Cum s-a creat capitalismul comunist in Romania

Tweet this

http://www.www.www.urbaniulian.ro/?p=36695




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


15 Comentarii pana acum»

  1. ildiko said

    am December 22 2009 @ 7:05 pm

    Comunismul a fost o utopie, cei care au fost nomenclaturisti acestui sistem, tagma la care a apartinut inclusiv actualul presedinte, in majoritatea lor au devenit primii capitalisti. Ce s-a creeat la noi a fost capitalismul in faza acumularii primitive de capital atat in domeniul politic cat si in cel de business manat de foamea pentru inavutire.
    Comunisti adevarati nu au existat, comunismul a fost, este si va fi o simpla utopie, ceva de nerealizat din cauza psihologiei rasei umane.

  2. AntiBancar said

    am December 22 2009 @ 8:06 pm

    Foarte bine punctat @ildiko. In special ultima parte.

    Eu am o singura intrebare. Ce ne dorim mai mult: sa avem economie de piata, in care exista cerere si oferta, in care exista concurenta etc sau economie de comanda? Vrem sa mancam numai porcarii, alimente pline cu E-uri sau mai bine zis non-alimente, sa avem obiecte care dureaza 6 luni pentru ca asa sunt facute pentru a stimula consumul, sau vrem sa mancam putin dar bun, sa avem un telefon a carui durata de viata e de 5 ani sa zicem etc?

    Eu as prefera varianta a 2-a. Lasand la o parte ceea ce spune domnul Serbanescu in ceea ce priveste “combinatiile” ce se faceau in economia de comanda. Dar asa cum spune ildiko intervine psihologia umana ( eu i-as spune firea umana ). “De ce sa am acelasi telefon ca saracul ala? De ce sa ma imbrac cu aceeleasi haine ca altii? De ce sa nu mananc ceafa de porc, icre negre, pentru ca toti saracii mananca paine?” Nu-i asa ca e “plictisitor” sa ai 2 randuri de haine desi acestea nu fac altceva decat sa iti acopere goliciunea si sa tina de frig?Nu-i asa ca e plictisitor sa ai acelasi telefon ani de zile desi acesta nu iti trebuie decat sa dai un telefon si nu gadget-urile pe care le are? Nu-i asa ca e plictisitor sa mananci 10 feluri de mancare si sa vrei nu stiu ce carnat, salam etc desi acestea din urma nu aduc niciun raport nutritiv deoarece 99% sunt pline de E-uri?

    O economie bazata pe consum nu poate exista la infinit deoarece inputurile ( materiile prime, resursele ) sunt finite. Sistemul financiar-bancar ne “scuipa” afara. Si culmea: noi l-am inventat. Si cum dintr-un bob de grau nu poti face 10 paini, apa potabila am “evaporat-o” , petrolul ne face cu mana :)) o concluzie se poate trage: CE COMUNISM, CE CAPITALISM, CE DICTATURA! NOI OAMENII SUNTEM CELE MAI PROASTE SI PERVERSE FIINTE ( CA SA NU ZIC ANIMALE ) CARE AU TRAIT VREODATA PE ACEST PAMANT. NU PLANETA ESTE DEREGLATA CI NOI OAMENII. SUNTEM CA UN VIRUS CE MANANCA DIN GAZDA PANA ACEASTA ISI DA ULTIMA SUFLARE, DEOARECE VIRUSUL MANANCA PREA MULT SI NU-I DA POSIBILITATEA GAZDEI SA SE REGENEREZE. ASTA E ECONOMIA BAZATA PE CONSUM. Dar ghiciti ce: Pamantul ne va “matura” pe toti sau va muri odata cu noi.

  3. cristi said

    am December 23 2009 @ 9:17 am

    In primul rand, problema a fost in Romania ca romanii au vrut capitalism, libertate etc. dar, in principiu, sa fie ca si pe vremea lui Ceausescu. Adica, statul sa aiba grija de ei, sa le dea casa, masa, loc de munca etc. Nu au inteles ca mai trebuie sa si munceasca. Toti au vrut sa fie sefi, sa castige cat mai mult, dar cu munca mai subtire. Si, in timp, s-a ajuns la situatia de astazi. Realitatea o confirma.
    In al doilea rand, este gresita ideea cu consumul. NU se poate fara consum. Pentru ca este un cerc vicios. Daca nu exista consum (e.g. nu schimbam telefonul anual sau bianual, ci odata la cinci ani, nu cumparam haine variate si ne multumim cu 1-2 randuri doar etc.), nu exista industrie, implicit destule locuri de munca. Neexistand locuri de munca, automat asta inseamna somaj, saracie etc. Este un cerc vicios. O realitate. Fara consum, explodeaza somajul. Nu toata lumea isi creste porcul si legumele in curte. Ca sa le obtina, trebuie sa le cumpere. Ii cam greu sa le cumperi daca este somer.

  4. AntiBancar said

    am December 23 2009 @ 10:37 am

    Deci suntem conditionati sa CONSUMAM. Ca sa nu fie somaj, saracie etc. Atunci inseamna ca sistemul este defect. Si aceasta criza a venit pe fondul defectiunii sistemului ( economie bazata pe consum ). Supraproductie. Firme dau faliment ca nu mai au cui sa vanda. Banci dau faliment ca nu mai au cui sa dea credite. Si uite ca am ajuns acolo unde nu vroiam sa ajungem: somaj, saracie, falimente etc.

    Si asa cum ziceam nu putem consuma la infinit. Deoarece avem resurse finite. Si preturile sunt mentinute artificial ridicate. Pentru profit, pentru castiguri cat mai mari. Iar in pretul pe care il platim pentru un produs se afla si un cost pe care unii economisti evita sa-l mentioneze: costul produselor nevandute. Si asta pentru ca suntem incapabili ( ca sa nu zic prosti ) sa producem in functie de necesitati, in functie de resursele pe care la avem la dispozitie. Asa producem mai mult decat trebuie si binenteles ca preturile reflecta si aceasta prostie a noastra. Reclame bine ticluite care iti arata cum un produs ( de care nu ai in mod special nevoie ) este acela care te face mai tanar, mai puternic, mai special etc, sunt raul care a dus economia de rapa. Pentru ca acel produs este doar apa chioara, insa psihicul uman a fost “invatat” a fost “educat” sa creada orbeste ( fara a gandi rational ) in acea reclama. Si asa ne trezim ca avem in casa produse care nu le mai dorim, care nu ne mai aduc bucurie, fericire, care nu ne ajuta, dar pe moment noi credeam ca sunt centrul universului nostru.

  5. cristi said

    am December 23 2009 @ 10:51 am

    Exact. Omul in general se supune legii piramidei lui Maslow. De minune. Pe masura ce sunt satisfacute necesitatile de pe un nivel, doreste sa isi satisfaca necesitatile de pe urmatorul nivel. Dar, pe de alta, parte, asa evolueaza omul. Spre exemplu, daca nu ar fi fost interesat sa vada tot mai bine la televizor (sa aiba imagini mai bune calitativ) am fi ramas in continuare cu televizoarele cu tuburi alb-negru. Este un exemplu. Prin consum si prin anumite pretentii de standard de viata evolueaza omul si societatea. Cum spuneam, este un cerc vicios.

  6. Mladin Dorian said

    am December 23 2009 @ 11:16 am

    Scoateti din ecuatia consum-productie banul si implicit bancile, si veti avea o societate bazata pe resurse nu pe… finante;Ati uitat ca banul este doar un instrument (de control…)

  7. cristi said

    am December 23 2009 @ 11:25 am

    Banul nu este un instrument de control ci un instrument de remumerare a muncii. Acum, ca nu este un instrument perfect echitabil, este partea a doua. Dar, in clipa cand scoti din ecuatie banul (implicit remumerarea muncii), nu mai incurajezi deloc dezvoltarea societatii. Nu ai cum. Eu, spre exemplu, sunt inginer programator (software). Nu ma pot compara ca si nivel intelectual sau de scolarizare cu un muncitor la banda sau un agent vanzari (de exemplu). Pur si simplu, daca as castiga la fel ca si eu, nu as mai fi interesat sa ma dezvolt profesional, implicit nu as ajuta economia. Si toti am trai la acelasi nivel (cam ca si in comunism, doar ca acolo era o clasa mica mai privilegiata, in rest toti la fel). Dar, in clipa in care castig mult mai mult decat un simplu muncitor, este normal ca sunt incurajat sa imi imbunatatesc nivelul intelectual. Ceea ce ajuta economia (platesc impozite mai mari, consum mai mult ca am de unde etc.).
    Nu ai cum scoate din ecuatie un instrument pe baza caruia s-a bazat societatea de mii de ani. Este complet ilogic din toate punctele de vedere.

  8. MediteranaX said

    am December 23 2009 @ 11:28 am

    cristache ai dreptate ! banul e baza
    insa nu uita : cand o sa dati de dracu din cauza banilor sa nu va plangeti ca-i ochiu dracului

  9. AntiBancar said

    am December 23 2009 @ 11:33 am

    @cristi este parerea ta si o respect. Dar. Parerea mea este ca noi nu am evoluat. Este adevarat ca acum avem tehnologie, ca avem curent , ca nu mai incalzim apa la lemne sa facem baie, ca avem tot felul de “gadget-uri” care ne usureaza munca. Dar astea sunt doar lucruri. Adevarata evolutie inseamna cunoastere, gandire, spiritualitate. Ia sa facem un mic experiment. Sa intrebam oamenii ce ii face fericiti: sa citeasca o carte sau sa se uite ore in sir la televizor HD, la divertisment, muieri goale ( si barbati goi sa nu se creada ca sunt misogin ). Acum avem internet, televiziune dar carti cine mai citeste? Cate librarii mai exista? De ce la televiziune nu e in fiecare zi un program de 3 ore in care cineva sa ne citeasca o carte? Acum avem SuperBingo, Tarki, Naomi, Elodia.

    Si inca o intrebare: Traim ca sa consumam sau consumam ca sa traim? Ne cumparam o haina sa ne imbracam sau sa ne “aratam” cu ia ( fite deh )? Ai dreptate cu Piramida lui Maslow dar parerea mea este ca desi in teorie totul este frumos in realitate nevoile de pe treptele superioare sunt “induse” in psihicul uman de cei ce doresc profituri mari. Si omul datorita imperfectiunii sale uita la un momentdat care sunt lucrurile, dorientele, nevoile esentiale in viata si “calca stramb” ca sa zic asa. Un exemplu. Creativitatea. Se afla pe cel mai inalt nivel al piramidei. Ia zi-mi si mie ce se mai face acum in scoli sa stimuleze creativitatea copiilor? Desen? Pictura? Modelism? Eu cred ca nimic. Doar invatat. Integrale, comentarii gata facute la poezii si carti. Nimic creativ. Si uite asa se duce o nevoie si inca una si la sfarsit ce ramane? Doar nevoile de baza, niste fiinte ascultatoare care traiesc pentru a munci, muncesc din ce in ce mai mult si isi doresc doar lucruri efemere.

  10. AntiBancar said

    am December 23 2009 @ 11:39 am

    Am vrut sa zic ca nevoile de pe treptele superioare sunt “induse” de cei care doresc profituri( haine de firma, masini scumpe, parfumuri scumpe ). Acestea intra in constiinta omului ca si nevoi de pe o treapta superioara si omul face orice sa le aiba. Si uite asa se duce draq Piramida lui Maslow. :)

  11. asistentapentruconsumatori.ro said

    am December 23 2009 @ 11:44 am

    Lupta noastra a celor de la Asociatia http://www.AsistentaPentruConsumatori.ro se duce impotriva abuzurilor la care sunt supusi consumatorii romani.
    Pentru asta avem nevoie ca voi, sa ne scrieti despre fraudele sau abuzurile la care sunteti supusi de catre comercianti sau autoritati.
    Noi preluam sesizarile voastre si ne luptam pentru ca drepturile sa va fie recunoscute.

    TOT CE AI DE FACUT ESTE SA NE SCRII LA ADRESA office@asistentapentruconsumatori.ro

  12. vrajitorul.eu said

    am December 23 2009 @ 11:44 am

    INTRATI PE http://www.vrajitorul.eu/ – Magia afacerii dvs.
    informatii utile >> http://www.vrajitorul.eu/aplicatia/aplicatia.html

  13. blondutzu said

    am December 23 2009 @ 12:00 pm

    Daca credeti ca comunismul a fost o utopie atunci cum va explicati ca orice forma de organizare in unitati economice – ma refer aici la CAP sau IAS – sunt privite ca forme de exploatare a omului si nu de dezvoltare a omului!!!

  14. politika said

    am December 23 2009 @ 12:01 pm

    COMUNISM vs. CAPITALISM
    sau
    OUL sau GAINA

    Nu cred ca exista stare sociala de echilibru pentru niciuna dintre variante DACA ESTE UTILIZATA in proportie de 100%.

    Solutia ideala este legata de o multitudine de factori sociologici, economici, politici, legislativi …etc. care guverneaza segmentul de piata (tara / regiunea) in care se doreste a fi implementata ca directie majora de dezvoltare si este (dupa cum vad in intreaga lume) un MIX intre COMUNISM PUR si CAPITALISM PUR.
    Sistemele sociale , in evolutia lor TREC prin anumite faze ideale ( ex. China in mix-ul actual a atins performante economice de exceptie, dar odata cu maturizarea sistemului si evolutia sferelor de influienta, a fenimenului de globalizare, daca nu este actualizat poate conduce la esec.)
    In Romania postdecembrista, fie ca nu s-a stiut, fie ca nu s-a putut sau poate nu s-a vrut, nu am trecut in nici o perioada (fie ea si macar de 1 an) printr-o etapa de crestere economica. In fiecare moment s-a trait prin exploatarea si consumarea resurselor care existau in dec. 1989. Acum acele resurse sunt practic epuizate (industria a fost inchisa sau vanduta, resursele minerale- in mare parte, resursele umane – total dezorganizate ca formare si specializare vs. nevoile sociale reale … etc.) Singura resursa pe care ACUM stau toti cu ochii este BUGETUL DE STAT format din taxe si impozite (care produc in continuare decapitalizarea economiei romanesti) .
    Punctul de TERMINUS nu este departe ; inchiderea in 2009 a peste 140.000 firme si trecerea in somaj a peste 450.000 salariati reprezinta doar unul dintre efectele ce au ca principale cauze politica fiscala gresita si lipsa unei viziuni constructive privind economia romaneasca.)

  15. fuck them all said

    am December 25 2009 @ 5:01 pm

    @ildiko n-ai dreptate. Au existat comunishti “adevaratzi”. Cel mai marcant, Iisus Hristos. Ion Iliescu…alearga pe alt culoar…

    In Romania n-a fost “comunism”. Nimeni nu primea “dupa nevoi”, oferind “dupa capacitatzi”. Societatea in care traiam avea drept principiu de repartitzie, in teorie, cantitatea, calitatea shi importantza sociala a muncii.
    Shi azi, principiul e inscris in creierele traitorilor din tzara mea, Romania. Corijat cu “cantitatea de bani acumulata anterior”, indiferent de mijloace shi de istoria relatziei de putere pentru impingerea sus/jos a “importantzei sociale”…

    Constat ca unii mai au cunoshtintze de economie shi de psihologie. Marele rau e ca-s shi ele vagi, shi ca spre varful piramidei trebuintzelor sunt impuse nu autorealizarea , self-respect-ul ci BANII !!! Cristi, daca te fac fericit, tzi-i urez…Apropo… sunt mijloc general de schimb… nu de remunerare a muncii… Shtiu ca nu te scad in ochii proprii… da’ mai gandeshte-te…
    Shi n-aduc fericirea…(vorba cantecului) deshi in lumea asta, aparent o mijlocesc.

    Care-i mixul perfect kpitalism/comunism…Dumnezeu shtie. Nu traim intr-o lume perfecta. Shi nu cred ca cei “de la butoane” sunt interesatzi in construirea ei. Sau in eficientizarea economiei globale, pentru minimizarea consumurilor shi maximizarea SATISFACTZIEI ASPIRATZIILOR omenirii…

    Da’ eu, care-s mai pacatos, nu-mi pot manca tihnit friptura de Craciun ca am un “pui” in spital… Ma doare shi de aproapele meu…saracia din tzara mea insa ma intereseaza infinit mai mult decat nelinishtile existentziale ale cunoscutei vedete x de-aiurea. Sunt oare comunist???

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: