Initiativa legislativa de accelerare a procedurilor de redobandire a cetateniei romane; de asemenea cetatenia romana va fi retrasa celor care aduc atingere imaginii nationale
Un grup de senatori PDL format din : Urban Iulian [ initiator] , Viorel Badea, Igas Traian, au depus o initiativa legislativa la Senat , vizand masuri de accelerare a procedurilor de redobandire a cetateniei romane, precum si masuri prin care cetatenia romana va fi retrasa daca persoana este condamnata pentru fapte care aduc atingere imaginii Romaniei si natiunii romane in lume [vazi cazul Mailat din Italia].
Desi de la data adoptarii (anul 1991) Legea cetateniei romane a suportat numeroase interventii legislative, initiate cu scopul uniformizarii si imbunatatirii cadrului legal existent, precum si al acoperirii necesitatilor reclamate in special in domeniul redobandirii cetateniei romane de catre persoanele carora le-a fost retrasa cetatenia urmare a unor nedreptati istorice,
In conditiile in care toate aceste interventii legislative produse in trecut au vizat doar aspecte tehnice si procedurale, fara a interveni esential in fondul problemei ce vizeaza accelerarea procesului de redobandire a cetateniei romane (in conditiile in care la unele ambasade – Ambasada Romaniei din Republica Moldovei – numarul cererilor inregistrate pentru redobandirea cetateniei romane este intr-o continua crestere),
Raportat la faptul ca pentru solutionarea problemelor mai sus semnalate apreciem ca se impune o interventie legislativa pentru simplificarea procedurii administrative de redobandire a cetateniei, in special prin impunerea unor termene limita pentru rezolvarea cererilor, precum si prin renuntarea la unele termene,
Au existat de asemenea, aprecieri privitoare la necesitatea revizuirii cadrului referitor la acordarea cetateniei pentru fostii cetateni romani si descendentii acestora care dupa data de 22 Decembrie 1989 au studiat sau au beneficiat de burse de studii in Romania, precum si la inlesnirea conditiilor de acordare a cetateniei, la cerere, pentru cetatenii de etnie romana,
Cu intentia de optimizare a cadrului legislativ existent,
In temeiul Art. 74 din Constitutia Romaniei si in conformitate cu prevederile art. 85 alin.[2] din Regulamentul Senatului republicat, inaintam prezentul proiect de lege.
INITIATOR
Senator URBAN IULIAN
Grupul Parlamentar al PDL din Senat
PARLAMENTUL ROMANIEI
CAMERA DEPUTATILOR SENAT
LEGE
Pentru modificarea Legii nr. 21/1991 privind cetatenia romana, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege :
Art. I : Legea nr. 21/1991 privind cetatenia romana, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
- Alin. [2] al art. 9 va avea urmatorul cuprins:
“ In cazul in care numai unul dintre parinti dobandeste cetatenia romana, parintii vor hotari, de comun acord, cu privire la cetatenia copilului. In situatia in care parintii nu cad de acord, Curtea de Apel din raza teritoriala a domiciliului minorului va decide, tinand seama de interesele acestuia. In cazul copilului care a implinit varsta de 14 ani este necesar consimtamantul acestuia”.
2. Alin. [2] al art. 10 va avea urmatorul cuprins:
“Dispozitiile alin. 1 se aplica si apatrizilor fosti cetateni romani si descendentilor acestora pana la gradul 2 inclusiv, precum si persoanelor de etnie romana ce indeplinesc prevederile art. 5 din Legea 299/2007- privind sprijinul romanilor de pretutindeni.”
- La Art . 101, dupa alin. 1 se introduce se introduce alin. 11 cu urmatorul cuprins:
“Cetatenia romana se poate acorda la cerere persoanelor enumerate la alin. 1, care dupa data de 22 Decembrie 1989 au studiat sau au beneficiat de burse de studii la institutiile de invatamant de Romania si indeplinesc conditiile prevazute la art. 8 alin. 1 lit. b), c), e) si f).
- La Art . 14 se introduce se introduce alin. 21 cu urmatorul cuprins:
“Termenul ce urmeaza a fi stabilit de Presedintele Comisiei, in conditiile alin. 2 nu va putea depasi 2 luni de la inregistrarea cererii, respectiv de la completarea dosarului.”
- Alin. [6] al art. 14 va avea urmatorul cuprins:
“In cazul in care sunt intrunite conditiile pentru acordarea cetateniei romane, Comisia stabileste, intr-un termen ce nu va depasi 2 luni, programarea persoanei la interviul organizat pentru verificarea conditiilor prevazute de art. 8 alin. 1 lit. f) si g)."
- Alin. [2] al art. 19 va avea urmatorul cuprins:
“In termen de 30 zile de la data publicarii ordinului ministrului justitiei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, persoanele carora li se acorda cetatenia romana vor depune juramantul de credinta fata de Romania.”
- Alin. [2] al art. 24 va avea urmatorul cuprins:
“Cetatenia romana nu poate fi retrasa persoanei care a dobandit-o prin nastere, cu exceptia celei prevazute la alin. 1 lit. a)”.
Art. II
Dupa adoptarea prezentei legi Ministerele de resort vor revizui si stabili noua procedura de procesare a dosarelor.
Art. III.
Legea cetateniei romane nr. 21/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 6 martie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se va republica, dandu-se textelor o noua numerotare.
INITIATOR
Senator URBAN IULIAN
Grupul Parlamentar al PDL din Senat
ATASAMENT : propunere-de-modificare-legii-21-1991privind-cetatenia-romana
foto:romanialibera.ro
Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa Senatorului : iulian.urban@gmail.com
Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro































Parmalat said
am March 24 2009 @ 10:52 pm
Faceti un lucru foarte bun cu retragerea cetateniei, dar…
Ce treaba avem noi cu Rep. Moldova de unde ne vin toti puscariasii, criminalii si hotzii????????? Fiecare cu soarta lui, cum adica sa dam noi cetatenie romana la moldoveni?????? De ce n-au vrut sa se uneasca cu noi in 91??????? Acum vor cetatenie???
Huooo, afara cu moldovenii din spatiul U.E.!!!
VV said
am March 24 2009 @ 11:40 pm
inteleg ca fiecare se poate exprima liber, dar nu inteleg de ce personaje retardate precum d-l parmalat au acces la aceste discutii. pacat. ori e un rusnak pripasit, ori nu a reusit sa treaca de clasa a doua.
edy p. said
am March 25 2009 @ 12:13 am
PTR PARMALAT
TE CONTRAZIC DEOARECE PROCEDEZI CA ITALIENII CU NOI
SPRE EXEMPLU AM NISTE CUNOSTINTE DIN REPUBLICA MOLDOVA ,CARE AU FACUT SI STUDIILE SUPERIOARE IN CLUJ SI AU JOBURI F. BUNE SI OBTINUTE PA BAZA DE CONCURS. SI POT SPUNE CA SUNT -SPRE DEOSEBIRE DE NOI- F.BUNI LA TOATE CAPITOLELE. SIGUR CA AU VENIT SI GUNOAIELE LOR CA SI -ITALIENII- NOSTRI
IDEA E CA NU PUTEM ATACA O TARA- FIE SI PRIETENA SI VECINA- CA AU SI OAMENI DELICVENTI
avadicus said
am March 25 2009 @ 8:05 am
pentru cretini tip parmalat
sa te fi vazut eu dobitocule daca locuiai tu intr-o zona pe care o ocupau rusii cu kgb-ul lor cu tot si stateau calare pe tine vre-o 50 de ani, pe mata o duceau in siberia, iar tu erai obligat la scoala, servici, spital, si tot ce mai exista in afara familiei sa vorbesti rusa.
simpa said
am March 25 2009 @ 8:32 am
foarte buna initiativa pentru redobandirea cetateniei, partea cu retragerea cetateniei este insa si mai buna…cunoasterea limbii romane si a istoriei ar trebui sa fie obligatorie pentru dobandirea cetateniei. In tarile dezvoltate si civilizate cam asa se procedeaza si exista o testare in acest sens…noi avem in anumite zone functionari ai statului care nu vorbesc limba romana si cu siguranta nu au habar de istoria noastra, mi se pare inacceptabil!!! romanii sunt practic goniti de ani de zile din anumite judete, de ce nu putem rectifica si acest lucru?! Chiar daca ne despart zeci de ani si o granita dictata de altii, Basarabia este pamant romanesc!
politicianul said
am March 25 2009 @ 8:56 am
Cred ca acordarea cetateniei trebuie sa fie facuta in conditiile in care nu sunt suspiciuni ca e facuta numai din interes material, asa cum din pacate o primesc multi cetateni moldoveni si n-o merita!Exigenta si conditiile sa fie mult mai drastice.Chestia cu “Basarabia ,pamant romanesc”,nu-i implica si pe multi dintre basarabeni…Aceasta exigenta ar accelera si “dorinta”lor de a se uni cu Romania!!! Asa ca masura actuala ar urma proverbul:”Ei cu foloasele, noi cu ponoasele”!!!
ildiko said
am March 25 2009 @ 9:23 am
Cu retragerea cetateniei celor care s-au nascut in Romania si aduc atingere imaginii nationale este cu cantec, va fi o portita pentru abuzuri. In fiecare tara exista cetateni buni si cetateni care devin infractori. Solutia nu este retragerea cetateniei. Ce facem cu ei dupa? Ii erxilam pe marte? Va fi o lege extrem de periculoasa si nu va rezolva nimic, poate va util doar intr-o campanie elctorala. Trebuie tratata cauza nu efectul.
Radianu Mihai said
am March 25 2009 @ 10:27 am
pai artrebui sa retrageti cetatenia romana la marea majoritate a ce-
lor care au facut rau acestei tari,incepand cu iliescu,nastase,
mitrea,constantinescu,ciorbea si multi altii!
ce spuneti?
paul said
am March 25 2009 @ 11:26 am
si eu vreau sa mi se retraga cetatenia ca de cind m-am nascut am facut tara asta de ris si sutin in continuare ca nu e tara cu cele mai frumoase riruri ramui etc . iar de oameni ce sa mai vorbesc asa ca nu merit sa stau aici
georgian said
am March 25 2009 @ 2:21 pm
Ai dreptate @ildiko. (In maghiara numele tau inseamna Floarea sau Floricica, nu?). Nu ai unde sa-i trimiti. Ca ungaria nu-i primeste sa le dea cetatenie unora de la noi care vorbesc numai in maghiara in administratie. Eu chiar daca sunt din regat (Buzau), am avut de a face nu nemtudom’u de nu stiu cate ori. Asa ca, cunoasterea limbii si a istoriei chiar trebuie sa primeze.
nedumeritu said
am March 25 2009 @ 2:46 pm
ART. 5 Alin. (2) din Constitutia Romaniei: Cetatenia romana nu poate fi retrasa aceluia care a dobandit-o prin nastere. Inainte sa amendeze Alin. [2] al ART. 24 din Lege domnii senatori ar fi trebuit sa mai revada ce prevede Constitutia despre cetatenie! Iar Constitutia prevede asa tocmai pt. a nu lasa loc la abuzuri. Ce fel de abuzuri? Pai ne da de inteles d-l senator in prezentarea demersului sau: cetatenia romana va fi retrasa daca persoana este condamnata pentru fapte care aduc atingere imaginii Romaniei si natiunii romane in lume [vazi cazul Mailat din Italia]. Va sa zica o talharie, un viol sau o crima ar putea fi considerate fapte care aduc atingere imaginii Romaniei si natiunii romane? Mailat a violat in numele Romaniei sau flutura drapelul romanesc atunci cand si-a omorat victima? Sau, daca intr-adevar astfel de fapte aduc atingere imaginii Romaniei, ce facem cu toti hotii, violatorii si criminalii care activeaza loco? Ii expulzam? Cine ni-i primeste? Ori poate conteaza numai daca fac infractiunile in strainatate si strica impresia (care ne apartine) ca romanii ar fi cei mai cinstiti, cei mai curati si cei mai integri oameni din Univers! Si atunci nu mai vrem sa-i primim inapoi si li-i lasam acolo sa se spele pe cap cu ei. In multe tari (si in Romania) infractorii straini (eventual dupa ispasirea pedepsei) sunt expulzati; sa vedem unde o sa-i mai trimita pe ai nostri! Hahaha!
ildiko said
am March 25 2009 @ 2:58 pm
@georgian
Numele meu inseamna “luptator”. Ce am comentat nu are nicio legatura cu etnia, daca neuronul tau nu ar fi preocupat cu false probleme ai pricepe mai multe din ce se intampla in jurul tau. Trezeste-te romane!
macabuba said
am March 25 2009 @ 3:05 pm
Este o initiativa care o sustin. Am redobandit cetatenia romana de peste 10 ani, inca locuiesc in Romania nu sunt interesat sa ma tirez la munca in Italia sau alte tari cica mai dezvoltate (cel putin economic). Ma simt roman si poate uneori sunt mai patriot decat altii care cica s-au nascut pe teritoriul Romaniei Socialiste si acum locuiesc in SUA sau Canada si se dau mari ca nu se vor mai intoarce pe aici niciodata – ca e o tara de kkt si oameni de kkt si etc si amd
… astept newsletterul ca a fost aprobata initiativa
georgian said
am March 25 2009 @ 3:51 pm
Probabil, @ildiko “luptatoarea”.
Personal nu cred ca cetatenia trebuie sa fie impusa prin nastere.
Asadar, pentru “romanii” de nationalitate “luptatoare”, care nu doresc sa invete limba romana, ar trebui, zic eu, sa le fie retrasa cetatenia. Dar dupa modul [elegant] in care scrii, sigur nu ar trebui sa te consideri in pericol.
ildiko said
am March 25 2009 @ 4:01 pm
@Georgian
Vad ca neuronul tau a ramas conectat la un program care a intrat intr-o bucla. pentru iesire da restart sau mai bine scoate-ti neuronul din priza. In rest no comment cu eleganta.
georgian said
am March 25 2009 @ 4:18 pm
@ildiko, te compoti insa tipic ca un “luptator”. M-am cam saturat de jigniri ale ungurilor care vor stat in stat. Cand e vorba despre iredentismul lor, sunt false probleme. Cand e vorba despre epurarea etnica a romanilor din Harghita si Covasna, este o falsa problema. Mai este o natiune care loveste permanent in altii, iar cand o ia peste bot, tipa ca aia sunt antisemiti. Asadar, pasteaza un limbaj decent.
ildiko said
am March 25 2009 @ 4:30 pm
@georgian
Un singur lucru iti mai spun: te jignesti singur chiar in clipa in care incerc sa comunici sau mai bine sa provoci. In rest iti doresc numai bine, sincer.
georgian said
am March 25 2009 @ 4:32 pm
@ildiko, se pare ca am fost prea subtil. Ma adaptez atunci la nivelul tau de intelegere. Daca am folosit termenul “elegant”, am facut-o pentru ca esti femeie, si pentru ca sa te flatez, cu toate ca acum cred ca trebuia sa te flatulez. Daca scot din contxt insultele pe care le-ai proferat, nu ramane nici un continut. Asa vreti voi sa aveti o dezbatere “pe idei” ?
ildiko said
am March 25 2009 @ 4:44 pm
@georgian
Dezbaterea ai inceput tu, ai impus stilul si nivelul, eu doar m-am adaptat.
Greseala mea a fost ca nu am ignorat comentariul tau inspirat de numele meu. Pa.
georgian said
am March 25 2009 @ 4:46 pm
3 bezele in semn de consideratie…
M said
am March 25 2009 @ 5:37 pm
Domnule Senator,
Cu regret, dar cred ca v-ati amestecat intr-o chestie paguboasa.
Cum, sa-i retragi cetatenia cuiva care ne face de ris ? Atunci, el de ce mai jura credinta ? Ca sa-l facem basma curata, imediat in loc sa-l tragem la raspundere ?
Ne vom certa cu Italienii, Spaniolii si cu toata lumea care are de expulzat un infractor roman ! Consulatele si Ambasadele se vor infunda cu hirtii si amenintari furioase.
Imaginea Romaniei va fi de doua ori afectata, o data cu infractiunea si a doua oara cu refuzul Romaniei de a receptiona “coletul”, fie inainte fie dupa executarea pedepsei in tara respectiva.
In loc sa ne cerem scuze si sa-l facem disparut cit mai repede, noi li-l dam pe cap sa-l si creasca acuma ?
Ce le mai ramine de facut cu infractorii, sa le cumpere un bilet pina in Hawaii ? Opinia publica din tarile respective va fi nimic mai putin decit revoltata !
Si afara de asta, dupa cum si spuneau mai multi chiar aici pe lista asta, se deschide calea la abuzuri si chiar poate lovituri de stat, pentru ca un disident sau chiar un presedinte poate fi repede acuzat de o treaba asa de vaga cum e “afectarea imaginii”..
Tiara said
am March 26 2009 @ 6:02 am
A fi (si implicit, a avea) cetatenie romana, inseamna -in primul rind- responsabilitatea si obligatia de a-ti respecta tara care ti-a oferit-o. Cei care nu o fac, nu o merita. Cei care aduc atingere imaginii si INTERESELOR Romaniei, nu merita a se numi cetateni romani. Cei care nu vor sa invete/vorbeasca limba oficiala a Romaniei, nu o merita si nu au decit sa ceara cetatenia tarii straine (de Romania) pe care o aduleaza, ale carei steaguri le arboreaza cu emfaza si a carei limba o vorbesc in exclusivitate. Cei care -prin atitudine, vorba si fapta- dovedesc ca nu vor sa (mai) fie cetateni romani, ce rost are sa-i “fortzam” s-o aibe?! Niciun rost! Punct.
Victor said
am March 26 2009 @ 11:36 pm
Mutumesc foarte mult domnule senator. In sfarsit vedem actiune, dar sper ca continuati>
Iulian said
am April 15 2009 @ 7:02 pm
eu nu sunt deaccord cu acordarea ceatenie romane Moldovenilor, sunt de acord sa-i ajutam sa le oferim drept de munca in romania sa le dam burse de studiu si ajutoare de stat dar nu cetatenie.
Eu sunt student in italia ai am intalnit aici persoane cu pasaport romanesc car nu vorbesc o “iota” limba romana an vecini persoane din moldova care stau ilegal aici si au depus acte de catatenie dar nu pentru ca simt romaneste sau se se simt romani sau ca au ceva de aface cu romania ci pentru a putea circula si a munci liber in ~UE si atunci la ce sa le oferim ceva ce nu li se cuvine? suntem atat de naivi? moldoveni ii intereseaza de romania pentru ei cetatenia romana e doar un favor gratuit pentru care nu vor spune nici macar multumesc! Au avut timp suficient dein 1991 sa ceara cetatenie si nu au facut-o, dupa aderarea la UE sau depus 800.000 de cereri se stie clar ca 90% din cei care obtin cetatenia se duc la munca in UE nu cred ca e ok sa legitimam raketii din moldova cu pasapoarte romanesti. Sunt intradevar un popor cu probleme care trebuie ajutat dar NUPRIN ACCORDAREA CETATENIEI!
Cetatenia romana se va dobandi mai usor daca unul in strabunici a fost roman | Pe net! said
am April 16 2009 @ 8:22 pm
[...] In 25 martie 2009, mai multi senatori PDL au aderat la initiativa legislativa a senatorului PDL Urban Iulian si au promovat o asemenea initiativa legislativa http://www.urbaniulian.ro/2009/03/24/initiativa-legislativa-de-accelerare-a-procedurilor-de-redoband... [...]
vlad christian said
am May 14 2009 @ 12:21 pm
O problema grava, grava de tot, care merita litere mari:
SI DVS SI TOTI CEILALTI “FORMATORI DE OPINIE” AICI SAU PE ALTE SITE-URI, VORBITI MEREU DESPRE PASAPORT, PREZENTATI MEREU POZA UNUI PASAPORT, SAU IMAGINEA ROMANIEI CU FUNDAL DE PASAPORT ROSU, SI A MOLDOVEI CU ALBASTRU …
ASTA E TOT CE VOR MOLDOVENII, PASAPORT CA SA SE DUCA LIBER IN STRAINATATE LA MUNCA, DAR SA RAMINA IN MOLDOVA ? DOAR DE ASTA SE VOR ROMANI ?
DE CE NICIODATA NU PUNETI POZA UNEI CARTI DE IDENTITATE ROMANESTI ?
DE CE FORMATI GANDIREA OAMENILOR IN ACEST SENS ?