Banner

Ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare reprezinta venituri neimpozabile la nivelul persoanei fizice salariate

Tweet this

Voinea Valentina s-a adresa Senatorului Urban Iulian si Asociatiei www.AsistentaPentruConsumatori.ro cu aceasta sesizare :

Domnule senator Iulian Urban
Va rog din suflet sa ma lamuriti intr-o problema. Bunica mea a murit, era pensionara, mama ( fiica decedatei ) care a suportat toate cheltuielile de inmormantare vrea sa ridice ajutorul de deces. La casa judeteana de pensii ni s-a spus sa aducem obligatoriu declaratie notariala cum ca decedata a fost in ingrijirea mamei ( mama a avut grija de ea dar cum poate sa spuna ca a avut-o in ingrijire daca bunica avea venit???). Eu personal am vorbit cu o functionara de la casa de pensii si i-am spus ca bunica era pensionara( deci asigurata) si mi-a raspuns ca nu se poate fara declaratie notariala. Va rog sa-mi spuneti daca este normal, poti declara ca ai o persoana in ingrijire daca aceasta are venituri ( respectiv pensie) ??? Multumesc pentru raspuns. Numele meu este Voinea Valentina , iar casa judeteana de pensii este cea de Ialomita.

Raspuns
Catre Voinea Valentina ,
Buna ziua,
Stimata Doamna Voinea Valentina,
Va multumim pentru interesul aratat asociatiei noastre.Asistenta pentru consumatori ofera reprezentare si ajutor legal.Referitor la problema expusa de dumneavoastra ,va comunicam:
Ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare reprezinta venituri neimpozabile la nivelul persoanei fizice salariate.
Cele doua notiuni, desi marcheaza acelasi eveniment, se diferentiaza in functie de sursa din care sunt suportate. Ele pot fi cumulate de persoana indreptatita a le primi, intrucat sursele de acordare sunt diferite. Daca ajutorul de deces este un drept conferit ca urmare a calitatii de asigurat, ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator din sursele proprii, respectand prevederile contractului de munca.
Ajutorul de deces
Cuantumul acordat este cel stabilit anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat. Din acest punct de vedere, ajutorul de deces este un ajutor cu destinatie speciala, suportat din bugetul asigurarilor sociale de stat, si prin urmare un venit neimpozabil in temeiul art. 42 lit. a) din Codul fiscal.
Cuantumul ajutorului de deces nu poate fi mai mic decat valoarea salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2007. Pentru anul 2007, cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile art. 21 din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2007 nr. 487/2006, in cazul:
101 modele de fise de post
a) asiguratului sau pensionarului, la 1.270 lei;
b) unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 635 lei.
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces veti inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea \"ACHITAT\", data, semnatura si stampila.
Ajutorul de inmormantare
Ajutorul de inmormantare va fi venit neimpozabil atat in cazul angajatului, cat si in cazul altor persoane, daca clauzele din contractele de munca sau prevederile din legi speciale prevad acordarea acestuia.
La nivelul angajatorului, sumele respective vor reprezenta cheltuieli sociale deductibile in limita unei sume stabilite prin aplicarea unei cote de pana la 2% asupra fondului de salarii realizat anual, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Ajutorul de deces se acordă, la cerere, în cazul decesului asigura-tului, soţului supravieţuitor, copilului, părintelui, tutorelui, moştenitorului sau, în lipsa lor, oricărei persoane care face dovada că a suportat cheltuielile de înmormântare.
O singură persoană poate beneficia de suma de bani cuvenită prin lege. „Ajutorul de deces se acordă persoanei care a suportat cheltuielile de deces, în urma depunerii următoarelor documente: cerere tip, copie după buletinul de identitate sau după cartea de identitate a solicitantului, talonul de pensie al decedatului, certificatul de deces în copie şi original, chitanţele şi facturile fiscale de la cheltuielile de înhumare.

foto:bloombiz.ro




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


Afisari: 17732

23 Comentarii pana acum»

  1. Bogdan SBG said

    am March 16 2009 @ 11:03 pm

    Cine va verifica daca cel inmormantat e chiar mort ? Inca o afacere pentru “gropari”.

  2. Ajutorul de deces ?i cel de înmormântare sunt venituri neimpozabile « Teologie pentru azi said

    am March 16 2009 @ 11:48 pm

    [...] sursa. Publicat [...]

  3. nedumeritu said

    am March 17 2009 @ 11:22 am

    Bogdan, verifica medicul care eliberaza actul constatator al decesului, pe baza caruia se emite certificatul de deces. nu mai fi asa carcotas!

  4. Valentina said

    am March 27 2009 @ 11:43 am

    ” Ele pot fi cumulate de persoana indreptatita a le primi, intrucat sursele de acordare sunt diferite. Daca ajutorul de deces este un drept conferit ca urmare a calitatii de asigurat, ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator din sursele proprii, respectand prevederile contractului de munca.”

    Va rog sa imi spuneti,daca ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare pot fi cumulate, cum se cumuleaza in cazul in care persoana decedata era pensionara, iar persoana care beneficiaza este tot pensionara ( deci nu este cazul unui angajator ci este vorba tot de Casa de pensii.)

    In aceasta situatie se pot cumula sau numai persoanele care inca mai lucreaza le pot cumula?

    Multumesc frumos pentru raspuns.

  5. Janet said

    am May 26 2009 @ 12:15 pm

    ” Va rog sa imi spuneti,daca ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare pot fi cumulate, cum se cumuleaza in cazul in care persoana decedata era pensionara, iar persoana care beneficiaza este tot pensionara ( deci nu este cazul unui angajator ci este vorba tot de Casa de pensii.)”
    In acest caz este vorba doar de ajutor de deces ; ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator .Daca nici decedatul si nici beneficiarul nu au calitatea de salariati , nu vad cine ar putea acorda acest ajutor .

  6. dumitrescu loredana said

    am June 23 2009 @ 8:39 pm

    Buna ziua
    Doresc sa stiu daca in cazul in care socrul meu, care are dubla cetatenie,romana si maghiara , plecat in Ungaria de 7 ani, decedat pe teritoriul Romaniei, sotia acestuia ,tot dubla cetatenie, poate beneficia de ajutor deces sau inmormantare. Va multumesc

  7. Iulian Git said

    am August 27 2009 @ 5:00 pm

    <>

    Spuneti-mi va rog inde este stipulata aceasta mentiune “ACHITAT”, in ce act normativ?

    Mie mi-a fost aplicata stampila si mentiunea cu ACHITAT inainte de a-mi fi achitata suma. Mi s-a spus ca o voi primi prin posta la sfarsitul lunii septembrie, desi legea spune clar ca se achita in termen de 24 ore. (E CRIZA!!! – auzi hal de raspuns din partea functionarilor platiti din contributiile noastre). Cine si cum imi garanteaza ca la sfarsitul lunii septembrie voi primi banii, odata ce pe vero-ul certificatului de deces scrie ACHIAT ???

  8. Porumb Rafael said

    am November 25 2009 @ 8:32 am

    Formulez prezenta plangere impotriva faptuitorului SC ETERNOS SERV SRL,
    sediu social in Arad, B-dul. Revolutiei, nr.90,Arad, C.U.I. RO 11779099 – J02/1171/2005,
    pentru savarsirea faptei de considerate de mine a fi o (inselaciune)
    Motivele plangerii:
    In fapt, la data de 07 Octombrie 2009, ora aprox. 18:30, am apelat la serviciile aceastei firme pentru a ma sprijini in derularea nefericitului eveniment de deces petrecut in familia mea. Bunica mea de 86 de ani a decedat si dupa constatarea medicului de familie, am hotarit sa o transportam la capela cimitirului Pomenirea din Arad. Pentru acest fapt am apelat la o firma specializata in acest domeniu (pompe-funebre) si in speta la firma sc. ETERNOS SERV srl, din Arad, care dupa apelarea telefonica a sosit la adresa si a ridicat cadavrul. Am discutat in acel moment cu administratorul firmei (dmna. Viorica) care a venit odata cu baietii de pe dric si i-am exprimat dorinta de a merge pe un serviciu econom. Dupa derularea evenimentului a treia zi am fost la firma pentru a vedea cum stau cu cheltuielile aferente inmorminarii si daca am primit ajutorul de inmormintare acordat prin Casa Judeteana de Pensii, ajutor care se primeste în urma depunerii urm?toarelor documente: cerere tip, copie dup? buletinul de identitate sau dup? cartea de identitate a solicitantului, talonul de pensie al decedatului, certificatul de deces în copie ?i original, chitan?ele ?i facturile fiscale de la cheltuielile de înhumare”, o parte din acestea fiind incredintate “firmei” in speta dmn-ei Viorica, administratorul firmei de pompe funebre. Aceasta i-mi confirma ca ajutorul de inmormantare a fost ridicat de ei si ca din suma acordata de 1700lei eu mai trebuie sa primesc 100lei rest, costurile inmormantari bunici mele ridicinduse la 1600lei. Eu am zis bine si am solicitat si factura detailata pentru a vedea servicile si costurile acestora…Mi sa spus ca momentan are mult de lucru si daca as putea sa revin in cursul zilei de marti 13 octombrie 2009. “Vreau sa mentionez ca data de inmormantre a fost vinerea 09 octombrie 2009…” Am revenit pe data de 14 octombie ac. La sediul firmei si nu am gasit pe nimenea si periclul continua tot asa, am sunat si am vorbit cu doamna Viorica si eu si mama mea si totul parea in regula, fiind vorba doar de sincronizarea cu prezenta la magazine a doamnei care era foarte ocupata dupa cum sustine…Ba chiar si mai mult pot demonstra si am si martor care a fost in doua rinduri la magazin dupa factura si nu a primito…De la data decesului de 07 octombrie ac. si data funerarilor 09 octombie sunt doar 2 zile, dar de la data funerarilor 09 actombrie pina la data primiri facturii 19 noiembrie ac. au trecut o luna si 10 zile…….
    Iar acuma cu factura si chitanta in mana am ajuns sa costat ca aceasta contine doua rubrici cu:
    1. Sicriu Popular o bucata pret 495,80lei fara TVA + 94,20lei TVA
    2. Servici Funerare pret 848,74lei fara TVA + 161,26lei TVA
    Totalul facturi fiind de 1600lei
    Ma nemultumeste acest aspect, deoarece eu am solicitat o facture respectiv o chitanta detailata pentru a putea vedea si ma consulta cu servicile si costurile care mi-au fost oferite…Problema este ca preturile si servicile practicate de aceasta firma sunt foarte indoielnice si spun asta deoarece am facut un calcul aproximativ si estimative dupa preturile afisate in magazin si servicile care mi-au fost oferite si nu reiese aceasta suma. Ba din contra sunt diferente foarte mari de preturi intre aceasta firma si alte firme de acelasi profil (diferente de 100%) ce nu mi se pare in regula…Dar sa revin la problema mea, calculul meu este pe cit se poate de real si inca vreau sa mentionez ca preturile sunt chiar foarte exagerate…Doaresc sa va informati si dumneavostra de acest lucru si sa luati masuri inpotriva acestor moduri “bubioase” de practica pe care aceasta firma le are si la face cu clientii! Spun asta deoarece nu mi sa adus la cunostinta de procentul exagerat practicat de aceasta firma…Si asa cu preturile “bomba” (pe care nu le mai are nici o firma aradeana de acest profil) nu am gasit justificarea la o suma importanta din costul facturii si nici nu reiese din servicile oferite. Eu am mers pe modul “economic”, adica minimul de produse si servicii…Anexez linga aceasta reclamatie servicile in totalitate si preturile aproximative si exacte, deoarece la anumite servici si produse nu mi sa comunicat preturile exacte…Ori si cum si in situatia data am pus preturile afisate si maximul de pret care ar putea fi pe anumite servicii cum ar fi serviciul de transport al cadavrului la 100Ron lei pe o distant de aprox 2km…Va rog frumos sa luati in considerare anexa cu preturile acestei firme si veti intelege imediat despre ce e vorba. Consider ca am fost inselat sau furat de catre aceasta firma cu o suma substantiala de bani chiar si cu preturile practicate de ei, o buna parte de bani nu au nici o justificare si nu se regasesc in servicile oferite…Vreau sa fac o paranteza si sa spun ca la inmormantare au fost un nr. de 5 persoane, si am martori care pot confirma acest fapt…Mai vreau sa ridic problema banilor ridicati de la Casa Judeteana de Pensii si oferit de Primarie, care mi-a fost ridicat de catre firma Eternos Serv srl. prin consintamintul exprimat verbal de mine si care imi ridica marii semne de intrebare si nenumeroase dubii…Cum este posibil asa ceva atita timp cit nu a existat o facutura cu serviici funerare!!! Factura mi-a fost scrisa si inminata in data de 19. 11. 2009. Si ajutorul de inmormintare care a fost ridicat la data de 07.10.2009 de la Casa de Pensii de firma Eternos Serv srl???
    Actele necesare pentru a intra in posesia ajutorului de inmormintare oferit de catre Primarie si acordat de catre Casa Judeteana de Pensii Arad sunt:
    Primirea si inregistrarea cererilor pentru acordarea ajutorului de inmormintare, in cazul decesului unei persoane din familia beneficiara de ajutor social sau al persoanei singure beneficiara de ajutor social.
    1.Baza legislativa
    • Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, modificata si completata ulterior;
    • H.G.R. nr. 1010/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001.
    Ajutorul de deces se acorda pentru acoperirea unei parti din cheltuielile cu inmormintarea, in cazul decesului unui membru din familia beneficiara de ajutor social, sau in cazul persoanei singure, beneficiara de ajutor social.
    Acte necesare
    • Actul de identitate al solicitantului;
    • Acte de stare civila ale solicitantului din care sa rezulte relatia de rudenie cu decedatul sau, dupa caz, acte care atesta calitatea de mostenitor, tutore, curator;
    • Dovezi privind suportarea cheltuielilor cu inmormintarea.
    Dupa cum puteti vedea si dumneavoastra conditile sunt foarte clare…Eu am sa ma adresez si altor institutii cum ar fi Casa Judeteana de Pensii pentru a clarifica acest aspect…Iar rezultatele am sa le atsez la aceasta plingere… Regret enorm ca am apelat la aceasta firma si doresc clarificarea acestor aspect, de aceia apelez la dumneavoastra…
    Si ca sa va dau un raspuns in cea ce priveste ajutorul de inmormintare, a fost ridicat de un anume individ (probabil lucrator la acea firma de pompe funebre) in baza unei facturi care figureeaza pe numele lui… Vreau sa ridic o problema:
    Ce ar trebui sa fac eu acuma cind am primit la mai bine de o luna de zile factura si certificatul dedeces este deja stampilat cu achitat!
    Mai vreau sa stiu cum este posibil ca o firma sa isi permita sa iti retina o suma care nu i se cuvine…Este inselacine pe fata sa vinzi unui client un produs de categoria a 3 a la pretul categorieii 1 a…Spuneti-mi unde si cum sa procedez in cazul in care am constatat ca am fost “tepuit” si ca nu mi sa respectat dreptul de a cere la vedere o factura detaliata cu serviciile si pretul acestor servicii care in prealabil mi-au fost prezentate ca si preturii cu reducere…si anume de la 7 lei un prosop am luat la 5lei…
    Servicii funerare
    1 Transport mortuar (str.Porumbacului, nr.28-Cimitirul Pomenirea) – 100lei
    2 Sicriu si cruce – 600lei
    3 Lenjerie sicriu – 230lei
    4 Pahare de unica folosinta si servetele (2set. / 10lei) (2pac. / 5lei) – 30lei
    5 Coroane (2buc / 20lei) – 40lei
    6 Coronita flori pentru cruce – 25lei
    7 Prosoape (10 / 50lei) – 50lei
    8 Lumanari (10 / 1lei) – 10lei
    9 Colacei (30 / 2lei) (mici) – 60lei
    10 Canite sticla (2 / 10lei) – 20lei
    11 Cozonacii (2 / 10lei) – 20lei
    12 Cozonacii cu lumanari pentru Popa si cantor (2* 15lei) – 30lei
    13 Suc si apa minerala (2sticle* 5lei) si (2sticle* 5lei) – 20lei
    14 Panglica neagra (2m* 1lei) – 2lei
    15 Holsuruburi pentru sicriu (4buc. / 10lei) – 40lei
    16 Transportul celor de mai sus la cimitir – 50lei
    TOTAL 1 327lei
    unde este diferenta de bani de la ajutorul de inmormintare acordat de Casa Judeteana de Pensi in valoare de 1700lei…
    Intradevar la factura care ei mi-au dato la o luna si 12 zile in valoare de 1600lei am primit rest 100lei…dar serviicile nu au depasit suma de 1 327 lei…Restul banilor unde sunt pna la 1 600lei???
    Va spun eu…Mortul e al vostru, banii sunt ai nostri!
    Si uite asastau lucrurile in Romania!
    esti furat si badjocorit pe fata de toti ………(conpletati dumneavoastra rubrica ramasa dumneavoastra)
    Sper sa nu fi plictisit pe nimenea si poate macar obtin si eu un raspuns sau un sfat cu ce ar trebui sa fac in aceste conditii datae!

  9. flori said

    am January 19 2010 @ 9:07 am

    in cazul in care moare un salariat de unde primeste ajutorul de inmormantare?

  10. ioana said

    am February 3 2010 @ 11:28 pm

    spunetimi va rog la bunicul meu i-a murit sotia dar ea adica bunica nu este pensionara numai bunicul este pensionar atunci bunicul poaye sa beneficieze de ajutorul de inmormintere dupe bunica ? Daca da atunci de cit beneficiaza ?De ajutorul intreg sau in jumatate ?

  11. Georgiana Radu said

    am February 12 2010 @ 8:33 pm

    Spuneti`mi va rog de ce mama mea care a murit acum 2 saptamani nu primeste nici un fel de ajutor de inmormantare desi a muncit 19 ani. Este adevarat ca nu mai muncea de ceva ani, dar de oprit bani i s`au oprit cat a muncit. Banii aia de atunci unde s`au dus? Si de ce familia nu primeste nimic?

  12. sandu anca said

    am February 15 2010 @ 10:14 pm

    a murit tatal sotuluimeu .el nu avea nici un fel de venit nu era nici salariat nici pensionar.in acest caz se poate primi atat ajutor de inmormantare cat si de deces?daca da unde se poate adresa pentru ele?sunt obligatorii?in ce termen se pot solicita?

  13. Daniela T said

    am April 12 2010 @ 1:36 pm

    Buna ziua ,tatal meu decedat fiind de cateva zile a lucrat la primarie; pana acum nu am primit nici un ajutor de inmormantare, trebuie sa ma adresez primariei unde a lucrat cu actele necesare decesului? va rog sa-mi raspundeti ca nu stiu unde trebuie sa merg. Multumesc!

  14. vasui marian said

    am November 5 2010 @ 11:42 am

    sunt pensionar . sotia mea a decedat nu era pensionara era in ingrijirea mea .. mi se da ajutoru de inmormantare? va rog e urgent

  15. cineva said

    am January 2 2011 @ 9:15 pm

    buna ziua,as dori sa aflu daca o persoana care nu avea servici si nici pensie are dreptul sa ia ajutor de inmormantare??..va multumesc

  16. baci ioana said

    am January 18 2011 @ 6:37 pm

    buna ziua,as dori sa aflu daca o persoana care nu avea servici si nici pensie are dreptul sa ia ajutor de inmormantare??..i sa terminat somajul cu o 6 zile inainte sa moara va mai primi ajutorul de inmormantare sau deces va multumesc

  17. chirita adrian said

    am February 25 2011 @ 1:13 pm

    buna ziua am si eu o intrebare tatal meu a decedat iar firma la care alucrat ca angajat a refuzat sa ne acorde ajutorul de inmormantare cum trebuie sa procedam? va multumesc

  18. CRISTEA LILIANA said

    am July 4 2011 @ 6:42 pm

    Sunt sora unei persoane cu handicap, decedate in iulie 2010, pesoana nefiind asigurata social(mot). Am dreptul la ajutor de inmormantare de la primarie? Daca da, care este cuantumul si cum se poate obtine?

  19. Leca Florin said

    am November 15 2011 @ 6:39 pm

    Buna ziua ,am o intrebare . In situatia in care decedatul nu avea pensie deci nici asigurat nu era ,toate cheltuielile de inmormantare le-am suportat personal cum se poate beneficia de acel ajutor de deces ,la casa de pensii documentatia depusa a fost respinsa pe motiv ca nu era pensionara

  20. Shon said

    am December 9 2011 @ 11:13 pm

    Fratele meu a decedat.Nu era asigurat si nici pensionar.Eu sunt pensionara.Pot sa ridic ajuor de inmormantare ?

  21. ghindaru rodica said

    am February 7 2013 @ 8:12 pm

    S.C.TAGAMET SRL refuza sa plateasca integral ajutotul de inmormantare stabilit de legea bugetului asigurarilor sociale de stat motivand faptul ca pe el nu il obliga nimeni sa faca acest lucru, ce demersuri trebuie sa fac pentru a rezolva aceasta problema.

  22. Agapi Maria said

    am April 21 2013 @ 6:41 pm

    Buna ziua,
    Am avut un unchi, frate cu mama mea , care nu a fost casatorit niciodata. Nu a avut pe nimeni. A decedat la 82 de ani. In calitate de nepoata m-am ocupat de inmormnatare. Unchiul era pensionar de la Casa de Pensii Bacau. Am cheltuit 4800 lei, dupa obiceiurile satului unde locuia ( comuna Sascut). Inmormantarea a avut loc vineri 19 aprilie 2013.
    Vreau sa stiu:
    1. La cat timp dupa inmormantare ma pot prezenta la Casa de Pensii Bacau pentru a ridica ajutorul de inmormantare. Am de la firma mortuara factura incheiata pe numele meu.
    2. Ce sume se acorda? De deces? si De ajutor de inmormantare? Sau numai de ajutor de inmormantare? sau ambele reprezinta una si aceeasi?
    2. Care este suma acordata pentrupentru acest ajutor?
    Cu respect,

  23. Ioana Apostu said

    am November 7 2013 @ 9:50 pm

    Buna seara! Tatal meu a decedat pe data de 28.10.2013,am angajat o firma care sa ocupat de aproape tot binenteles cu ajutorul de la casa de pensii. Intrebarea mea este:- daca mai primim ultima pensie tinand cont ca a decetat la data mai sus mentionata, daca am primit acel ajutor,are vreo legatura una cu alta. Va rog mult sa-mi raspundeti, va multumesc.

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: