Organele nu ne vor putea fi prelevate dupa moarte decat cu acordul nostru expres
O dezbatere extrem de aprinsa a avut loc miercuri 18 martie 2009 in cadrul Comisiei Speciale de analiza a Codului Civil si Codului de Procedura Civila, pe marginea posibilitatii prelevarii organelor de la persoanele decedate. Dezbaterea a fost initiata de senatorul PDL Urban Iulian, care este si VicePresedinte al Comisiei Juridice din Senatul Romaniei.
In varianta propusa de Ministerul Justitiei, prelevarea de organe, tesuturi si celule umane de la persoanele decedate, se puteau face chiar daca, nu a existat acordul expres al persoanei decedate, dat in timpul vietii, sau acordul rudelor acestuia.
Senatorul Urban Iulian a aratat faptul ca nu este posibil ca cetateanul roman sa ajunga o simpla marfa si a dat exemplul unui caz de care s-a ocupat acum 3 ani de zile si care l-a marcat.
Cazul se referea la un roman, cunoscut al senatorului Urban , al carui fiu in varsta de 23 ani , a fost ucis in Italia in conditii suspecte. La momentul repatrierii corpului, tatal sau a fost socat sa vada ca fiul lui nu mai avea nici un organ. " Pur si simplu era golit si spalat ca un peste pe interior; oribila si socanta a fost acea imagine" a adaugat senatorul Urban. " Nici la peste 3 ani de la data acestui deces, nu a fost gasit autorul, si din corespondenta cu autoritatile italiene, am inteles ca fiul amicului meu, ar fi murit in conditii suspecte, insa datorita legii din Italia, organele i-au fost prelevate fara nici un acord al lui sau rudelor sale, si tatal lui este convins ca fiul lui a fost omorat la comanda, intrucat in familia la care lucra in Italia, una bogata, sotia a facut imediat dupa decesul fiului romanului, un transplant de ficat; In plus, la IML s-a descoperit ca fiul romanului avea trei intepaturi de ac in calcai, si se poate prezuma inducerea unui soc cardiac; Nu putem permite ca Romania sa ajunga un rai al traficului de organe, si ca atare trebuie sa sustineti acest amendament" a adaugat senatorul Urban .
Reprezentantul Ministerului Justitiei a sustinut mentinerea masurii, fiind "buna" !? in conditile in care exista "deficit " de organe, insa senatorul Urban a replicat " Imi pare rau, insa daca sunt pe listele de asteptare mii de romani care asteapta un transplant, nu inseamna ca trebuie sa incepem sa omoram alti romani sau sa trecem peste vointa lor; Nu uitati ca si in lagarele naziste, moartea unor oameni consitituia conform propagandei naziste, sursa "sigura" de supravietuire a rasei ariene; Ministerul Sanatatii poate sa inceapa sa formeze baze de date, sa intrebe romanii daca ar fi de acord sa isi doneze organele , pentru ca trebuie sa tina cont de vointa lor., nu s-ai pandeasca cand mor si sa le scoata toate organele, fara acordul lor, sau fara stirea familiei; Nu putem sa ajungem sa consideram corpul uman, ca o masa informa de carne, organe, celule pe care le putem trafica cand si cum dorim; luam acceptul omului din timpul vietii, sau acceptul rudelor, si putem sa salvam alti oameni, insa niciodata nu trebuie sa o facem miseleste sau prin furt; daca am vota in aceasta forma art. 91 din Codul Civil, am legifera furtul de organe sau am incuraja uciderea unor romani pentru organele lor, asa cum am exemplificat cu cazul din Italia; este oribil si marcant pe viata sa iti vezi copilul golit de organe, si nimeni sa nu iti spuna macar de ce a murit; plus ca in lipsa organelor, tatal baiatului ucis in Italia, nu mai avea cum sa demonstreze vreodata cum a murit copilul lui, pentru ca nu mai existau organele care sa poata fi analizate de medicii legisti ; Romania nu trebuie sa ajunga un lagar nazist de concentrare"
Iata varianta propusa de Ministerul Justitiei.
Prelevarea de organe, ţesuturi şi celule umane, în scop terapeutic sau ştiinţific, de la persoanele decedate se efectuează numai în condiţiile prevăzute de lege.
Varianta propusa de Senatorul Urban Iulian
Art.91 – Prelevarea de organe, ţesuturi şi celule umane, în scop terapeutic sau ştiinţific, de la persoanele decedate se efectuează numai în condiţiile prevăzute de lege, cu acordul prealabil expres al persoanei decedate exprimat in timpul vietii sau in lipsa acestuia, cu acordul soţului, părinţilor, descendenţilor, rudelor în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv, in ordinea expusa.
Urban I. Iulian
Senator de Ilfov
Grupul Parlamentar al PDL din Senat
Vicepresedinte al Comisiei Juridice din Senatul Romaniei
Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa Senatorului : iulian.urban@gmail.com
Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro































Eugen said
am March 19 2009 @ 4:20 pm
bRAVO D-LE URBAN.
Daca s-ar adopta in forma initiala Codul Civil, o sa mai fie un singur pas pana ce ne vor OBLIGA, repet obliga, sa donam si sange, sau de ce nu sa ne donam un rinichi inca din timpul vietii.
BRAVO
ADMINUL LUI PESTE said
am March 19 2009 @ 4:22 pm
BINE ASA ! FELICITARI PENTRU EFORTURILE DVS. !
NU NE-AM INSELAT IN PRIVINTA DVS. !
Tica said
am March 19 2009 @ 4:26 pm
Imi vor organele ca sa traiasca Bekali si alte jigodii pline de bani 200 de ani ? Imputitii dracului.
Dar am si eu o intrebare : ce cauta asemenea texte in Codul Civil ?
Dan said
am March 19 2009 @ 4:27 pm
Corect d-le Urban
In textul initial, se spunea ca ni se pot preleva organele ” in conditiile legii” adica dadeau ei o lege si gata, nu mai aveau nevoie de nici un consimtamant.
Va felicit pentru aceasta initiativa.
Nu vrem sa ajungem crescatorie de organe pentru bogatii lumii !
gabi said
am March 19 2009 @ 4:41 pm
Sunt de acord cu o asemenea prevedere in codul civil. nu trebuie sa lasam ca vreun bogatas de c……., unu care a furat, ucis, sechestrat, batut sa beneficieze de organele noastre. trebuie inasprit traficul de organe fiindca este generalizat la nivelul intregii Romanii. Sunt implicati doctori, asistenti medicali, directori de institutii, chiar si parlamentari.
DAVENNE Daniel said
am March 19 2009 @ 5:09 pm
Dar si în Romania, sînt oameni asa de bizar!! Socru a murit în 2004, a fost primit din salvare la Spital Judetean ; cineva a venit sa pun intrebare daca suntem de acord sa fac un autopsia ; dar acest oamen a tinut o mare ferestreu si era plin de sang la brati si la mani!! Avem fost assz de frica si avem refuzat!
Dorin said
am March 19 2009 @ 5:52 pm
CORECT SI ETIC!!!
Livia said
am March 20 2009 @ 9:24 am
Bravo Domnule Urban
Bogdan Stanciu said
am March 20 2009 @ 12:35 pm
Stimate D-le Senator,
Ne bucuram din inima ca nu ne-am inselat in ce va priveste.
Am luat act de batalia pe care o duceti in subcomisia pentru analiza Codului Civil si de Procedura Civila.
Va multumim pentru pozitia exprimata in ce priveste donarea de organe (speram ca v-au fost de folos scrisorile noastre) si mai ales pentru opiniile exprimate in legatura cu umanitatea copilului nenascut. Sunteti unul din putinii politicieni romani care au curajul sa exprime astfel de pozitii si probabil singurul care are curajul sa se bata pentru ele.
Pe saitul nostru http://provitabucuresti.ro/Resurse/inapoi-la-argument.html gasiti argumentatie suplimentara referitoare la dreptul la viata al nenascutului, daca consdierati ca va este de folos.
Organizatiile noastre lucreaza acum intens la un material destinat parlamentarilor din subcomisia de analiza a Codului Penal, unde situatia este mai proasta decat la Codul Civil. Din pacate n-aveti o clona acolo…
Voi reveni sa va tin la curent.
Cu pretuire,
Bogdan I. Stanciu
Presedinte-fondator, Asociatia Provita Bucuresti
Membru fondator, Alianta Familiilor din Romania
lelia52 said
am March 20 2009 @ 2:02 pm
MULT SUCCES D.NULE SENATOR.FITI CONVINS CA VOTUL MEU VA FI AL D.VS.
faqt said
am March 20 2009 @ 2:20 pm
Ideea de “acord prezumat” nu-i rea in sine, cred eu.
Daca nu ar da nashtere la abuzuri.
Daca nu ne-ar transforma in “vanat” pe strazi , pentru “contzinut”…(ca-n romanele SF…)
Acordul exprimat in timpul vietzii ar trebui , deasemenea, confirmat de “apartzinator”…( daca tot “dispune ” de “ramashitzele pamanteshti”)…
salahhe said
am March 20 2009 @ 5:14 pm
Domnule Urban, aceasta este o tema delicata. Nu puteti spune ca acest cadru legislativ incurajeaza crimele pentru organe. Pentru ca este perfect adevarat ca putem sa ne alegem victimele acestor presupuse omoruri dintre cei care sunt donatori de organe, ca putem plati rudele pentru acordul lor, ca putem sa ii fraierim sau sa ii convingem sa semneze actul de donator universal. Faptul ca se poate abuza de o lege prin incalcarea altora nu o face pe aceasta nepotrivita.
Sa nu ma intelegeti gresit, sunt perfect de acord cu dumneavoastra ca cineva poate dispune de propriul sau corp (ba chiar as exclude acordul rudelor dupa moarte in lipsa unui act notarial care sa le dea dreptul acestei decizii) cum doreste, chiar si dupa ce aceasta nu ii mai apartine, adica dupa moarte.
Dar felul in care puneti problema este gresit si se poate interpreta ca fiind o pozitie impotriva donarii de organe. Cred ca asta va este si dumneavoastra evident dupa ce comentarii, pe alocuri cretinoide, ati primit la acest articol.
Eu cred ca aceasta propunere a dumneavoastra ar fi si mai buna daca ar fi insotita de sustinerea unor campanii nationale de informare pe tema donarii (de organe, sange si ce o mai fi nevoie). Pentru ca, de exemplu, eu nu am reusit sa aflu pana acum cum pot deveni donator universal (lucru pe care mi-l doresc de ani de zile). (Vorbesc aici de o sustinere teoretica, nu de initierea, executarea sau sponsorizarea campaniilor in cauza, de asta se ocupa, banuiesc, ONG-urile de profil)
Asociatia Nationala pentru Protectia Pacientilor said
am March 21 2009 @ 12:20 am
Asociatia Nationala pentru Protectia Pacientilor si-a declarat dezaprobarea totala privind acordul prezumat de prelevare organe, tesuturi si celule umane de la persoanele decedate, considerand ca acordul informat si facilizarea informarii si a exprimarii acestui acord sunt solutii accetabile.
Multumim domnului senator Iulian Urban pentru pozitia corecta fata de acest subiect si il felicitam pentru ca reusit prin argumentele sale sa convinga membrii Comisiei Speciale de analiza a Codului Civil si Codului de Procedura Civila.
Speram ca domnul senator Iulian Urban sa reuseasca sa convinga actualii deputati sa respinga proiectul de lege privind acordul prezumat de prelevare organe aflat in prezent in procedura de adoptare la Camera Deputatilor, proiect adoptat de fostul senat.
Succes domnule senator IULIAN URBAN!
office@protectiapacientior.ro
http://www.protectiapacientilor.ro
obiectiva said
am March 21 2009 @ 8:11 pm
KORECT!!!!!!
simpa said
am March 23 2009 @ 3:17 pm
Felicitari pentru Art.91! La cat mai multe.