Ati accepta sa primiti in loc de salariu, produse ale firmei la care lucrati ?
Criza financiara are manifestari care ating anume extreme.
Astfel, unii angajati ar putea sa primeasca in loc de salariu, sau in contul unei mari parti din salariu, produse ale firmei pentru care lucreaza. Li se ofera posibilitatatea sa cumpere in rate, fara dobanda, aceste produse, firma fiind astfel finantata chiar de catre proprii salariati.
Ok, stau si ma intreb, la agentia de colectare debite Urban si Asociatii, ce ar putea sa primeasca in schimb angajatii ? :)
Compania niponă Panasonic, a cărei situaţie financiară a fost afectată de scăderea cererii, le-a cerut tuturor angajaţilor să achiziţioneze produse ale mărcii proprii în valoare de 1.000 lire sterline.Piaţa se aşteaptă ca şi alte companii japoneze, aflate în aceeaşi situaţie disperată, să ceară direct sau indirect angajaţilor să cheltuie o parte a salariului pe bunurile produse de angajatori. Direcţiunea companiei insistă ca angajaţii Panasonic să cumpere astfel de produse - fie că acestea sunt necesare sau nu - până la finalul lui iulie.
Managerii care au fost timp ce mai mulţi ani "încurajaţi" să achiziţioneze produse Panasonic, drept simbol al loialităţii faţă de locul de muncă, trebuie să cheltuiască cel puţin 200.000 yeni (1.500 lire sterline).
Un purtător de cuvânt al grupului a declarat că, din moment ce programul "cumpără Panasonic" a fost destinat angajaţilor la nivel de management, compania nu se aşteaptă ca rata de refuz să fie majoră. Panasonic a anunţat că acţiunea, ce are precedent în istoria grupului, are ca obiectiv principal forţarea managerilor să "recunoască gravitatea mediului curent de afaceri", potrivit unor brokeri.
ASTEPT COMENTARILE VOASTRE LA INTREBAREA LANSATA DE MINE !
Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa Senatorului : iulian.urban@gmail.com
Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro































dan sandulescu said
am February 13 2009 @ 5:00 pm
practic te obliga sa le vinzi produsele. toti angajatii devin astfel vanzatori. Daca era vorba de produse necesare traiului zilnic (mancare, poate haine, incaltaminte) poate avea vreun sens aceasta discutie. Dar ptr produse electronice sau electrocasnice de lux de care in perioada de recesiune si criza acuta chiar nu ai nevoie, mi se pare aberanta ideea.
Buduru said
am February 13 2009 @ 7:45 pm
Pai, asta-nseamna autoconsum! De ce sa ma angajez undeva, cand pot sa-mi cumpar o casa la tara, sa am legumele si fructele necesare, pasari porci, vaci, etc. si-am terminat-o cu bursa, cu inflatia, cu salariul, cu taxele, ….
Daniel said
am February 13 2009 @ 10:22 pm
Bineinteles! Ba mai mult, in caz de dificultate financiara as accepta sa lucrez o perioada chiar si fara salariu, asa cum deja am auzit ca fac muncitorii la unele firme din USA! E o forma prin care angajatul dovedeste ca se implica activ, ca sustine firma pana trece criza sau macar moemntul de blocaj financiar!
In anii 1999, cand a fost criza in Korea, oamenii de rand au ajutat guvernul donand (dica oferind absolut gratuit!!!) verighetele lor ca ajutor pentru stat! Pe mine m-a impresionat!
La fel, daca o firma are mari dificultati financiare, angajatii loiali pot face compromisuri temporare, sa renunte la o parte din salariu, cu scopul de a salva firma… altfel isi pierd definitiv lcul de munca. Daca insa situatia se redreseaza, patronul va tine cont de asta.
Ela said
am February 13 2009 @ 11:08 pm
Daniel, draga! Pe ce lume esti??!! Incearca sa-ti revii! Scrii cumva din Korea?
kt said
am February 14 2009 @ 12:46 am
Pentru ca eu deja sunt unul care, in ultimul an, a lasat putin peste 2 salarii in firma, cumparand produsele acesteia, voi spune ca DA, dar partial. Mi se pare de bun-simt sa-ti ajuti compania care-ti asigura locul de munca, achizitionand cele necesare din interior si nu de la concurenta.
Discutia e nuantata si gradul de acceptare al unei astfel de idei tine foarte mult de obiectul de activitate al firmei. De exemplu, daca o companie produce ciment si caramzi… Ce-ar putea face angajatii cu aceste produse? Asa-i ca ar fi un factor generator de specula? Nu e la fel cu firmele care produc/vand alimente. Astea oricum sunt necesare in orice casa. Dar oamenii mai au si rate la banci, mai au de platit facturi la furnizorii de curent/gaze/etc, mai trebuie sa si manance si sa se imbrace…
Adi said
am February 14 2009 @ 12:55 am
In loc de salariu, in nici un caz NU! In loc de crestere de salariu sau prima, poate. Depinde de calitatea si de tipul produselor.
Aesculap said
am February 14 2009 @ 1:13 am
N-as fi scris niciodata despre asta, mai ales aici. Am lucrat in ajun de Craciun, de Craciun, de revelion. De ce, pentru ca in industria food/ospitalitatii se lucreaza si de sarbatori.
Toti angajatii ne-am asteptat sa primim o prima de sarbatori. Dupa sarbatori patronul (care nu este seful nostru, el fiind doar investor si avand mii de angajati) a venit si ne-a tinut sedinta. Ne-a spus ca nu ne poate da niciun fel de prima, din cauza crizei. Si ca se va revansa pe viitor. Ca acum abia mai are bani pentru rulaje.
Cand a venit ziua de salar, i-am spus sefei ca voi semna statul de plata, dar voi lasa tot salariul pentru rulaj. Dar ca vreau ca treaba asta sa raana confidentiala, sa nu afle colegii mei. Si ca nu vreau sa am vreun avantaj din asta, ci doar ca la urmatorul salar sa primesc si acest salar lasat in firma.
Ei bine, sefa aceasta le-a spus la toti (toti care sunt la distanta de o luna de faliment – daca nu lucreaza o luna, raman restanti la rate, intretinere, telefon) ce ciudat sunt eu. Ca n-am vrut sa-mi ridic salariul, etc. Ei bine, am ajuns de nu se mai poate lucra in conditii normale si va trebui sa plec din firma.
Asta pentru ca am incercat sa gandesc si sa nu merg inainte cu turma…
Asa ca…ADIO ROMANIA. Voi pleca cu un gust amar din aceasta tara.
Marcel said
am February 14 2009 @ 1:21 am
Ce baieti buni sunteti voi ! Asta este intradevar ceva specific romanilor. Se sacrifica pentru firma la care lucreaza. Ideea este foarte buna, dar eu vreau sa va mai intreb ceva. In perioada cand toate erau bune si frumoase si nu se stia ca urmeaza aceasta criza fantoma, firma s-a gandit la voi ? Va dat premii pana nu a mai incaput in buzunarul vostru ? S-a gandit la voi sa va dea salariul mai mare atunci cand a avut un profit de miliarde de lei pe an ? Eh nu, sunt sigur ca nu a facut asta, chiar dimpotriva, atunci a trebuit sa dansezi cum a vrut firma pentru ca daca nu te dadea afara, ca doar mai sunt alti 10 la usa care vor sa vina, asa vi s-a spus. Nu v-ati intrebat niciodata in acele vremuri bune ale firmei pe unde si-au facut patronii concediile, si cu ce bani saracii de ei si unde ati facut voi concediile sau mai corect unde ati muncit in concedii ca sa rotunjiti venitul familiei si la poti cumpara la copii caiete la scoala. Stiti ceva nici lor nu le-a fost mila atunci de mine degeaba am cerut majorari de salar ca nu s-a putut, nu era de unde, dar sa faca concediile de 4-5 ori pe an si numai in strainatate si prin Egipt etc si acum sa-mi fie mie mila si sa lucrez si fara bani numai ca sa salvez firma ? Nu, eu nu o sa fac asa ceva, trebuia sa se gandeasca atunci si sa se multumeasca cu un singur concediu pe an si unul mai modest nu sa risipeasca cand noi aveam salarii cu care de abia ne descurcam si atunci poate as fi avut si eu mila. Daca noi am fi cerut sa ne dea ceva in plus la salar ca nu ne ajunge de paine la copii, ne-ar fi dat oare ? Nu cred, ar fi zis sa muncim ca doar nu sunt ei datori sa ne creasca familia, si atunci de ce tot noi si acum ? Va spun eu de ce, pentru ca suntem fraieri, asa au fost si strabunici nostri, asa asuntem si noi si asa o sa fie si nepotii nepotilor nostri !
Sa va mai spun ceva, nu este criza in Romania, criza o facem noi fraierii si le dam ocazia celor cu bani sa faca si mai multi bani tot pe spinarea noastra !
Noi am fost platiti pentru munca pe care am prestat-o in firma si de pe urma muncii noastre ei au avut profit. Acum sa se descurce si ei cum ne-am descurcat si noi cu salariile acelea de mizerie in comparatie cu veniturile lor.
kia said
am February 14 2009 @ 6:58 am
fabrica unde lucra mama inainte, nu le dadea decat jumatate din salar si de cealalta jumatate le dadea niste bonuri valorice cu care aveau voie sa cumpere doar din anumite magazine care erau tot ale patronilor si care aveau preturi cam mari… se intampla sa le mai dea si pui in loc de bani. jur ca am mancat atata carne de pui atunci de acum nici nu pot sa o mai vad. le dadeau si mere si cateodata si stofa care o prelucrau ei acolo. depinde cum le mergeau celalalte afaceri patronilor. cine protesta era dat afara sub alte pretexte…
se ajunge iarasi aici vad ca… doamne doamne …
ii putin cam dificil, dar speram sa treaca si vremurile astea
Cristi M said
am February 14 2009 @ 8:39 am
E interesanta propunerea celor de la Panasonic, parerea mea, in ideea unui lucru bun… pentru firma. Dar acest lucru nu poate fi aplicat in toate domeniile. Precum spuneati, in recuperare debite nu se poate aplica… in banci, oare ce ar putea primi angajatii in loc de salariu?
Lanton said
am February 14 2009 @ 8:53 am
Traim timpuri in care daca firma doreste loialitate sa isi cumpere un caine pentru ca majoritatea oamenilor lucreaza pentru bani.
Si pe aceeasi idee de a platii angajatii in produsele firmei respective imi staruie in minte doar saracii vidanjori!:-)
loreta said
am February 14 2009 @ 8:59 am
bravo MARCEL
adica mila mi-e de tine , dar de mine mi se rupe inima .ai foarte mare dreptate .nici eu nu sunt de acord cu asa ceva.eu am lucrat ore suplimentare si niciodata nu mi-au fost platite . cei care ar trebuiau sa se fi gandit mai intai la ajutor sunt firmele .dar nu acum in asa zisa criza pe care o amplificam toti , ci inainte cand te inrobeau si cand considerau ca daca nu-ti convine sunt altii care asteapta la usa . deci , raspunsul meu raspicat este nuuuuuuuuuuuuuu…
@DANIEL
WAKE UP – traim in romania , si asta ne ocupa tot timpul !
Radianu Mihai said
am February 14 2009 @ 9:12 am
indiferent de profilul firmei la care lucrezi aceasta nu poate aco-
peri nevoile de viata ale unui om deci,categoric nu sunt de acord cu
o asemenea practica si ea trebuie privita ca o incalcare a legii!
Parmalat said
am February 14 2009 @ 10:12 am
Asta merge in conditiile in care angajatii au si niste bani pusi deoparte ca sa traiasca. Am observat ca multi americani care si-au pierdut locurile de munca nu prea aveau nici un stress, era clar ca au o gramada de bani pusi deoparte. Poate ca unii angajati ar accepta si pe la noi un asemenea troc, dar aici salariile sunt la limita subzistentei deci nu prea e cazul.
whatever said
am February 14 2009 @ 10:18 am
japonezii, dupa cum stim cu totii, sunt un popor cam ciudat. treaba lor, daca accepta sa fie platiti in dvd-uri si apoi sa le dea la troc pe sushi. in felul asta, cu incetul renunta si la yen. ajung in evul mediu si revin samuraii in fortza. banzai!
cineva a spus candva: time is money. daca eu aleg sa-mi petrec timpul liber muncind, atunci ma astept sa fiu platit pt asta. daca nu ma platesc, inseamna ca fac voluntariat. in cazul de fatza, muncesc pe nasturi. cine se ofera voluntar la batoza, primeste paie, ala care e la o banca primeste credite/bani? prin extensie, oare ce va primi un politzai voluntar in loc de bani? pulane-n freza poate
dan said
am February 14 2009 @ 11:14 am
Nu as accepta niciodata. Fiecare are dreptul sa cumpere ce marca de produs vrea. Si cum iti platesti ratele si facturile asa?
daniela said
am February 14 2009 @ 11:21 am
Da, sigur; iar copilului meu, in loc de sandwich-uri la scoala, probabil ca i-as putea pune 2 cabluri si vreo 3 suruburi de rontait in pauza, la pranz i-as da placa video, iar la cina telecomanda asezonata cu creierii mei pane.
sufletel said
am February 14 2009 @ 12:17 pm
Normal ar fi sa beneficiem de respectivele produse la un pret mult mai mic. Cel putin in Germania se intampla acest lucru inca dinainte de 90.
Catalin HN said
am February 14 2009 @ 1:28 pm
Japonezii au o alta mentalitate, nu se compara cu nici o alta tara din lume. Ei se angajeaza in cadrul unei firme PE VIATA si presteaza, in cadrul acelei firme, ORICE activitate este nevoie. Desigur, firma il va folosi acolo unde poate sa dea cele mai bune rezultate (de la portar sau spalator de WC-uri pana la director general). O firma japoneza are grija de oricare angajat al sau sub toate aspectele, toata viata acestuia (salariu, concediu, scoala si cursuri pt. el si copii etc.), deci serviciul devine prioritatea nr. 1, chiar mai important decat familia. Si relatiile dintre angajati sunt cu totul altfel decat suntem noi obisnuiti. Asa incat, DA, daca esti japonez, aceasta masura ti se pare (si este) una foarte normala. Dar in Romania, este altfel – stim cu totii asta. Ca sa raspund la intrebare, daca mi s-ar oferi in loc de salariu produse ale unei firme la care lucrez si aceste produse ar fi BUNURI de LARG CONSUM (nu tractoare, utilaj petrolier etc.) atunci DA, as fi de acord, cu conditia sa mi se ofere acele bunuri la un raport valoric de 4:1 in favoarea mea, calculat la costul total de fabricatie pt. acele bunuri.
apocas said
am February 14 2009 @ 3:27 pm
oricum aia erau coreeni din sud, ca pe aia din nord nu ii mai intreaba
dar chestia cu verighetele e veche de pe vremea lui …mussollini, a strans cateva vagoane de aur
puteai sa nu o dai , dar…..
ma bucur ca mai sunt simpatizanti (neo)fascisti si pe alte meleaguri decat italia,
canationalii nostri vor avea viata grea si in corea.
seller said
am February 15 2009 @ 1:32 am
Sunt de acord cu aceasta practica! Si e chiar buna in momente mai grele pentru firme si uneori pentru societate. NU trebuie sa ne limitam la ” pai ratele cu ce le platesc “”…..etc. Ideea este ok . trebuie doar facut a la intelegere cu toti cei care sunt implicati . o Anumita parte din salariu in produse si doar celor care vor cu un discount cosiderabil . Ar fi ok. Trebuie sa vedem si partea cealalta a oferei ! adica INCHIDEREA firmei! CU CE ITI PLATESTI RATELE???
vveninosu said
am February 15 2009 @ 9:59 am
nu sunt de acord, iar Marcel, intr-un comment mai sus a subliniat foarte bine de ce. cand toate au fost bune si frumoase, nu a venit nici un manager sa zica: Fratilor, ne merge bine, marim salariile! iar cand se mareau, dupa negocieri la sange, greve etc, procentul de marire de-abia acoperea inflatia oficiala (ca cea reala era mult mai mare). si pt astia vreti voi sa imi donez salariul si sa iau produse? managerii aveau salarii de mii de euro, si prime pe masura. cati muncitori trebuie sa isi doneze salariile ca sa echivaleze salarul unui manager? dar cati manageri ati auzit ca isi lasa salariile?
daca maine as fi in situatia asta, as raspunde: Da, primesc produse echivalente valoric (la pretul pietei) cu toate maririle de salar care nu le-am cerut si le-ati oferit, toate bonusurile si primele de sarbatori si al 13-lea salar.
IoanaS said
am February 15 2009 @ 10:08 am
Cum spunea si Daniela, ii pun copchilului in sandvisuri cabluri… Ok, daca pot sa duc la banca produsele de la firma… sau la hipermarket daca pot da produsele primite la firma la schimb pe mancare…. Adica renuntam la bani si practicam toti trocul.
Parmalat said
am February 15 2009 @ 2:16 pm
@whatever: “time is money” are cu totul alte implicatii, ala care a spus-o nu s-a referit la munca prestata ca angajat. Ba dimpotriva, munca prestata ca angajat e o mare pierdere de timp din punctul de vedere al acestei expresii. “Time is money” se refera la niste aspecte de investitii financiare pe care nu pot sa le explic aici fiindk nu pot sa afisez tabele.
Buduru said
am February 15 2009 @ 3:10 pm
“Time is money” – in Romania, semnificatia acestei expresii este urmatoarea: “Cine munceste, n-are timp sa castige bani!”
ciprian said
am February 15 2009 @ 6:33 pm
in nici un caz. NU nu as accepta pentru ca o dorinta de a face ceva trebuie luata de sine statator si nu impusa de x sau y. Chiar daca compania are probleme, eu si compania avem un parteneriat incheiat in nici un caz compania poate sa imi dicteze ce sa fac si ce sa cumpar. Astfel de companii isi merita soarta daca ar fi sa dea faliment pentru ca nu au fost in stare sa produca niste produse competitive… voi da exemlu o singura companie… Jaguar, chiar daca a avut probleme multi ani de zile in ultimul timp a gasit puterea de a depasi problemele si chiar a avea performanta de a fi singura companie auto ce a inregistrat cresteri a vanzarilor si a profitului… bravo!!!
Marcel said
am February 16 2009 @ 2:12 am
As dori sa mai adaug doar ceva la acest subiect. Defapt este o intrebare, de ce imediat dupa “revolutie” preturile erau bune, de ce salariile acopereau in mare masura necesarul unei familii, de ce erau bani de la stat pentru pentru multe probleme, bani care acum nu mai sunt ? SINGURA EXPLICAITE atunci inca romanii nu stiau sa fure deoarece in comunism numai MARII COMUNISTI stiau sa fure, cei mici nu au putut si nu au stiut cum se face. Acum toata gloata de politicieni stiu NUMAI SA FURE. Asta e Romania de azi ! Sa traiasca ! Defapt noi ii votam.
online said
am February 16 2009 @ 11:18 am
si daca firma presteaza servicii? cam cade… nu?
Andrei Cluj said
am February 16 2009 @ 3:31 pm
Buna ziua,
sunt economist si cred ca trebuie facuta o distinctie in a cumpara produsele firmei si a cumpara un produs de care ai nevoie si care-l produce/comercializeaza firma.
Eu am elaborat in firma un sistem de achizitionare si livrare gratuita a alimentelor pentru angajati ca si compensatii salariale. Si in acest fel reducem plata impozitelor la stat, crestem lichiditatea firmei, crestem confortul angajatilor si stabilitatea lor financiara.
Succes!
Andrei Cluj said
am February 16 2009 @ 3:34 pm
…am uitat ceva, recomand celor care inca traiesc in trecut si fac comentarii nefondate sa se trateze de FRUSTRARE, este boala actuala a romanilor din Romania!
Nu se poate oameni buni sa vorbiti serios despre o chestiune serioasa??? Lasati frustrarile personale, revistele de scandal, media de scandal si reveniti cu picioarele pe pamant, aici e locul vostru daca vreti sa traiti bine.
Tratament placut.