tigani sau rromi care vb limba tiganeasca sau limba rromani”. Faceti o proba si rugati-l sa va traduca in limba romaneasca cum se spune ” ce tigan esti”…? Sau… daca vb limba tiganeasca…” Apoi,rugati-l sa o spuna in tiganeste.
    Va asigur ca va veti covinge ca termenul de rrom este un termen corect pentru desemnarea apartenentei etnice. Spre dezamagirea voastra, ei va vor spune in felul urmator: ”so san rrom ?”
    (ce rrom esti)? ”janes rromanes?” (vorbesti rromani)?
    In graiul limbii romanesti iti v-a spune ca este tigan si ca vb limba tiganeasca,dar in graiul lor niciodata nu vor spune ca sunt tigani si ca vb limba tiganeasca,ci vor spune: ‘me sem rrom!’ (eu sunt rrom!) ‘janau rromanes’ (stiu rromani).

    Stiti cand se v-a reveni la vechiul termen de tigan? Atunci cand se v-a reveni la vechiul termen de valah. Adica,niciodata!

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: