Banner

Lupt? pentru o Dacie pân? în mormânt

Tweet this

DE 20 DE ANI. 15.000 de oameni care au pl?tit pentru o ma?in? înainte de ’89 înc? mai a?teapt? desp?gubiri. Mul?i nu ?tiu dac? le vor mai prinde în via??.

Peste 50.000 de români


depuseser?, pân? în 1990, „avansul de autotursim” în conturile CEC. Dup? Revolu?ie, mul?i î?i luaser? gândul de la bani, al?ii i-au retras ?i au constatat c? valorau cam cât o biciclet?. Dup? 20 de ani, timp în care au tr?it ca s?-?i recupereze banii, p?gubi?ii au mers la mitinguri, s-au înscris în asocia?ii, au scris memorii ?i scrisori guvernului, iar al?ii au l?sat mo?tenire lupta cu fisurile statului.

Mihai Dogaru, pre?edintele Asocia?iei P?gubi?ilor de Autoturisme din România, spune c?, pân? acum, Ministerul Finan?elor a solu?ionat 37.478 de astfel de cazuri: „Treaba nu e înc? închis? cu p?gubi?ii. Imediat ce CEC-ul strânge alte 10-20 de cereri de validare, le înainteaz? ministerului. Interesul e ca, pentru a fi privatizat, CEC-ul s? fie eliberat de aceste crean?e”.

?apte miliarde de dolari, în conturile lui Ceau?escu

Suma strâns? de CEC pentru aceste autoturisme se ridica la ?apte miliarde de lei. La cursul valutar din 1989, 70.000 de lei, atât cât costa o Dacie, însemnau vreo 15.000 de dolari. Dac? unii dintre deponen?i au renun?at la desp?gubiri, altora nu li s-au validat cererile.

Unul dintre motivele pentru care acest lucru se întâmpl? este ?i birocra?ia complicat? atunci când nu exist? beneficiari direc?i, ci mo?teni tori. Noroco?ii au fost îns? cei care aproape 20 de ani au tr?it pentru asta - s?-?i recupereze banii. Nimic n-a mai contat la fiecare guvernare decât abordarea problemei.

21 de ani ?i-o Dacie veche


Familia Nache, din Bucure?ti, parc? a tras lozul câ?tig?tor anul trecut, când s-au v?zut pe listele sucursalei CEC din sectorul 1. Î?i luaser? gândul de la bani imediat dup? Revolu?ie, când nu le-a mai trebuit nimic altceva decât libertate. Totu?i, s-au gândit c? puterea poporului înseamn? ?i s? nu te la?i min?it de al?ii. A?a s-au înscris în prima asocia?ie care încerca s? recâ?tige drepturile p?gubi?ilor.

Primul experiment a fost un e?ec. Foti ?i Haida Nache î?i luaser? iar gândul de la contul CEC, în care puseser?, în 1987, 45.600 de lei, ceea ce era cam 60% dintr-o Dacie. Îi strânseser? în 10 ani de munc? la Ministerul Energiei Electrice, unde lucrau amândoi. El câ?tiga 3.000 de lei pe lun?, ea doar 1.600.

„Salariile erau cum erau, de asta am ?i depus doar 60% din valoarea ma?inii”, î?i aduce aminte Haida Nache. Prima Dacie o cump?raser? în '69 - un model

1100 de care voiau s? scape la b?trâne?e. S-au nimerit în prima tran?? de desp?gubiri. Dup? devalorizare, infla?ii ?i reforma leului, în schimbul

celor 45.600 de lei, au primit 14.000. N-ar putea spune dac? acum sunt mul?i sau pu?ini, dar pot fi plata zilelor în care au stat mai mult la mitinguri decât acas?. Noua lor Dacie, avansat? la modeul 1310, ar fi trebuit s? soseasc? în 1991.

„Ne-am gândit atunci c? n-ar fi r?u s? depunem ni?te bani, s? lu?m o ma?in? nou? la b?trâne?e. Trebuia s? vin? în 1991”, poveste?te Foti Nache. A?a a r?mas s? conduc?, pân? anul trecut, vechea Dacie din ’69. „Ne-a dus 40 de ani f?r? probleme. Am f?cut cu ea 110.000 de kilometri. A fost perfect?. Bine, ?i singurul nostru moment liber de a merge cu ma?ina era concediul”, continu? Foti.

So?ia, Haida, ?ine s?-i aminteasc? totu?i cum au r?mas cu ea în mijlocul drumului: „Se uita lumea la noi ?i vedeau doi b?trâni într-o ma?in? veche

. Sunau fetele noastre acas? ?i nici nu mai întrebau de el, ?tiau c? ?urub?re?te în fa?a blocului”. A?a s-au hot?rât, în 2008, s? o dea la programul Rabla, în schimbul unui Logan. „Eu n-am vrut. Mi s-a rupt inima, dar Loganul e o ma?in? care merge perfect - frâne, direc?ii, lumini. ?i ne e suficient? pentru câte drumuri facem noi - la pia?? ?i la cimitir”, încheie Foti.


Familia Enache
FIDELI. Haida ?i Foti Nache ?i-au cump?rat Logan, dup? ce au condus o Dacie 40 de ani


PROTESTE

Cu pancartele în strad?


Pove?tile celor care au f?cut în fiecare zi drumul cas?-guvern pentru a recupera m?car un pic din conturile parc? evaporate ale CEC-ului s-au l?sat cu nop?i albe în fa?a institu?iilor statului. Bucure?teanca Maria Wardella a f?cut parte din prima linie a protestatarilor. S-a ag??at de fiecare lege, ca mai apoi, s?-?i recâ?tige banii. „Nu ni s-a spus niciodat? unde s-au dus banii, ce s-a f?cut cu ei ?i de ce au trebuit s? treac? 20 de ani. Am ie?it pe str?zi cu pancarte, am luptat pentru banii mei. Am a?teptat ani de zile, dar s-a terminat cu bine. Nu mai spun c? n-am primit nicio dobând?”.

Sursa  http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/877755/Lupta-pentru-o-Dacie-pana-in-mormant/




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


11 Comentarii pana acum»

  1. Nadabaica Catalin said

    am November 29 2009 @ 9:48 pm

    Ma numesc Catalin Nadabaica sunt din Iasi si vreau sa va povestesc hotiile care se fac la BRD,in legatura cu deponentii CEC, care au avut ca scop depunerea unor sume de bani in lei ,in vederea achizitionarii unui autoturism din productia interna.
    Tata-l meu a depus la CEC pe data de 22 martie 1989 suma de 70.000 lei.In 1991 directorul BRD in baza unei prevederi cu guvernul de la acea data,a dispus ca cine doreste transferarea sumelor depuse la CEC la BRD S.A poate beneficia de de eventuale imprumuturi de la BRD pentru a completa necesarul intreg al sumei necesare achizitionarii autoturismului.
    Dupa extrasul de cont nr:1979 din 30 -07 -1991,titular Nadabaica Costica si Nadabaica Marioara reiese ca acesti bani au fost virati in contul 40114000 1246/1979 al bancii BRD devenind clientul acesteia.In acest extras specifica,(dupa cum o sa vedeti in copia extasului de cont) exact ca aceasta suma reprezinta transferul de la CEC la BRD -SA pentru constituirea avansului necesar obtinerii de credite pentru cumpararea de autoturism din productia interna.
    Prezentand-u-ma azi 06 martie 2008 la sediul central BRD -IASI cu actele doveditoare cerand informatii cu privire la acest cont,spre stupoatea mea si a tata-lui meu ,ni s-a spus foarte sec ca nu exista nici un cont si BRD nu isi asuma nici un fel de obligatii .Ei nu fac nici un comentariu ,facand referire ca numai cei care au pastrat suma la CEC vor beneficia de restituirea banilor depusi.Iar cei care au transferat banii la BRD, li s-au” dizolvat din oficiu acele conturi”.Probabil in buzunarele lor.Nu pot intelege cum in Romania este posibil sa-ti dispara pur si simpu contul din banca.?/………..ca si cum nu a existat niciodata…numai in Romania se poate intampla asta ,tara tuturor posibilitatilor imaginabile si neimaginabile.
    Si ma gandesc ca nu sunt singura persoana in aceasta situatie si de asta chiar va rog sa face-ti o mica campanie in aflarea tuturor persoane in aceea-si situatie si deconspirarea acestor hotii iesite din comun.Face-ti o campanie pe tema asta si chematii pe cei responsabili in fata televizorului sa spuna oamenilor cum a fost posibil disparitia acestor conturi.. este de necrezut…

  2. Enache Vlad said

    am November 30 2009 @ 1:23 pm

    Tu nu stii limba romana la nivel de clasa primara si vrei bani? Doamne…

  3. Laura said

    am November 30 2009 @ 3:59 pm

    Ce treaba are felul in care scrie cu problema prezentata de el???? Credeti ca numai cei care scriu corect dpdv gramatical au dreptul sa-si ceara banii inapoi???? :))

  4. politika said

    am November 30 2009 @ 4:54 pm

    @ enache

    lucrezi cumva la BRD ???

    PS Probabil ca cei de la BRD au anumite criterii de selectie a celor care depun bani acolo. Unora, dupa ce-si deschid conturi, li se dizolva conturile cf. unor proceduri interne …

    Anyway, BRD-SG are super-proceduri inventate “instant” pentru “tratarea” atenta a fiecarui client, in vederea plasarii unui shut in c*r : de ex. una dintre ultimile inventii este legata de TAXA DE BLOCARE CONT , pentru care banca percepe instantaneu 100 Euro (adica 430 lei/RON = 4.300.000 Lei) .
    Daca ne gandin ca anul 2009 a produs blocari de conturi pentru sute de mii de firme … dintre care f.f.f.f. multe au conturi la BRD … nu mai comentam.

    Fiind o banca (mai mult) franceza decit romaneasca, ar trebui ga guvernul si BNR sa-i plaseze un shut in c*r si sa o trimita in p*********ii de unde a venit in tara asta !

  5. lucifer said

    am November 30 2009 @ 11:25 pm

    @ENACHE VLAD,esti intr-o dunga?Pai daca guvernul a promis sa faca dreptate pentru o mica parte din deponenti, tu ce treaba ai cu micile greseli de ortografie facute poate fara voie ?
    Tie ti-ar fi convenit sa-ti bage statul mana in buzunar pana la cot?
    Apropos- stie cineva ce s-a intamplat cu banii astia , pana la urma, ca nu puteau sa ramana devalorizati, cum ni se serveste scuza asta acum.
    Sau stie cineva ce s-a intamplat cu FONDUL LIBERTATEA, constituit in 1989, ca s-a asternut asa o tacere….
    Sau poate esti vreun politruc, aterizat din greseala pe aici.

  6. Florin B said

    am December 1 2009 @ 12:26 pm

  7. asistentapentruconsumatori.ro said

    am December 2 2009 @ 3:58 pm

    Reclamati abuzurile la care sunteti supusi la office@asistentapentruconsumatori.ro

    Lupta noastra a celor de la Asociatia http://www.AsistentaPentruConsumatori.ro se duce impotriva abuzurilor la care sunt supusi consumatorii romani.
    Pentru asta avem nevoie ca voi, sa ne scrieti despre fraudele sau abuzurile la care sunteti supusi de catre comercianti sau autoritati.
    Noi preluam sesizarile voastre si ne luptam pentru ca drepturile sa va fie recunoscute.

    TOT CE AI DE FACUT ESTE SA NE SCRII LA ADRESA office@asistentapentruconsumatori.ro

  8. www.vrajitorul.eu/ said

    am December 2 2009 @ 3:59 pm

    INTRATI PE http://www.vrajitorul.eu/ – Magia afacerii dvs.
    informatii utile >> http://www.vrajitorul.eu/aplicatia/aplicatia.html

  9. just said

    am March 4 2010 @ 5:04 pm

    Este adevarat ceea ce se spune in aceste pasaje : “Peste 50.000 de români depuseser?, pân? în 1990, „avansul de autoturism” în conturile CEC. Dup? Revolu?ie, mul?i î?i luaser? gândul de la bani, al?ii i-au retras ?i au constatat c? valorau cam cât o biciclet?.”
    “Suma strâns? de CEC pentru aceste autoturisme se ridica la ?apte miliarde de lei. La cursul valutar din 1989, 70.000 de lei, atât cât costa o Dacie, însemnau vreo 15.000 de dolari.”

    Nu este normal ca intr-un stat de drept sa “lupti pana in mormant” pentru niste drepturi elementare.

    Este foarte important de stiut cati sunt cei care si-au retras de la CEC cei 70.000 lei dupa 1989 si au ramas doar cu “bani de o bicicleta”? Aceste persoane sunt total excluse de la plata despagubirilor acordate de statul roman prin Legea 146/2007 cu modificarile si completarile ulterioare!

    Este de asemenea foarte clar ca acesti fosti deponenti CEC si familiile lor au fost extrem de afectati de devalorizarea monedei nationale de dupa 1989 si nu si-au permis sa mai pastreze pana in 2010 suma de 70.000 lei (devalorizata la valoarea unei biciclete) in contul CEC pentru achizitionare de autoturisme Dacia.
    Cu atat mai mult cu cats e stie ca cei 70.000 lei erau efectiv blocati in contul CEC, fara a beneficia de dobanda intrucat acesti bani constituiau suma necesara achizitionarii unui autoturism Dacia si constituiau pur si simplu inscrierea la coada pentru masina autohtona susmentionata.

    Acestea fiind spuse, consider ca deponentii CEC pt. autoturisme care au depus banii inainte de 1989 (pana in 1992, dupa cum stipuleaza legea) se impart in 3 categorii : o prima categorie care si-a lichidat contul CEC (la un anumit moment), o a doua categorie care ales sa-si transfere sumele respective la BRD (alta banca de stat care din 1998 a devenit privata) si in fine, o a treia categorie care a ales sa-si pastreze banii in acelease conturi la CEC.

    In aceste conditii, avand in vedere DOAR principiul nediscriminarii si egalitatii de tratament consider ca si cei care si-au retras toti banii depusi pentru achizitionare de autoturisme din conturile speciale CEC – dar nu i-au mai depus la BRD – au dreptul la despagubire pentru perioada cat banii au fost tinuti blocati in conturile CEC, suportand devalorizarea galopanta si nebeneficiind de dobanda sau de onorarea angajamentului statului de a livra un autoturism Dacia in schimbul sumei depuse integral.

    Este clar ca ACESTI fosti DEPONENTI CEC sunt discriminati de legea in vigoare privind despagubirile deponentilor CEC.

    Un calcul sumar ar arata probabil ca ei si familiile lor reprezinta un segment important din populatia cu drept de vot.
    Putem chiar presupune ca fac parte din cei care nu se prezinta la vot…

    As aprecia parerea domnului senator Iulian Urban in ceea ce priveste aceasta problema.Va multumesc.

  10. veronica said

    am March 9 2010 @ 11:38 am

    rog pe cei care stiu exact situatia pagubitilor dacia brd sa transmita.D=lUrban sa dea raspunsuri corecte la intrebari si sa nu mai umble cu ocolisuri

  11. Simion Florentin said

    am May 27 2013 @ 8:20 am

    Buna ziua,
    Care este procedura de recuperare a banilor transferati de la CEC la BRD-SA in 1991, pentru cumpararea unui autoturism Dacia?
    Va multumesc pentru raspuns!

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: