Iadul pe pamant in materie de restante catre banci, va interveni in primele trei luni din 2010
In sfarsit dau si eu dreptate unui bancher. Asta insa pentru ca, fiind specialist al industriei colectarii debitelor, vad mersul dupa care se va mula cursul acumularii de restante ale populatiei catre banci.
Scenariul este unul apocaliptic, dar sigur ca nimeni nu se inghesuie sa vorbeasca direct despre el. Desi este usor de creionat in conditiile in care, la cele circa 150000 de firme din mediul privat, inchise in 2009, si care genereaza in medie cate cel putin 2-3 someri, se vor adauga cei care vor veni din zona bugetara. Majoritatea lor au credite de consum in derulare, iar incetarea platilor, scaderea sumelor alocate lunar din cosul de cheltuieli al familiei, va scade dramatic catre finele lui 2009. Dupa varful de cheltuieli din zona sarbatorilor de iarna din 2009, va urma o primavara cumplita. Restantierii este posibil sa depaseasca circa 30 % din totalul creditelor in derulare, iar bancile nu vor avea efectiv nici un fel de solutii de recuperare a creantelor. Pentru ca, acolo unde vor gasi ceva de vandut la licitatie publica, vor vedea ca nu exista persoane interesate sa cumpere bunurile scoase la vanzare. Oricum, piata imobiliara isi va continua scaderea, iar daca BNR va ceda presiunilor puse de bancile straine pe leu, si acesta va ajunge sa depaseasca cota 5 ron=1 euro, tabloul dezastrului financiar va fi unul complet.
Efectiv, daca economia nationala nu va incepe sa se redreseze din 2010, pot spune ca solutii la aceasta situatie a restantelor, nu vor exista.
Rata creditelor neperformante ar putea atinge un varf la inceputul lui 2010, in conditiile in care pentru urmatoarele sase luni se intrevad putine semne de imbunatatire a situatiei din piata, a declarat vineri presedintele executiv al BCR, Dominic Bruynseels. La jumatatea acestui an, creditele neperformante reprezentau 6,2% din totalul portofoliului de credite acordate de Banca Comerciala Romana (BCR), rata de acoperire a creditelor neperformante fiind de aproximativ 126%, potrivit raportului financiar publicat joi de banca.
Bruynseels a mentionat ca cele mai multe credite neperformante au venit de pe segmentul creditelor de consum, in conditiile in care, pe partea de imprumuturi ipotecare, situatia s-a stabilizat dupa ce leul s-a oprit din depreciere.
Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa Senatorului : iulian.urban@gmail.com
Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro































edut said
am August 3 2009 @ 6:31 pm
poate sant influientat de diavol,dar abia astept iadul asta pt banci…
edut said
am August 3 2009 @ 6:32 pm
sant satul sa vad doar lama cutitului,manerul fiind la ei,singura alternativa e sa te tai singur…daca nu te taie ei.
Asociatia Clientilor Bancilor din Romania said
am August 3 2009 @ 9:53 pm
“Rata creditelor neperformante ar putea atinge un varf la inceputul lui 2010, in conditiile in care pentru urmatoarele sase luni se intrevad putine semne de imbunatatire a situatiei din piata, a declarat vineri presedintele executiv al BCR, Dominic Bruynseels.”
Si spuneti dvs ca-i dati dreptate. Eu intreb pentru cine vine iadul? Pentru cei 650000 de restantieri de cand a venit iadul? sau conteaza mai mult cei vreo 50 de bancheri ce au facut tone de profit in anii trecuti?
si apropo de drepturile clientilor, de abuzurile la care sunt supusi, intreb a zecea oara, chiar nu va mai intereseaza de zace in camera deputatiilor de 200 de zile?
Dani said
am August 3 2009 @ 10:28 pm
Iertata-mi fie intrebarea, domnule Urban, dar cine naiba e la putere acum, cand are loc acest dezastru? oare nu chiar PDL, din care faceti (inca) si Dvs parte?
Mereu vorbiti ca si cand ati fi in opozitie… veti fi in curand…
Efectul de DOMINO va rade tot… somajul deja existent scade consumul, scazand consumul, apar noi someri, si tot asa… iar guvernul nici macar nu se preocupa sa gestioneze criza…
Fiecare nou somer devine un potential infractor, disperat, generand costuri mult mai mari decat salariul primit de la stat… halal guvern, halal tzara…
Parmalat said
am August 3 2009 @ 10:37 pm
Iar eu ca specialist al pietei valutare, care am invatat meserie pe banii mei nu din carti, va dau dreptate!
1 EUR = 5 RON ESTE O CIFRA REALISTA!!!
Bogdan SBG said
am August 3 2009 @ 11:36 pm
Unleash za Hell. Looking forward to that.
Romani, cautati-va un al doilea job, c-o sa aveti nevoie
Eugen said
am August 4 2009 @ 1:20 am
Intrebarea este: putem face ceva pentru a preveni cele de mai sus?
Parmalat said
am August 4 2009 @ 3:45 am
@Eugen: nu putem face fiindca nu depind de noi. Cand am invatat trading, printre primele lucruri pe care mentorul meu mi le-a explicat a fost ca piata este mai puternica decat orice jucator sau grup de jucatori, fie ei banca centrala, fond de investitii sau traderi individuali.
Pentru a preveni cele de mai sus ar trebui sa se schimbe un intreg complex de circumstante, incepand cu situatia economica mondiala.
Dar din pacate, uitandu-ma pe tabele, leul este atat de supus presiunii incat deprecierea lui este numai o chestiune de timp. Si cum analiza tehnica (pe tabele) include toate aspectele fundamentale, putem afirma cu certitudine ca vom avea un leu mai slab.
Ramane de vazut insa intervalul de timp. Ei spun prima jumatate a anului viitor, eu as spune ca in prima jumatate a anului viitor se va produce breakoutul peste 4.3 iar deprecierea va dura cam tot anul. Tinta de 5 RON e cat se poate de clara.
Din pacate este singura solutie; suntem aici unde suntem in mare parte datorita deficitului enorm de cont curent. Piata nu face decat sa simta aceste anomalii si sa le speculeze pana la reglarea lor. Un Euro intre 4.8 si 5 RON ar regla acest deficit de cont curent.
Eu nu inteleg un lucru: la Min. Finantelor sunt oameni atat de tuti incat nu vad evidentele sau pur si simplu nu vor sa ne spuna?!
Parmalat said
am August 4 2009 @ 3:56 am
Acum trecand peste divergentele PDL/PSD, trecand peste optiuni si simpatii politice, din punct de vedere economic situatia e mai rea decat o cunoaste publicul larg.
Reducerea cheltuielilor bugetare cu pretul a 300.000 de oameni dati afara nu reprezinta decat apa de ploaie.
Dupa parerea mea strategia de guvernare a fost cat se poate de gresita de la bun inceput: s-a amanat un deznodamant care nu putea fi evitat – devalorizarea leului.
S-au cheltuit pentru asta 5 miliarde de Euro din rezerva BNR. Rezultatul este ca deprecierea s-a amanat un an.
Singura solutie viabila este lasarea lucrurilor sa se intample, “lassez-faire”. Euro trebuie lasat sa mearga spre 5 RON fara nici o alta interventie din partea BNR. In aceste conditii economia se va reaseza, importatorii vor disparea si exporturile vor creste.
Nu mai suntem la nivel de an 1993 cand o astfel de situatie ar fi afectat tara pe 10 ani. In anul 2010 capitalurile se misca extrem de rapid dintr-o premisa in alta, estimarea mea este ca dintre importatorii care vor disparea de pe piata, in maxim 1 an 80% dintre ei vor fi deja reorientati catre exporturi!
Bagam prea multi bani intr-o gaura neagra care este economia nationala in acest moment; pur si simplu suntem extrem de prost pozitionati pentru aceasta criza, nu e vina nimanui!!!
Parmalat said
am August 4 2009 @ 4:16 am
Ora 4:30 – vanzarile cu amanuntul pe luna iulie 2009 in Australia se situeaza la -1.4% fata de luna precedenta, mult mai slab decat previziunile de +0.5%.
Semnele stabilizarii economice stau in comportamentul consumatorilor. Vorbim de una dintre cele mai puternice economii ale lumii. Suntem inca departe de iesirea din criza.
Buduru said
am August 4 2009 @ 6:38 am
@Parmalat
Nu sunt de acord! Asta a fost politica si pana acum si n-am rezolvat nimic! Intr-adevar, devalorizarea monedei nationale, in orice economie normala, stimuleaza exporturile. Dar noi ce sa exportam? Spunea cineva ca, la noi, exporturile reprezinta 25% din PIB! Cat din asta este lohn, care, de fapt, nici nu este export?
Devalorizarea monedei nationale va conduce la o explozie a preturilor, in primul rand la energie si-apoi la toate cele, prin efectul de domino, o mana de exportatori vor face profituri uriase, dar impactul asupra economiei va fi nesemnificativ, iar tara se va duce de rapa!
Solutia ar fi sustinerea leului cu bani imprumutati (FMI, BM), concomitent cu stimularea reala a intreprinzatorilor romani, din sectorul productiv (industrie, agricultura, turism), pentru a trece la o economie de export, iar apoi, cand balanta de plati se va echilibra, lasarea leului la liber!
Varianta, pe care o propui tu, se aplica de 20 de ani, singurul rezultat fiind deprecierea continua a leului si cresterea deficitului balantei de plati!
Cata vreme nu avem exporturi, vor exista presiuni pe moneda nationala!
Marian said
am August 4 2009 @ 8:36 am
Productia reprezinta cheia. Si totusi nu se investeste in sectoarele care pot intr-adevar sa faca export. Suntem o tara agricola, desi multi tarani isi doresc sa lucreze la birou.
Trebuia facut mai mult pe partea de agricultura, alimentele vor fi scumpe, trebuia sa se asigure pentru tara.
Miliardele astea cheltuite aiurea pe turism si alte rahaturi sa le amane si sa se faca investitii in irigatii si echipamente de lucru. E mare pacat.
Totodata vaceti dracului drumurile in tara asta.
Sunt atatea exemple in istorie, vezi Germania, care in vreme de criza dadea de munca la oamnei, tara care s-a ridicat din mocirla, tara despre care nu aud nimic ca s-ar plange de criza, nici macar de brand-urile auto de acolo (VW, Mercedes, BMW).
Ba daca nu va priepeti, macar copiati ce au facut altii, e asa de simplu…
Legat de iadul pe pamant … o sa fie jale din ceea ce observ, dar bancile o sa suporte o amanare la plati sau o sa micsoreze rata si o sa mareasca perioada, asa incat omul sa poata sustene creditul sa nu i se piarda urma, nu cred ca au interes bancile sa il vada inmormantat, ca nu ii da cimitirul banii …
Dar voi ca si guvernanti, nu mai mancati atata pe la televizor ci puneti mana pe pix si directionati banii unde trebuie.
miki said
am August 4 2009 @ 8:50 am
@Parmalat
Nici eu nu sunt de acord. Economia noastra pe partea de productie e la pamant. Jos. ZERO!. Majoritatea fabricilor sau micilor intreprinzatori care chiar mai produceau ceva au inchis. Probabil DEFINITIV, fiind executati de stat, banci sau creditori.
Ce sa mai exportam ?
Lenea din pacate nu poate fi exportata, pt ca faceam avere pana acum.
Am devenit dependenti de banii straini, de la multinationale si credite de la banci. Ele restrang sau pleaca si noi ramanem cu buza umflata si cu restante la credit pe viata.
Bulgaria de ex. o sa ne depaseasca curand. Am trecut recent pe acolo, si, cel putin pe marginea drumului, NU EXISTA METRU PATRAT de pamant NELUCRAT!
Or, la noi aproape ca nu exista metru patrat de pamant lucrat.
n3bunu said
am August 4 2009 @ 11:03 am
“Romani, cautati-va un al doilea job, c-o sa aveti nevoie ” cand sa mai lucrezi in al doilea loc cand majoritatea au programe de muncade dimineata pana seara???
acceptam sa muncim asa pentru a nu ne pierde locul de munca …..
daca as avea aceasta posibilitate as incerca ..
legat de cultivarea terenurilor de ce nu se constitue asociatii??
sunt din ardeal si cred ca doar 10% din terenuri este cultivata ,oare de ce? pentru ca nu are lumea bani sa isi plateasca aratul,semanatul,discuitul si toate cele care trebuiesc facute pentru a putea avea recolta ,de asigurarea recoltei ce sa mai vorbesc…..unde sunt utilajele care fiacare CAP le avea in dotare? au disparut… cu ce sa mai lucrezi pamantul ,cu boii si sapa de lemn?
DZ said
am August 4 2009 @ 12:35 pm
http://www.cotidianul.ro/bancheri_fara_pic_de_creier-94228.html
Parmalat said
am August 4 2009 @ 12:55 pm
Ok de acord, si asta e o strategie viabila cu sustinerea leului. Problema e cat mai putem sa o facem si cu ce costuri.
Noi nu stim ce forta are piata. Din piata face parte inclusiv economia subterana care este estimata intre 11% si 50% din PIB in Romania.
Hai sa nu zic 50% dar sa luam o estimare medie de 30% din PIB ca fiind economie subterana in Romania. Daca toti astia isi schimba leii in Euro credeti ca BNR-ul poate sa le faca fata?!
Si sa nu uitam un lucru – se stie ca de la FMI intra bani, se stie ca BNR-ul intervine pentru mentinerea leului deci exista lichiditate deasupra pragului de 4.2 ori piata exact asta urmareste – acolo unde vede lichiditate se va duce spre ea, sunt niste mecanisme care nu pot fi oprite.
De-asta l-as fi vrut pe Stolojan prim ministru fiindca el cunoaste mecanismele, e scolit in anii 70 ca majoritatea celor care conduc finantele mondiale si ar fi facut niste alegeri in cunostiinta de cauza.
Din pacate probabil de-asta Stolojan a refuzat fiindca stia mai mult sau mai putin ce va urma.
0 barat said
am August 4 2009 @ 12:57 pm
parmalat , tu vei fi ingrijit de comunistii tai preaiubiti
deci nu-ti face griji amice insa toate comentariile astea complexe si erudite sunt egale cu zero
ai lucrat la stat ? ai papat bani publici nu ?
jegule
Buduru said
am August 4 2009 @ 2:01 pm
@Parmalat
La intrebarea pusa, raspunsul e simplu: nici macar o zi! Eu discutam teoretic!
Practic, acest guvern nu e-n stare de nimic! De nimic bun! Asa ca, orice teorie ramane pe seama viitorului guvern, cand s-o forma el, in toamna, sau peste trei ani!
Economie subterana va exista intotdeauna. Importanta e ponderea ei. La noi, tot ce-a scos la suprafata cota unica, a “bagat la fund” forfetaru’! Ba, chiar si-n plus! Ponderea economiei subterane nu se diminueaza prin masuri coercitive!
Altfel, la masurile care se “implementeaza” astazi, sunt convins ca statul va intra in incapacitate de plata, cu toate consecintele de rigoare, inclusiv prabusirea monedei nationale!