Asa era descrisa Romania in secolul XVIII, cu ce s-a schimbat de atunci?

Tweet this

Radu Home propune aceasta dezbatere :


---------- Forwarded message ----------
From: RADU HOME
Date: 2009/2/3
Subject: secolul XVIII
To: iulian.urban@gmail.com


Asa era descrisa Romania in secolul XVIII, cu ce s-a schimbat de atunci? ce se poate face ?, ne recunoastem prin enumerari ?,
se mai poate face ceva?, ce suntem noi?:

"Fanariotismul si balcanismul desemnează în general o societate coruptă, slab structurată institutional,
prezentând perioade de instabilitate si discontinuitate institutională.
Jaful permanent din administratie, fiscalitatea excesivă, discretionară si haotică, venalitatea (cumpărarea pe bani grei)
a functiilor afectat în mod grav spiritul de acumulare si economisire, încrederea în munca cinstită, în institutii în general
si în elita politică în special.
Oportunismul, servilismul (atitudinea obsecvioasă) conjugat cu siretenia (viclenia, „desteptăciunea" sau
„smecheria"), conjuncturismul („să te descurci în orice împrejurare"), îndoiala de sacrificiu (la ce să mă
omor? ... că doar n-oi mosteni Pământul!"), supravietuirea ca valoare supremă, repulsia fată de orice rigoare,
neseriozitatea („...ce sa facem? ...facem si noi haz de necaz!"), superficialitatea laolaltă cu iresponsabilitatea
(„las-o că merge si-asa!"), compromisurile de tot soiul, neîncrederea în valorile morale domină mentalitătile si
comportamentele in România"

ASTEPT COMENTARIILE VOASTRE




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa Senatorului : iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


Afisari: 2954

43 Comentarii pana acum»

  1. Detectivu said

    am February 3 2009 @ 11:31 pm

    Nimic

  2. cristi said

    am February 4 2009 @ 8:27 am

    S-a mai schimbat, dar in alte parti. Adica in civilizatie. La noi nu s-a schimbat nimic. Si nici nu se va schimba prea curand.

  3. petru said

    am February 4 2009 @ 9:51 am

    cine este autorul acestui comentariu si care este sura?

  4. Ioana said

    am February 4 2009 @ 9:54 am

    Din pacate nu s-a scimbat nimic, din pacate, si nici nu o sa se schimbe!Cel putin nu in viitorul apropiat!

  5. gabi said

    am February 4 2009 @ 10:01 am

    CE ASEMANARE!!! INTERESANT IN ACEST CONTEXT!!!

  6. Solcan said

    am February 4 2009 @ 10:03 am

    Sunt reflexe ale unui popor care si-a construit existenta printre navalirile vecinilor. Si mai este o vorba: Ce atata graba ca doar nu dau turcii?

  7. Adrian said

    am February 4 2009 @ 10:11 am

    aceeasi tara, aceeasi oameni, cred ca si numarul tiganilor a ramas cam la fel ca s-au inmultit rau dar au si plecat multi prin europa la furat

  8. LastChance said

    am February 4 2009 @ 10:13 am

    CRED CA TREBUIE SA INCEPEM PRIN A NE INVATA COPII CINE SUNTEM CU ADEVARAT SI CE PUTEM FACE PENTRU A SCHIMBA CEVA, SCOLILE TREBUIE SA NE INVETE PENTRU LUPTA EXTERNA, NU PENTRU LUPTA INTRE NOI. DAR PENTRU ASTA CINEVA TREBUIE SA RENUNTE LA DIVIDE ET IMPERA

  9. VIOREL URBAN said

    am February 4 2009 @ 10:17 am

  10. Georgiu Daniel said

    am February 4 2009 @ 10:25 am

    Idem, nimic schimbat, noi am ne-am “blocat” inca acum cateva secole in trecut, cu mentalitatea.

  11. LastChance said

    am February 4 2009 @ 10:25 am

    DA, SUPER POSTARILE DE LA VIOREL URBAN, SI CE FACEM, VREM UN SEMN !

  12. aXs said

    am February 4 2009 @ 10:45 am

    dupa 300 si ceva de ani, am evoluat putin in aceasta directie…….. A disparut FANARIOTISMUL..(e inlocuit cu altele) in rest suntem in continuare “o societate corupt?, prezentând perioade de instabilitate si discontinuitate institutional?” – a se vedea criza internelor/sanitara si nu numai.
    Parerea mea…

  13. john said

    am February 4 2009 @ 10:45 am

    Interesant , se pare ca aceasta descriere se potriveste perfect zilelor noastre.. ce este ingrijorator aici de fapt este caracterul Romanului dintodeauna.. asta demonstreaza ca nu ne vom schimba niciodata.. asta este firea acestui popor si numai o mana de fier poate face ordine in acest haos.. asta este realitatea cruda..

  14. Elena said

    am February 4 2009 @ 10:52 am

    Ba s-a schimbat ceva! A crescut ingrozitor de mult gradul de poluare….

  15. Radianu Mihai said

    am February 4 2009 @ 11:10 am

    multe nu s-au schimbat la noi,dar de vestici nu vorbeste nimeni!
    asa cum era si este la noi,a fost si este si la ei!
    mafia nu a aparut in Romania!
    crima organizata si drogurile nu le-am inventat noi!
    toate slabiciunile si coborasurile istoriei au trecut si trec si peste ei,la fel cum trec si peste noi!
    cu ce sunt ei mai buni decat noi?

  16. Bogdan said

    am February 4 2009 @ 11:23 am

    AMERICA ESTE TARA TUTUROR POSIBILITATILOR;
    ROMANIA ,TARA IN CARE TOTUL ESTE POSIBIL!
    (Vezi si perioada recenta!!!)

  17. nedumeritu said

    am February 4 2009 @ 11:41 am

    cu ce sunt ei mai buni decat noi? pai raspunsul este la sutele de mii de oameni care au plecat sa traiasca acolo si la milioanele care n-au facut-o (inca) din diferite motive dar care spun cu naduf ca ar pleca din tara asta avand in gand Europa de Vest sau America de Nord.
    Mihai, asa cum era si este la noi,a fost si este si la ei? vorbesti serios? daca citeai fragmentul de mai sus, chiar fara primele 3 cuvinte, fara sa stii la ce se refera, cam la care popor din Europa de Vest te-ai fi gandit? sau la care popor din lumea larga?
    si totusi care e sursa citatului? fiindca asta nu e o descriere din secolul XVIII ci o descriere actuala a Romaniei din secolul XVIII (si pana in prezent).

  18. Tom Tampon said

    am February 4 2009 @ 11:42 am

    Ma indoiesc de faptul ca in secolul XVIII se foloseau termeni atat de moderni. Ca nu uitam ca sec. XVIII inseamna 1700 – 1800.
    Sa comparam acest text, cu textele voievodului encicloped Dimitrie Cantemir.
    E diferenta ca de la cer la pamant!

    Textul a fost ” ouat ” recent.
    Ni se spune sursa ?
    Ni se spune autorul ?
    Aiurea !

    Lasati PETARDELE si FITILELE !

  19. politicianul said

    am February 4 2009 @ 11:54 am

    De cine era descrisa?Tot de un “shmecher fanarioto-balcanic”!Hai sa lasam accesele astea de autoflagelare si sa ne uitam in oglinda!Nu suntem mai rai sau mai buni ca altii…Uneori ne place sa ne “scuipam” singuri,iar crizele de isterie a unora la adresa oglinzii in care se privesc denota mai degraba egocentrismul romanului!!!

  20. Vlad Tepes said

    am February 4 2009 @ 12:03 pm

    Cred ca tot ce s-a schimbat este faptul ca aceste carateristici au fost cultivate intre timp si ridicate la rang de virtuti.
    Politicienii sunt actorii si regizorii principali ai mizeriei morale in care ne lafaim in fiecare zi. Ne-am lepadat de mult, sau poate nici nu am evoluat vreodata, de coloana, de constinta, de valori si ne-am redus – daca am fost vreodata mai sus – la nivel de nevertebrate dar nu de orice fel, nu suntem serpi ci doar niste viermi. Asta se intampla in primul rand pentru ca cei pe care-i promovam in fiecare zi sa ne reprezinte ne rezerva cel mult acest rang, asa ne privesc, asa ne evalueaza, asa ne respecta, ei fiind cel mult viermi sefi.
    Din pacate singurele momente in care natiunea asta a avut curajul sa se ridice pe doua picioare a fost sub un conducator strain si ala poate renegat de societatile civilizate dar oricum peste nivelul nostru.

  21. LastChance said

    am February 4 2009 @ 12:15 pm

    trebuie sa deschideti ochii si un pic sufletul, descrierea este facuta in zilele noastre (pe vremea lui ceasca totul era la superlativ) intr-un manual de economie politica, dar pentru a o cunoaste studiati perioada descrisa 1850-1930 si o sa vedeti evolutia social-politica in romania

  22. Gabriela said

    am February 4 2009 @ 12:19 pm

    Nu s-a schimbat nimic. Am ramas aceeasi sau am revenit la ceea ce am fost. In loc sa evoluam, am involuat in toti acesti ani de dupa comunism.
    Parca acum 25 de ani increderea in anumite institutii ale statului era mai mare si respectul pt adevaratele valori sociale si morale mai la locul lor.

    A nu se intelege ca plang dupa comunism, dar nu pot sa nu remarc faptul ca anumite lucruri erau mai bune atunci decat acum..
    Avem libertate de exprimare, dar nu ne asculta nimeni. Avem tot ce vrem in magazine, dar nu avem bani sa le cumparam..
    Scoala si educatia nu mai inseamna nimic..
    Imbogatirea rapida si prin orice mijloace e sigurul tel.
    Sa fii smecher, descurcaret, chiar daca asta echivaleaza uneori cu furtul, inselaciunea, etc e valoarea cea mai reprezentativa a societatii romanesti in 2009..

    As vrea sa cred ca nu astea sunt valorile noastre nationale. Ca va veni un moment in care adevaratele valori vor fi restabilite si la noi.. de catre noi.. nu cu ajutor extern.

  23. LastChance said

    am February 4 2009 @ 12:23 pm

    momentul nu vine singur, trebuie sa invatam din istorie, daca ignoram istoria in continuare, nu mai putem face nimic.

  24. petru said

    am February 4 2009 @ 12:27 pm

    mai intreb inca o data (idem Tom Tampon):
    - cine este autorul acestei “descrieri” a societatii romanesti, in perioada respectiva?
    - care este sursa

    O astfel de descriere o putea face doar un istoric bine documentat. Chiar si asa mi se pare mai mult o parare personala, subiectiva…

    Nu cred pana nu vad sursa originala

    In rest, totul este aplicabil zilelor noastre

  25. Zbang said

    am February 4 2009 @ 1:01 pm

    o zicala de la straini, care descrie perfect Romania: same shit, different day!!!!

  26. relu said

    am February 4 2009 @ 1:33 pm

    ba da s-au schimbat urmatoarele: au aparut curve (prostituate) peste tot, la tot pasul, milioane si tzepari…aaa, mai sunt si manelele si baietzasii de cartier si promenadele respectiv mall-urile si cluburile si cum sa uitam cainii comunitari care omoara oameni pe strazi…suntem pe drumul cel bun…pana la urma vom fi invinsi…pana la unul…ei vor castiga…asa sa le ajute Dumnezeu.

  27. LastChance said

    am February 4 2009 @ 1:49 pm

    dezamagire , curve si prostitutie erau si atunci, manele si tzepari la fel, si caini si noroaie si mahalale si promenade cu baietzi si fete de bonton

  28. relu said

    am February 4 2009 @ 1:51 pm

    popor conservator

  29. relu said

    am February 4 2009 @ 1:54 pm

    da, am gasit, nu erau ff multzi naomi…ca ii lua lumea cu pietre, acu’ ne-am deschis la minte si acceptam si schimbarea aceasta ca alta…canci.

  30. Lanton said

    am February 4 2009 @ 1:56 pm

    Categoria I : – “Desteptii” invata din greselile altora
    Categoria II : – “Normalii” invata din greselile proprii
    Categoria III : – “Prostii” nu invata nici din greselile proprii
    Cam pe unde se incadreaza aceasta natie, din ceea ce s-a scris mai sus cred ca ocupam si suntem foarte bine situati in categoria III.

  31. relu said

    am February 4 2009 @ 1:58 pm

    eu cred ca suntem un popor de prosti normali care se cred destepti.

  32. doinitza said

    am February 4 2009 @ 3:04 pm

    felicitari pentru relu si a sa axioma !

    candva, intre 1944 – 1964, acest popor si-a pierdut respectul de sine.
    nationalizare, colectivizare, distrugerea elitelor, selectia negativa bazata pe obedienta, au umilit si destramat poparul si
    au spulberat sistemele de valori reale.

    sa speram ca nu iremediabil…
    nu-i da doamne omului cat poate sa duca !

  33. Bardan Gheorghe said

    am February 4 2009 @ 3:31 pm

    Regimul fanariot a fost introdus in Tarile Romane, în Moldova, la anul 1711 si in Tara Romaneasca(Valahia)la anul 1716. Regimul fanariot a insemnat un pasalac ceva mai bland. In fapt, regimul fanariot a consemnat victoria militara si politica a imperiului otoman asupra Tarilor Romane, tari in care turcii au inlaturat Domnitorii Tarilor Romne(Moldova/Dimitrie Cantemir – refugiat in Rusia si Valahia/Constantin Brancoveanu-ucis impreuna cu intreaga familie), inlocuindu-i pe acestia cu greci din cartierul Fanar al Instambulului.(Fa-Nar=Fa-foc. Asta spune tot, nu-i asa?. Odata cu inlocuirea domniilor romani, grecii si turcii si-au dat mana pentru a distruge tot ce a fost romanesc in aceasta tara: regimul greco-turcesc a distrus sistematic cultura si spiritualitatea romaneasca si au adus din Orient toate scursurile de fiare cu chip de om, precum si toate nenorocirile pe capul romanilor. Regimul fanariot in tarile romane a pervertit sufletul boierilor romani ramasi “fara Cap” precum Harap Alb, instrainandu-i de propriul lor neam pe care l-a obligat sa trudeasca pentru a satura gloatele de greci si de turci care taiau si spanzurau in tarile romane. Cat aur, argint, arama, sare, grane, lemn, etc. s-au scrus la (PAC)ATHOS si la ‘Stambul(de la hanul cazar Bulan) numai Dracu stie! Numai “Har-aci-ul” si “Pes-ches-ul” atingeau exorbitanta suma de 450-550.000 aur curat in preajma anului 1785. Fanariotii ne-au distrus actele si documenele noastre istorice, ne-au mutilat templele noastre ramane mai rau decat au facut-o legionarii romani, ne-au incurcat limba, ne-au falsificat intreaga istorie, ne-au nimicit fiinta nationala spulberand constiinta de neam si tara a boierilor romani care au fost atrasi in valtoarea venalitatii orientale. In timpul regimului fanariot au fost cumparati pe nimic mii de tigani de la tatari si de la turci pentru ca acestia sa slujeasca la curtile fanariotilor, deoarece liftele straine nu puteau avea incredere in romani care traiau ca haiduci in codrii si care ii beleau pe toti la drumul mare. Grecii ajunsi domni la noi in tara pe bani luati cu camata de la Camatari(ciufut, mamelgiu,privatar sau zaraf), au fost simple slugi ale Sultanului caruia i-au permis sa incalce Capitulatiile incheiate de Domnii pamanteni de dinainte de anul 1711. Politica paguboasa fanariota a dus la incheiarea tratatului de la 1812 prin care Moldova a fost ciopartita, ambele tari romanesti au fost stoarse de toate bogatiile sale: defrisari masive de paduri, explotarea aberanta de sare, aur, argint,arama,piatra de constructie, peste, animale, grane, copii,fecioare, tineri pentru armata si pentru placerile obsedatilor sexuali orientali, etc. Anul 1821 a insemnat ceasul ridicarii la lupta pentru schimbarea domnilor fanarioti. Tributul platit a fost crunt: Tudor a fost ucis miseleste de catre grecii lui Ipsilanti; armata tradatorului Ipsilanti s-a imprastiat prin toate satele romanesti aducand cu ei obiceiuri orientale: minciuna, desfranarea, inselatoria, furtul. Armata turceasca a parjolit tara vreme de 8 ani; alaturi de cei doi corbi, turcul si grecul, dupa anul 1829 a mai aparut un corb; rusul. Clasa politica din tarile romane era in acele vremuri o clasa politica corcita romano-turco-greco-ruso-maghiara. De la aceasta hidra cu cinci capete au emanat legile tarii, educatia neamului si starea tarii. Beleaua cu care ne-am captusit la anul 1711-1716 o tragem si azi: la conducerea tarii avem aceisi MAR-ie dar cu alta palarie, adica acelasi Sarpe strain de “Ca-sa cu-geti”. Cred ca nu mai trebuie sa va spun ce trebuie facut! Mihai Eminescu spunea: “totul trebuie dacizat!”. Noi, precizam: “Totul trebuie RAMAN-izat!”

  34. Hocus said

    am February 4 2009 @ 4:09 pm

    Super postul de mai sus … merita citit de cateva ori, si retinut.

  35. LastChance said

    am February 4 2009 @ 5:30 pm

    dragii mei nu dati vina pe fanar, ganditi-va de ce am ajuns sa avem domni fanarioti, deorece nu eram in stare sa spunem despre unul de-al nostru ca este bun si sa-l recunoastem de sef, pana la fanarioti se tradau boierii pe rupte

  36. mihai said

    am February 4 2009 @ 8:18 pm

    da prietene lastchance
    si ceasca a fost misto
    da’ suntem noi prea fraieri sa ne dam seama…
    dansatori din buric pe manele.
    asta suntem.
    e-n genetica noastra prietene colorat si care umbli in picioarele goale prin casa, fie vara, fie iarna.
    si care n-ai nici un Dzeu pe lumea asta
    si care minti uitandu-te la om in ochi
    si care te juri si pe ma-ta si pe tac-tu si pe norocu tau in viata de e nevoie, ca sa iti creada oamenii toate tampeniile, minciunile si inselatoriile.
    sunt roman
    sunt mandru
    dar ceva nu e ok in toata afacerea asta

  37. Vali said

    am February 4 2009 @ 8:21 pm

    Cine vrea sa vada viitorul unei natiuni,trebuie sa-i cunoasca bine Istoria!!!…
    (N. Iorga)

  38. CerealKiller said

    am February 4 2009 @ 10:54 pm

    sincer, eu cred ca aceasta tara nu mai are nicio sansa, iar singura solutie ar fi sa vina o cometa sa ne sterga pe toti de pe fata pamantului, sa o luam de la zero; oricat am incerca sa carpim o zdreanta nu va mai arata niciodata ca noua!

  39. claudiu said

    am February 5 2009 @ 11:52 am

    Intre timp,au plecat fanariotii…
    Cred ca si ei s-au saturat…
    Sa schimbam ceva?Schimbarea sta in fiecare dintre noi.Sa nu asteptam nimic de la nimeni.Sa nu dam vesnic vine pe cei care ne conduc(alesi de noi).Sa-i privim ca pe o cangrena care incet incet va fi invinsa de un organism sanatos.Stiu ca o operatie chirurgicala ar fi de preferat dar nu uitati.Cauza e mai importanta decat efectul.Cauza suntem noi!
    Fiecare dintre noi are puterea de a fi mai bun,mai onest cu el insusi si cu ceilalti.Sa nu te apuci de furat atunci cand altii fura,sa nu te dai abtut in fata niciunei provocari,sa nu taci atunci cand altii intorc privirea scrbiti.
    Sa intelegi ca o constructie oricat ar fi de mareata e formata din mici caramizi;locul si calitatea fiecareia determina solidititatea si sustine intreg esafodul.Sa credem si sa actionom conform credintei noastre de mai bine,chiar daca in jurul nostru ceilalti nu o fac.Nu ajunge sa gandesti curat dar sa asisti la prostittarea altora.Trebuie sa FACI ceva.Raspunsul e in tine.Tu esti egalul faptelor tale si nu al gandurilor.”pomul se cunoaste dupa roade iar omul dupa FAPTE”
    Reproduc aproximativ un citat dintr-un indemn al reginei Spaniei adresat cred lui Magelan:
    -”mergi drept inainte fara odihna si daca pamantul pe care il cauti nu exista,DUMNEZEU il va creea anume pentru a-ti rasplatii staruinta”

    Hai sa nu-i mai judecam tot timpul pe altii.
    Dac noi nu putem fi mandri de altii hai sa-i facem pe ei sa se rusineze in fata noastra.Chiar nu cred ca suntem un accident al istoriei…
    Sa fiti iubiti ROMANILOR.

  40. cornei s. said

    am February 5 2009 @ 2:32 pm

    asta ne e rasa…de ce nu acceptam adevarul?

  41. dana said

    am February 7 2009 @ 10:27 am

    se pare ca asa ne e rasa. DEci nu-mi mai ramane nici o speranta pt viitor ca ne vom schimba. POate ar fi fost mai bine cu ungurii. Cine stie.

  42. MaiDanezu' said

    am February 7 2009 @ 3:32 pm

    Multi oameni de rand asteapta un semn de sus, de la cap (conducere), sa vada schimbarea mentalitatii… atata timp cat toata media, sistemul educational promoveaza valori de tipul Gigi Becali si alti politicieni, bussinesmani care s-au imbogatit prin ‘desteptaciune’, japca si alte cai de genul asta… vom ramane la fel si in secolul XXIII…

  43. alexd said

    am February 8 2009 @ 12:03 am

    In secolul XVIII nu exista Romania…

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu:



Urban Clean