Graba suspecta cu adoptarea Codurilor

Tweet this



Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu:


Graba suspecta cu adoptarea Codurilor

Tweet this




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


4 Comentarii pana acum»

  1. Catalin said

    am February 23 2009 @ 12:15 pm

    Va dau dreptate d-le Senator

  2. tibi said

    am February 23 2009 @ 2:10 pm

    Referitor la problema Codurilor, Comisia Europeana a remarcat ca Guvernul a finalizat proiectul de modificare a Codului civil, un proiect de Cod penal ?i proiectele de Coduri de procedur? penal? ?i de procedur? civil?, îns? acestea nu au fost înc? adoptate. (pag.2 din Raport). De asemenea, se precizeaza ca Noul guvern a decis s? retrag? proiectele din Parlament în ianuarie 2009. Trebuie s? se ajung? la un consens politic în privin?a acestor proiecte. În continuare este nevoie de o evaluare a efectelor pe care le vor avea aceste coduri ?i de un proces important de consultare. (pag.3 din Raport).
    Lasam deoparte, deocamdata, dezinformarea Comisiei de catre MJ si/sau Reprezentanta Comisiei in Romania, intrucat Codurile n-au fost retrase de Guvern in ianuarie 2009, Codul civil fiind inca in Parlament, iar celelalte 3 proiecte de coduri au fost clasate de Senat inainte de investirea noului Guvern, la 22.12.2008.

    Fata de problema Codurilor, astfel cum este tratata in Raportul Comisiei Europene, Ministrul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti precizeaza in Declaratia din 12.02.2009:
    – Obiectivul prioritar al MJLC in anul 2009 ramane promovarea proiectelor de coduri si adoptarea acestora de catre Parlament.
    – Raportul noteaza pozitiv finalizarea acestor proiecte, dar subliniaza necesitatea ca acestea sa devina legi.
    – De asemenea, se mentioneaza necesitatea unei dezbateri publice asupra acestor proiecte, desi proiectele de coduri au fost in dezbatere publica mai multe luni de zile in 2008. Din pacate, s-a pierdut o luna si jumatate din anul 2009 fara ca sa progresam in adoptarea acestor coduri, datorita lipsei unui acord asupra procedurii de adoptare a acestora.
    – Saptamana urmatoare voi inainta Guvernului un Memorandum care sa contina o propunere privind modalitatea de adoptare a acestor coduri. Aceasta modalitate va incerca sa concilieze punctele de vedere ale celor doua partide care compun Coalitia, PD-L, respectiv PSD.
    – Este important nu numai ca aceste coduri sa fie adoptate intr-un termen rezonabil, dar si pastrarea unui continut coerent si reformator.
    – MJLC va initia un studiu de impact al acestora, imediat ce ele vor fi adoptate.
    (pag.2 din Declaratie).

    In opinia noastra, declaratia ministrului justitiei contine o serie de inexactitati si chiar abordari profund eronate, in ceea ce priveste adoptarea Codurilor:
    1. Fata de conditionalitatile fixate Romaniei prin Decizia 2006/928/CE a Comisiei din 13.12.2006, care se refera expres doar la Raportarea ?i monitorizarea efectelor noilor coduri de procedur? civil? ?i de procedur? penal? (Obiectivul de referin?? nr. 1), fostul guvern s-a angajat in 2007 si la elaborarea de noi coduri civil si penal.
    Intrucat fostul (si actualul) ministru al justitiei nu a luat in considerare impactul major asupra societatii romanesti atunci cand si-a luat angajamentul de adoptare a codurilor substantiale – desi Comisia solicita modificari doar pe drept procedural – actualul Guvern nu este obligat sa continue aceste angajamente.
    Cu atat mai mult cu cat in Decizia 2006/928/CE, Comisia se referea doar la proceduri, intrucat Parlamentul Romaniei adoptase deja un nou Cod penal in 2004, iar Proiectul Codului Civil se afla in faza avansata a procedurilor parlamentare.

    2. Afirmatia ca „proiectele de coduri au fost in dezbatere publica mai multe luni de zile in 2008” reprezinta un neadevar.
    2.1. In ceea ce priveste Proiectul Codului Civil, cele 1500 de amendamente (2600 pagini) ale Ministerului Justitiei la proiectul de lege adoptat de Senat in 2004, au fost facute publice abia in 05.12.2008. A vorbi despre dezbatere publica asupra unui proiect de o asemenea amploare in cele cateva zile ramase pana la sfarsitul anului 2008 este pur si simplu deplasat. Cu atat mai mult cu cat este vorba de o reglementare a carei importanta este comparabila cu cea a Constitutiei!
    Este de mentionat ca Proiectul Codului Civil adoptat de Senat in anul 2004 se afla din acelasi an inregistrat pentru dezbatere la Camera Deputatilor, in intreaga legislatura 2004 – 2008 proiectul nefiind luat in discutie, la solicitarea repetata a MJ privind iminenta depunere a unor amendamente, care s-au lasat asteptate mai bine de 4 ani.

    2.2. Referitor la Proiectul Codului Penal, este de mentionat ca tezele prealabile ale acestuia au fost aprobate prin HG nr.1183/2008 (M.Of. nr.686/08.10.2008). Este adevarat ca si inainte de aceasta data au fost date publicitatii diverse variante ale proiectului. Dar potrivit cap.VI din Teze – Activitatile planificate pentru desfasurarea discutiilor publice : „Proiectul Codului penal va fi supus dezbaterilor publice organizate cu societatea civila, cu presa, cu asociatii profesionale, cu judecatori si procurori de la instantele din teritoriu, cu reprezentanti ai Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, ai Baroului Bucuresti, ai Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, precum si ai Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti din Romania.”
    In realitate, discutiile publice in perioada octombrie – noiembrie 2008 au fost mult comprimate, iar unele entitatile vizate nu au fost implicate.
    Potrivit Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, proiectul a fost supus oficial consultarii publice in perioada 12-25.11.2008.
    Dupa avizarea, cu observatii, de catre Consiliul Superior al Magistraturii (27.11.2008) si Consiliul Legislativ (04.12.2008), proiectul aprobat de Guvern a fost depus spre dezbatere si adoptare de catre Parlament, fiind inregistrat la Senat in 09.12.2008.
    Este de mentionat ca depunerea la Parlament a avut consecinte derizorii, intrucat Legislativul ales in 2004 se afla la final de mandat, iar cel ales in 30.11.2008 inca nu se constituise.
    Prin Hot?rârea Biroului Permanent al Senatului din 22.12.2008, proiectul de lege a fost clasat iar procedura legislativ? a încetat, chiar inainte de investirea noului Guvern, întrucât s-a considerat c?, potrivit art.63 alin.(5) din Constitu?ie, proiectele de legi care nu au fost înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului precedent nu î?i continu? procedura în noul Parlament.
    2.3. Referitor la Proiectul Codului de Procedura Civila, majoritatea consideratiilor privind Proiectul Codului Penal isi pastreaza valabilitatea, in special in ceea ce priveste procedura parlamentara. Pentru precizie, trebuie sa aminitim si urm?toarele:
    – Tezele prealabile au fost aprobate prin HG nr.1527/2007 (M.Of. nr.889/ 27.12.2007). Este adevarat ca dupa aceasta data, au fost organizate dezbateri publice la un nivel satisfacator, incluzand si organizarea unei consult?ri publice cu reprezentan?ii ong-urilor interesate, la sediul Facult??ii de Drept a Universit??ii Bucure?ti, în Aula Magna, la data de 9 septembrie 2008. Proiectul Codului de Procedura Civila si cel de Procedura Penala sunt, de altfel, singurele din cele 4 fata de care afirmatiile MJ se apropie de adevar.
    Dar la fel de adevarat este si ca majoritatea amendamentelor primite au fost respinse fara nicio motivare.
    – Proiectul a fost supus oficial consultarii publice, potrivit Legii nr.52/2003, in perioada 20 – 31.10.2008.
    – Dupa avizarea, cu observatii, de catre Consiliul Superior al Magistraturii (13.11.2008) si Consiliul Legislativ (26.11.2008), proiectul aprobat de Guvern a fost depus spre dezbatere si adoptare de catre Parlament, fiind inregistrat la Senat in 04.12.2008.
    Prin Hot?rârea Biroului Permanent al Senatului din 22.12.2008, proiectul a fost clasat iar procedura legislativ? a încetat, potrivit art.63 alin.(5) din Constitu?ie.
    2.4. Si in ceea ce priveste Proiectul Codului de Procedura Penala, majoritatea consideratiilor privind procedura parlamentara isi pastreaza valabilitatea. Pentru precizie, mentionam si urm?toarele:
    – Tezele prealabile au fost aprobate prin HG nr.829/2007 (M.Of. nr.556/14.08.2007). Si in acest caz au fost organizate dezbateri publice la un nivel satisfacator, dar la fel de adevarat este ca majoritatea amendamentelor primite au fost respinse fara nicio motivare.
    – Proiectul a fost supus oficial consultarii publice, potrivit Legii nr.52/2003, in perioada 12-25.11.2008.
    – Dupa avizarea, cu observatii, de catre Consiliul Superior al Magistraturii (27.11.2008) si Consiliul Legislativ (04.12.2008), proiectul aprobat de Guvern a fost depus spre dezbatere si adoptare de catre Parlament, fiind inregistrat la Senat in 09.12.2008.
    Prin Hot?rârea Biroului Permanent al Senatului din 22.12.2008, proiectul a fost clasat iar procedura legislativ? a încetat, potrivit art.63 alin.(5) din Constitu?ie.

    3. Referitor la afirmatia potrivit careia „s-a pierdut o luna si jumatate din anul 2009 fara ca sa progresam in adoptarea acestor coduri, datorita lipsei unui acord asupra procedurii de adoptare a acestora”, este de mentionat ca, dupa mai multi ani pierduti din eficientei reduse a MJ in procesul de elaborare a proiectelor, si ultima perioada este imputabila, cel putin in parte, tot acestui minister. Trebuie avut in vedere insa si faptul ca pana in data de 02.02.2009, Parlamentul s-a aflat in vacanta.
    In cazul Codului civil, Comisia juridica a Camerei Deputatilor putea lucra si in aceasta perioada, dar pentru aceasta era necesar ca MJLC sa isi sustina amendamentele.
    Oricum, in sedinta din 05.02.2009, Guvern a decis, la propunerea Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul, ca Proiectul de Lege – CODUL CIVIL constituie prioritate legislativa, propunandu-se finalizarea procedurii legislative in Parlament cu termen Iunie 2009. Dar, inca odata, este de precizat ca pana in prezent, MJLC nu si-a sustinut amendamentele in Parlament.
    Referitor la celelalte 3 coduri, dupa incetarea procedurii legislative la 22.12.2008, in cursul lunii ianuarie MJLC s-a preocupat, in special, de identificarea stadiului real al acestor proiecte, dand publicitatii in cursul lunii ianuarie 2009 informatii eronate privind retragerea proiectelor din Parlament de catre actualul Guvern pentru a se evita adoptarea acestora prin procedura aprobarii tacite ?! dar si lansand propunerea de adoptare a tuturor celor 4 proiecte prin asumarea raspunderii de catre Guvern.
    Precizam ca Guvernul a decis in sedinta din 29.01.2009, la propunerea Departamentului pentru Rela?ia cu Parlamentul, ca MJLC urmeaz? s? reini?ieze cele 3 proiecte de lege clasate de Senat, iar in Programul Legislativ aprobat de Guvern la 05.02.2009 se prevede ca proiectele de lege privind Codul Penal, Codul de Procedura Penala si Codul de Procedura Civila sa fie elaborate de Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, urmand sa fie prezentate Guvernului, spre aprobare, pana in luna iunie 2009. Este de asteptat ca MJLC sa realizeze aceste demersuri intr-o perioada cat mai scurta, cu respectarea dispozitiilor legale privind transparenta decizionala si acelor privind procedurile de elaborare si adoptare a actelor normative.
    4. In schimb, MJLC ne anunta ca in saptamana 16-20.02.2009, va prezenta Guvernului un Memorandum care sa contina o propunere privind modalitatea de adoptare a acestor coduri. Este de dorit ca solutia identificata sa respecte atat dispozitiile legale privind transparenta decizionala si cele privind procedurile de elaborare si adoptare a actelor normative, obligatorii pentru toate reglementarile, si cu atat mai mult pentru coduri.
    De asemenea, este de dorit ca propunerea MJ sa nu excluda consultarea publica reala a tuturor entitatilor ce vor fi implicate in aplicarea noilor reglementari si nici dezbaterea parlamentara, fara teama de atingeri aduse continutului coerent si reformator al proiectelor de coduri si in acord cu cerintele Comisiei Europene privind necesitatea unui proces important de consultare .

    5. De departe, cea mai grava dintre afirmatiile cuprinse in declaratia din 12.02.2009 este cea potrivit careia MJLC va initia un studiu de impact al acestora, imediat ce ele vor fi adoptate. Aceasta inseamna, in primul rand, faptul ca toate aceste noi reglementari care ar urma sa afecteze major intreaga societate romaneasca sunt promovate de o maniera agresiva, fara existenta unei minime analize a efectelor pe care le vor produce.
    In al doilea rand, este de precizat ca potrivit Legii nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, dar si potrivit legii bunului simt juridic, evaluarea preliminara a impactului este esentiala pentru fundamentarea proiectelor de acte normative, cu atat mai mult in cazul codurilor, si trebuie realizata inainte de adoptarea actelor normative. Studiul de impact este obligatoriu, potrivit legii, in cazul proiectelor de legi de importanta si complexitate deosebita, inclusiv a celor asupra carora Guvernul si-a angajat raspunderea!
    In consecinta, studiile de impact pentru evaluarea efectelor celor 4 Coduri sunt necesare inainte de adoptarea acestora, cerintele Comisiei Europene fiind clare in acest sens.

  3. tibi said

    am February 23 2009 @ 3:30 pm

    Consideratiile mele anterioare dateaza imediat dupa Raportul Comisiei si Declaratia MJ din 12.02.
    Intre timp dl ministru se pare ca si-a impus pdv la Cotroceni, in intalnirea din 17.02: http://www.presidency.ro/pdf/date/10673_ro.pdf , si a 2-a zi in sedinta guvernului, printr-un memorandum, care e inca secret, dar ale carui ecouri au transpirat prin presa: http://www.curentul.ro/2009/index.php/Actualitate/Predoiu-Codurile-vor-fi-adoptate-in-Parlament-pana-pe-15-mai.html si http://www.curentul.ro/2009/index.php/Actualitate/Trei-din-cele-patru-Coduri-trec-de-Guvern-saptamana-viitoare.html .

    Mai mult, azi aflam ca http://www.mediafax.ro/social/guvernul-isi-va-asuma-raspunderea-pe-cele-patru-coduri-juridice-in-luna-mai.html?1688;3985668 .

    Asa ca ma tem ca demersul dvs nu prea are sorti de izbanda. Si in cazul Codurilor, pasiunea unora de a ramane in istorie determina vointa factorilor politici, mai mult decat ratiunea sau bunul simt juridic.

  4. Vlad Tepes said

    am February 23 2009 @ 10:56 pm

    Oricat de adevarat ar fi ca aceste coduri trebuie sa fie bine gandite totusi le asteptam de aproape doua decenii.
    Intre timp aceasi militieni, aceasi procurori ai tribunalelor populare comuniste si aceasi judecatori care trimiteau oamenii nevinovati la puscarie sau la moarte in epoca de aur nu numai ca sunt tot la putere dar mai si functioneaza cam dupa aceleasi coduri.
    Desi chestiunea ar fi una foarte simpla, existand atatea tari si atatea conduri facute de fiinte umane pentru fiinte umane am putea adopta pur si simplu o varianta curata de acolo, neinfectata de interesele unei clase politice mafiote.
    Dealtfel am si putea – chiar cu ajutorul sincer al UE daca l-am solicita – aduce chiar si judecatori din tarile unde conducatorii au notiunea de dreptate, respect pentru fiinta umana si pentru demnitate, judecatori care sa implementeze pur si simplu legile lor. Problema ar fi ca am spulbera crema tarii, cam toata clasa politica, cam toti lucratorii si truditorii pentru o spaga sau alta ata din justitie, din procuratura din politie cat si din multe alte structuri ale statului mafiot roman. Da, cred ca ar fi nevoie si de politisti care sa-i aresteze si de paznici care sa-i tina inchisi, etc.
    Da este cam complicat, pacat.
    Asa ca haideti sa ne mai uitam vre-o doua decenii pe codurile astea sa vedem ce mai putem incropi pe a ascunde si salva cat mai multi criminali, banditi si alte gunoaie ajunse in fruntea tarii.

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: