Paradoxul lui Icar si Honorius
Ce ma tot agit eu cu initiative legislative, cu ajutorul dat pentru 6788 de romani care in 2009 au apelat la serviciile Asociatiei www.AsistentaPentruConsumatori.ro, ca se pare ca nimeni nu prea are timp de asemenea prostii, adica de membrii de partid care incearca sa iasa in evidenta facandu-si treaba, incercand sa fie profesionisti si ajutandu-i real pe cei care i-au votat. Nu sunt sarac, insa am considerat ca banii munciti nu trebuie risipiti ca sa imi cumpar Lamborghini si inca nutresc speranta ca promovarea intr-un partid trebuie sa se faca functie de competentele si calitatile umane. Vad insa faptul ca, calitatea de baza este sa fii baiatul lui tata. Oare chiar atat de greu este sa ajungi relativ repede un mega-partid , sa fii la putere si sa constati ca nu ai oameni de valoare incat sa alegi sa umplii gaurile cu orice fel de umplutura ? Paradoxul lui Icar nu cred ca are sansa la repetabilitate intrucat Honorius nu este si nu va fi vreodata Basescu. Eu unul stiu ca nu imi voi cumpara Lamborghini si nu imi voi bea cafeaua in Dorobanti, si voi face aceasta fronda pana se va decide in politica romaneasca sa se promoveze doar varfurile care merita sa se ocupe de soarta acestei natiuni.
Pentru cei care activeaza in domeniul afacerilor si sunt pasionati de management, PARADOXUL LUI ICAR este o materie extrem de buna de studiu.
La nivel organizational, cel mai des, paradoxul lui Icar se manifesta prin utilizarea exagerata doar a unei strategii care a fost eficienta si a adus avantaje concurentiale in trecut. Acest lucru antreneaza atragerea si formarea de competente doar de un anume tip si mai ales oameni cu un anume comportament organizational (in general obedient) care formeaza o monocultura intolerabila la nou. Intrebarile care se pun la nivel organizational ar fi: cum asigura organizatia receptarea noului, punerea de intrebari si reformularea acestora, evaluarea cauzelor succesului, asigurarea flexibilitatii in gandirea solutiilor, construirea unor noi strategii si imbunatatiri permanente ?
Inchei spunand ca din articolul publicat de Dan Tapalaga, subscriu la comentariile legate de Honorius.
http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-6769988-video-baiatu-tata.htm
Alte amanunte despre Paradoxul lui Icar
Cunoasteti succesul pe care l-au obtinut uzinele Ford la inceputul secolului trecut prin inovatiile asupra liniilor de productie si cu revolutionarul model T ? Masina era recunoscuta prin superioritatea ei la capitolul stabilitate si durabilitate. Inovatiile privitoare la introducerea liniilor de productie au condus la cresterea vitezei de fabricare a acestui automobil, dublarea salariilor muncitorilor (fata de standardul de salarizare din industria de profil de atunci). Uzinele Ford au ajuns sa produca un automobil la fiecare 15 secunde! Timp de 20 de ani s-au construit 15 milioane de automobile de tip T iar uzina a ajuns sa aiba un profit de 60 milioane de dolari in 1916! Totusi dupa un sfert de secol uzinele au intrat in declin. Considerand ca au gasit cheia succesului si ca acesta se numeste modelul T, conducerea companiei a respins cu indarjire orice incercare de perfectionare sau de schimbare a modelului. Este celebra afirmatia lui Henry Ford: “Orice culoare este buna pentru modelul T atata timp cat este neagra”. Prabusirea a fost ameliorata intr-un tarziu prin introducerea unor noi linii de productie, schimbarea conducerii si achizitionarea companiei Lincoln Motor.
Adesea forta de care dispun unele companii antreneaza excese care determina prabusirea. Icar – personaj mitologic, a zburat atat de aproape de Soare incat ceara de care erau prinse aripile s-a topit iar el a cazut in Marea Egee. Paradoxul consta in acela ca atuul sau cel mai puternic i-a cauzat prabusirea. Pentru organizatii, de multe ori succesul duce la specializare, la exagerare, la incredere prea mare in propriile forte. Factorii care determina succesul cum ar fi strategiile specifice, cultura organizationala, sistemele de lucru si de operare cu informatiile, liniile de distributie, etc, daca sunt duse la extrem antreneaza declinul.
La nivel individual increderea puternica in aplicarea unei retete care a functionat in trecut si care a generat succes si perseverenta in aplicarea ei poate conduce la atrofierea interesului pentru noi provocari. Exista cazuri insolvabile in care managerii “nu stiu sa faca altceva” sau nu “pot concepe ca lucrurile ar putea merge altfel” si atunci trebuie schimbati sau recalificati. Problema nu este insa la nivel de cunostinte ci la nivel de atitudini iar intr-un proces de schimbare acestea se amelioreaza cel mai greu. In ce masura ca manager imi reformulez planul de lucru si strategia, cat de mult sunt controlat de cutume, traditii si ritualuri? , de ce primesc si de ce ofer permanent aceleasi raspunsuri ? De multe ori la nivel individual apare autosuficienta (valabila si in sport) si scaderea abilitatii de a face comparatii si evaluari obiective, scaderea apetitului pentru nou si necunoscut.
La nivel organizational, cel mai des, paradoxul lui Icar se manifesta prin utilizarea exagerata doar a unei strategii care a fost eficienta si a adus avantaje concurentiale in trecut. Acest lucru antreneaza atragerea si formarea de competente doar de un anume tip si mai ales oameni cu un anume comportament organizational (in general obedient) care formeaza o monocultura intolerabila la nou. Intrebarile care se pun la nivel organizational ar fi: cum asigura organizatia receptarea noului, punerea de intrebari si reformularea acestora, evaluarea cauzelor succesului, asigurarea flexibilitatii in gandirea solutiilor, construirea unor noi strategii si imbunatatiri permanente ?
La inceputul acestui secol datorita globalizarii, a noii tehnologii si a vitezei de transfer a informatiilor, paradoxul lui Icar nu se mai manifesta ca in exemplul uzinelor Ford (de abia dupa 20 de ani de succes), ci il intalnim la foarte putin timp dupa aparitia primului succes.
Ce solutii au adoptat organizatiile impotriva acestui paradox ? Unele firme si-au construit departamente de cercetare-dezvoltare – dar aceasta solutie foarte rar a dat roade. De exemplu orice propunere de schimbare este inabusita daca nu este formulata de acest departament, dar acest departament “se subordoneaza” aceleiasi culturii organizationale cu un anumit nivel de toleranta la nou. Mai mult, ati vazut formulate vreodata obiective concrete pentru astfel de departamante? daca acestea nu sunt formulate, indiferent ce fac astfel de departamente “e bine”. Daca dimpotriva, obiectivele sunt riguros formulate e ca si cum ai cere cuiva sa ii vina inspiratia la comanda... Alte organizatii angajeaza pur si simplu oameni care nu au altceva de facut decat sa vina permanent cu propuneri. Solutia este ceva mai fericita daca respectivele persoane au o zestre a personalitatii deosebita: ingeniosi, analisti, perseverenti si flexibili in acelasi timp, “capabili sa se lupte cu morile de vant”, toleranti la incertitudine si cu competente foarte diverse atat tehnice cat si din sfera socio-umana, ori astfel de “profil de personalitate” este foarte greu de gasit iar unele dintre trasaturi sunt si autocontradictibile. Altfel, de cele mai multe ori aceste persoane “care nu isi gasesc locul” parasesc destul de repede organizatia.
Una din solutiile cele mai eficace este construirea unei culturi care sa isi impuna permanent provocarea noului si a imbunatatirii permanente cum sunt culturile “Just in time” sau “Managementul Calitatii Totale” . Aceste demersuri de schimbare culturala sunt insa foarte pretentioase si foarte multi angajati traiesc dramatic astfel de schimbari. Succesul unor astfel de culturi este evident in organizatiile japoneze unde diferenta semantica intre munca si pasiune este foarte subtire. Pentru cultura romaneasca o filozofie a imbunatariii continue este foarte greu de implementat.... dar asta este valabil pana cand un manager sau un leader adevarat va spune cu hotarare “Ba se poate”.
Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa Senatorului : iulian.urban@gmail.com
Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro































vassmih said
am January 1 2010 @ 4:14 pm
La multi ani domnule senator!…. nu va credeam in stare de un astfel de comentariu
Metalshrine said
am January 2 2010 @ 12:38 am
La multi ani!
Se pare ca incepeti sa vedeti din ce in ce mai bine in ce partid va aflati. Asta-i bine. Si noi incepem sa vedem pe cine am votat… Si asta de vreun an si ceva. Tot inainte!
albastru said
am January 2 2010 @ 6:15 pm
Mai metale, nu te iluziona ca celelalte partide is niste neprihanite… Bravo d-lui senator ca ia atitudine si spune ce gindeste si nu se ascunde dupa decizia partidului.
Metalshrine said
am January 4 2010 @ 1:05 am
Pai tocmai ca nu ma iluzionez. In celelalte partide se stie clar ce este. Pedeleii pareau altfel, insa…se pare ca independenta este o solutie ultima si poate ca domnul Iulian ar trebui sa ia aceasta decizie ca sa poata spune intru totul ceea ce are pe suflet.
AsistentaPentruConsumatori.ro said
am January 4 2010 @ 2:18 pm
Lupta noastra a celor de la Asociatia http://www.AsistentaPentruConsumatori.ro se duce impotriva abuzurilor la care sunt supusi consumatorii romani.
Pentru asta avem nevoie ca voi, sa ne scrieti despre fraudele sau abuzurile la care sunteti supusi de catre comercianti sau autoritati.
Noi preluam sesizarile voastre si ne luptam pentru ca drepturile sa va fie recunoscute.
TOT CE AI DE FACUT ESTE SA NE SCRII LA ADRESA office@asistentapentruconsumatori.ro
vrajitorul.eu said
am January 4 2010 @ 2:18 pm
INTRATI PE http://www.vrajitorul.eu/ – Magia afacerii dvs.
informatii utile >> http://www.vrajitorul.eu/aplicatia/aplicatia.html
Adrians said
am January 4 2010 @ 6:06 pm
Acum,facind haz de necaz,tot este un progres daca-l comparam cu Eba.In plus de asta,bine ca momentan nu mai apare pe la televiziuni insotit de cite o panarama bagat-n-fata sa-i trateze cosurile de pe fata.Last but not least,ce ne faceam daca se decidea taticu sa o promoveze pe iubita-i sotioara ?! Va imaginati o balacareala parlamentara intre Bahmu si un Orban sau Antonescu sau un alt politician mai tare-n-clanta ? Dl.Urban apreciem tinara dvs.naivitate dvs.,dar pt.Dumnezeu,treziti-va,asta-i Romania.
Ela said
am January 4 2010 @ 11:34 pm
La multi ani, domnule Urban!
Felicitari pentru comentariu, aveti perfecta dreptate!
Romel said
am January 6 2010 @ 12:39 pm
Jena si bunul simt pentru indivizi de acest tip sunt un non-sens .
Criticile si sesizarile cetatenilor vis-avis de acesti tupeisti sunt ca dojenile adresate unor ramatori , a caror raspunsuri sunt doar niste grohaieli imbuibate .
In cazul de fata comportamentul celor doi purtatori de sorici a fost incurajat chiar de Base , drept multumire pentru gazduirea oferita , pe gratis , la posturile TV pe care le controleaza ei .
Comportamentul lor impetuos de obraznic se datoreaza si calitatii lor de agenti dubli , CIA-SRI , situatie care explica in buna masura “succesul” deosebit in afaceri , ori multimea , soliditatea si rentabilitatea firmelor lor .
Obedienta si atasamentul fata de aceste servicii secrete , care-i folosesc drept agenti de legatura si transfer de informatii , face ca viata si averea lor sa fie una de TOP .
Protectia oferita de aceasta meserie de agent secret dublu este totala , iar ea este in fapt SURSA TUPEULUI, obrazniciei si mitocaniei acestor indivizi .
Exemplu: – Cazul Teo Peter , calcat de catre agentul CIA Van Goeten …
Acesti indivizi raman neclintiti atat timp cat considera cei care i-a propulsat pe functiile si pozitiile actuale , sau atat timp cat “nu deranjeaza ” serviciile …
Sub un alt aspect , asemenea indivizi , sunt “uneltele” , sunt proprietatea Serviciilor secrete , gestionarea activitatilor lor fiind facuta de catre acestea .
Eliminarea unor astfel de agenti se face doar in urma unor actiuni grave , cum ar fi defectarea ; insa , dupa cum se vede , nu este cazul in cazul celor doi Gunoieri .
Ei sunt “pe val” , beneficiind de toata atentia lui Base si a aghiotantului sau Umil Boc …
tudor seicarescu said
am January 6 2010 @ 1:21 pm
Comentariul Dvs. ma mira domnul Orban.
Ce asteptati de la unul care a “regizat” campania electorala a lui EBA ?
H. Prigoana a fost inscris la DePaul ca international student – adica din ala neamerican. http://www.depaul.edu/student_life/student_profiles/commerceProfile.asp?id=hprigoana
Depaul e o universitate de nivel mediu, pur si simplu. That is, mediocru.
Javra stia dinainte ca vrea sa vina in Romania si sa urmeze exemplul gunoierului patern.
I.C. LUTHE said
am January 6 2010 @ 1:25 pm
NU SE NASC GLORII PE STRADA SI LA USA CAFENELII
,,Dintr-acestia tara nostra isi alege astazi solii/Oameni vrednici ca sa sada in zidirea sfintei Golii / In camesi cu maneci lunge si pe capete scufie / Ne fac legi si ne pun biruri, ne vorbesc filosofie…
Scrisoarea a-III-a,1881
SAU,
DATORIA E CA RAIA !
Nu cred ca dl. Urban este asa naiv incat nu intelege ca atat campania electorala din decembrie cat si aparitiile discretionare la anumite posturi TV trebuie platite. Ridicolul si jena situatiei constau insa in faptul ca, dupa ce cu semnatura conducerii PDL, dl Viorel Tudorache si-a depus candidatura la BEM, a fost chemat de baiatul ,,finut si elegant” care i-a explicat ca poate sa cante la alta masa…. Acestea sunt principiile care guverneaza activitatea atat a partidului dvs cat si, din pacate, a intregii politicii romanesti . Ca sa nu fiti foarte surprins, sa stiti ca mai sunt si alte promisiuni facute in contul alegerilor, inclusiv pe plan extern asa ca fiti calm sau, vorba unei distinse colege: …sau joc de glezne!
P.S. Vorbesc si din proprie experienta…
cristianpreda.ro said
am January 6 2010 @ 1:51 pm
Experien?a pe care n-o vreau
by cpreda
Candidatul Prigoan? Honorius e bun, zice premierul Boc pe 4 ianuarie, deoarece are experien?? în afaceri.
Eu ?i amicul Voinescu nu suntem buni, zice tot premierul Boc a doua zi, pe 5 ianuarie, deoarece nu avem experien?? în partid.
Sunt pu?in mirat. Eu îl respectam pe dl Boc tocmai pentru c? NU provine din lumea afacerilor întrep?trunse cu politica.
Iar acum aflu de la domnia sa c?, de fapt, respect? DOAR lumea afacerilor ?i crede c?, dac? n-ai aceast? „origine s?n?toas?”, nu… ai experien??. Tare m-a? bucura s? clarific?m cestiunea!
Dl Boc nu ne ofer?, mie ?i lui Sever Voinescu, foarte multe speran?e: în replica domniei sale, premierul folose?te, a?a cum remarca ?i un cititor al blogului, o inedit? (ne)concordan?? a timpurilor: ”dac? VOR PARTICiPA la întâlnirile de partid care AU AVUT LOC se vor l?muri”.
Mai e ceva. Dl premier poate îmbr??i?a orice opinii. Dar e bine s? vad? ?i consecin?ele lor.
În ceea ce m? prive?te, eu cred, de pild?, c? fenomenul de oligarhizare a partidelor ?i, prin ele, a vie?ii publice trebuie stopat. Pre?edintele B?sescu a asumat aceast? credin?? cu for?? ?i PDL a subscris discursului anti-oligarhi. A f?cut-o ?i dl Boc.
Numai c? PDL în general ?i dl Boc în particular au o problem? dac? v?d oligarhia doar în curtea adversarilor.
Desemnarea lui Prigoan? jr drept candidat este semnul unei tendin?e clare de oligarhizare a PDL.
Iar dac? e cineva care crede c? oligarhii no?tri sunt mai buni decât oligarhii lor, acela se în?al?.
A avea experien?? nu poate însemna a ignora adev?rurile care sar în ochi.
Sau, m? rog, eu nu vreau s? am o asemenea experien??…
eu said
am January 6 2010 @ 7:27 pm
Bravo Iulian Urban, bravo Cristian Preda! Exista oare o sansa pentru modernizarea/curatarea unui partid? PD-L, in cazul de fata? Oricum, opiniile exprimate sunt dadatoare de sperante.
danutz said
am January 6 2010 @ 8:54 pm
“promovarea intr-un partid trebuie sa se faca functie de competentele si calitatile umane.” As vrea sa revenim acestui subiect peste cateva saptamani , cand in institutiile publice se va aplica “protocolul” incheiat intre PDL si UDMR, unde functiile publice care, conform legii nu au nimic in comun cu politica, se vor ocupa pe criterii politice !?!?
Carmen Amza said
am January 6 2010 @ 8:58 pm
Farmecul dumneavoastra domnule senator,a domnului europarlamentar Preda,al domnului deputat Voinescu consta tocmai in faptul ca sunteti idealisti. Nu exista partid politic ideal. Numai dumneavoastra prin ceea ce faceti puteti sa ajutati o perioada de timp societatea, apoi va veti schimba atitidinea sau veti pleca in alt partid. Inutil pentru ca toate sunt la fel.Eu am facut un astfel de experiment si va asigur ca in toate partidele se intampla la fel, sunt oameni cu aceleasi caractere specific umane. Nu am sa va dau numele dar, o anumita jurnalista nu il putea suferi pe Traian Basescu si, pentru ca eu eram o sustinatoare a dansului, nu a vrut sa ma ajute cu o ancheta jurnalistica. Astazi face parte din guvern. Unii sunt cumparati usor.Despre dumneavoastra nu stiu prea multe dar domnii Preda si Voinescu au fost o achizitie buna pentru imaginea partidului. despre articolul dumneavoastra nu pot decat sa va felicit desi nu sunt in totalitate de acord cu dumneavoastra. De fapt, corect pentru partid era sa va spuneti punctul de vedere intr-o sedinta interna.
Adrians said
am January 8 2010 @ 10:45 am
Am uitat sa fac o completare la cele postate mai sus.
L-am votat pe Base si pina in momentul de fata am mers in alegeri pe mina membrilor PDL,dar sub nicio forma nu voi merge la vot sa pun stampila pe acest imberb cu pretentii de politician.Cred si mai ales sper ca rezultatul votului din ianuarie sa dea o lectie usturatoare conducerii PDL.Este timpul ca toti politicienii ns.sa inteleaga ca vremea smecherasilor si/sau a relatiilor a trecut,ca este in sf.timpul valorilor.