Banner

Dilema existentiala : consum sau investitie ?

Tweet this

Consumul nu trebuie cu siguranta incurajat in Romania pentru ca nu ar duce decat la inflatie si crestere de deficit. Societatile care disponibilizeaza oamenii intrucat la randul lor dau faliment din cauza lipsei de lichiditati, trebuie ajutate punctual, iar reducerea taxelor nu numai ca nu ajuta prea mult,  dar ar putea duce economia nationala mai repede in colaps. Dimpotriva din cauza promisiunilor nesabuite din campania electorala, promisiuni facute avand la baza datele false prezentate de fosta guvernare, din cauza pierderilor la buget generate de firmele care dau faliment si de romanii care ajungand someri nu mai platesc taxe si impozite pe salarii,  vor trebui majorate impozitele. Vremea adevarului a venit. Ne asteapta vremuri grele,dar asta e nota de plata pentru ca am trait mult peste posibilitatile Romaniei, pret de vreo 20 de miliarde cat este deficitul extern pe care strainii nu mai sunt dispusi sa-l finanteze. De fapt strainii s-au comportat in Romania ca pe un zacamant petrolifer, de unde au extras tot titeiul si acum isi strang echipamentele si ne saluta din mers, plecand sa caute alt zacamant .
O economie de piata e bazata pe consum. Daca consumul scade se intra in recesiune - nu trebuie sa fii economist sa intelegi asta. Pe de alta parte avem deficitul balantei comerciale. Presedintele avea dreptate cand spunea ca cea mai buna solutie in momentul asta este cresterea consumului pentru produse romanesti si limitarea consumului de bunuri din afara. Este singura sansa pe care o are tara  noastra, sa renastem, revigoram si sustinem cresterea agriculturii, industria adica intr-un cuvant sa punem bazele clasei de mijloc care traieste din afaceri proprii.
Sunt de acord ca deprecierea leului va duce la o inrautatire a nivelului de trai, pe termen lung poate la miscari sociale. Dar astfe, exact ca intr-o cura dura de dezalcoolozare, numai asa putem pune mai repede economia pe picioare. Trebuie sa scapam de betia creditului de consum care ne-a adus in stare de inconstienta, umpland tara de restantieri, atat la nivelul persoanelor fizice cat si al companiilor. Trebuie sa consumam atat cat producem.
Nu sunt de acord ca devalorizarea leului va conduce la un deficit mult mai mare; pur si simplu nu ar fi bani pentru asta. Deficitul va creste dar va fi stimulata si productia autohtona.
La acest moment consumul din Romania este in cea mai mare parte bazat pe importuri. Economisirea resurselor interne duce la constituirea de rezerve in banci, rezerve care pot fi bagate in economie prin credite pentru investitii sau finantari de capital de lucru ce ar scoate din blocaj o parte din agentii economici care nu isi mai permit creditarea pe furnizori. Creditarea pe furnizori se practica acum in tara noastra, si duce la blocaj financiar in economia nationala, si la cresterea numarului de faliment, antrenandu-se in lant pierderea locurilor de munca, mai ales din sectorul privat .
De fapt este o refinantare a firmelor autohtone din surse proprii bazate pe economisire.
Din pacate doar economia privata este cea care consuma si produce in acelasi timp si poate eventual duce la economisire. Administratia statului, asa cum este conceputa la acest moment doar consuma din resursele nationale, cei 1,5 milioane de functionari antrenand cheltuieli de salarizare care se apropie de 6 % din PIB . Enorm !
Desi la baza economiei de piata si a capitalismului manifestat in ultimii 20 de ani, a stat consumul, dupa parerea mea, se vede clar ca solutia nu este asta. In Romania, avem de-a face cu o criza de supra-consum, care este generata de atingerea unor limite matematice ale unui sistem de crestere exponentiala. Consumul, re-stimulat, duce la remedierea efectelor crizei, pana la viitoarea criza, si mai adanca , adica pasim din lac in put. Cred ca trebuie gasit un echilibru intre investitie si consum, o proportionalitate care sa faca astfel incat o componenta sa se bazeze pe alta. Investitiile implica dezvoltare, care implica forta de munca, care implica scaderea somajului. Iar aceste investitii tot prin intermediul unor firme se realizeaza, care incep sa aiba clienti, dar in alt strat. Insa pentru investitii avem nevoie de credite financiare internationale, intrucat la acest moment resursele financiare din tara sunt practic inexistente. Iata cum potisa te gandesti anecdotic la criza asta : ai un american slab, care mananca si cumpara cat are nevoie (anii 50-60), pentru a creste, ii spui americanului ca poate manca mai mult (de la tine, vrei sa cresti). Il convingi cumva, omu incepe sa se ingrase (incepe sa consume, nu gluma - anii 70-80 ). Pentru ca tu sa-i dai omului de mancare mai mult, si sa cresti, iei credite, la care platesti dobanda. Ca sa ai profit, trebuie sa acoperi aceasta dobanda, si, normal trebuie sa-l convingi pe americanul ingrasat sa se ingrase si mai tare. Reusesti. Deja e obez (anii 90-2000). Fiind obez, nu prea mai poate manca, si trebuie sustinut, sa se deplaseze. Aduci niste portoricani, sa-l deplaseze pe americanul obez, cat mai ieftin posibil (a nu se uita ca si tu cresti in continuare). La un moment dat, americanul obez, isi da seama ca nu mai poate. Mananca prea mult, produce prea putin, intra in cura de slabire. Atunci, te adresezi portoricanilor slabi si, pentru ca deja nu mai merge altfel, ii imprumuti cu bani sa se ingrase si ei, doar ca, din pacate nu calculezi si riscul ca ei sa nu ti-i mai poata da banii inapoi. Si o iei la vale.




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa Senatorului : iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


Afisari: 1089

10 Comentarii pana acum»

  1. Cristina Turcitu, Otopeni said

    am January 23 2009 @ 7:27 pm

    Cred ca aici trebuie creeat, nu numai un echilibru, dar si o buna cumpanire: una este sa cheltuiesti nechibzuit doar pe salarii, bunuri si servicii, alta e sa investesti in proiecte care vor aduce mari beneficii, mai devreme sau mai tirziu: drumuri si autostrazi, turism (inclusiv in stimularea cresterii calitatii serviciilor), agricultura, stimularea si sustinerea tineretului (contracarind astfel efectele nocive -simtite azi din plin- ale imbatrinirii societatii).

  2. MADCAT said

    am January 23 2009 @ 7:43 pm

    INOVATIE si INVESTITIE!!!

  3. ropi said

    am January 23 2009 @ 9:49 pm

    Pai hotaraste-te frate Urban. Ori consumul duce la infla?ie si cre?terea deficitului ori el trebuie stimulat (pentru produsele romane?ti – sic) ca a?a a spus t?tucul vostru.
    Promisiunile nesim?ite f?cute in campania electorala le-a?i f?cut intr-o perioada in care criza financiara era declan?ata evident pe pia?a mondiala iar semnele crizei economice – ca efect direct al crizei financiar in economia reala – erau mai mult decât evidente. Ele au fost f?cute in perioada in care PNL al?turi de economi?ti de profesie urlau din r?sputeri ca aceste promisiuni nu vor putea fi îndeplinite si vor avea un impact negativ asupra economiei. Voi nu a?i avut ochi sa vede?i realitatea evidenta dar a?i avut nesim?irea sa promite?i marea cu sarea ca sa fi?i ale?i de Golea care in în?elepciunea lui nativa nu în?elege nimic de ce se întâmpla in jurul lui si crede toate minciunile voastre. Nu mai da?i vina pe al?ii pentru ce face?i voi. Ave?i cel pu?in t?ria sa va asuma?i faptele idioate.
    Criza in România nu este o criza de supraconsum a?a cum ai invitat tu la ?coala ta comunista – daca ai vreo ?coala. Ea a fost declan?ata in SUA de criza financiara provocata in primul rând de managementul defectuos al creditelor ipotecare si nu numai – iar România a intrat in joc fara voia ei întrucât România nu are inca un sistem autarhic ” dezvoltarea prin noi în?ine” a?a cum propui tu. Si nu-l va putea avea niciodat?.
    Daca fenomenul nu se declan?a in SUA, Romania nu ar fir trecut prin nici o criza acum. Deci cauzele crizei nu sunt locale ci ea este efectul conjuncturii internationale.
    Poveste cu investi?iile in infrastructura si construc?ii care creaza noi locuri de munca este o idio?enie. De ce? Simplu. Aceste investi?ii vor fi realizate de firme care au deja un personal angajat car va fi implicat in realizare proiectelor stabilite. Nu vor fi angaja?i al?ii in condi?iile problemelor financiare existente si a necesita?ii reducerii cheltuielilor cu salariile . Aceste investi?ii in cel mai bun caz vor contribui la p?strarea for?ei de munca existenta si nicidecum nu vor crea noi locuri de munca. Si nu uitati ca in lucrarile de anavergura cum sunt autostrazile rolul principal il au utilajele grele si nicidecum lopatarii.
    Relansarea produc?iei se face numai in condi?iile in care exista consum. Deci consumul trebuie stimulat întrucât nici o societate comerciala nu va produce daca pia?a nu ii cump?ra produsul. Desigur, a cui produc?ie stimuleaz? consumul (na?ional sau de import), raportul dintre produc?ie si consumul na?ional sau interna?ional sunt subiecte serioase de discu?ie, dar este o alta gâsca in alta traista.
    Vorbe?ti de economiile in b?nci care ar putea sa finan?eze nu ?tiu ce fara sa te gânde?ti ca marea majoritate a depunerilor in b?nci apar?ine firmelor private si persoanelor particulare care dispun de bani dup? cum vor ei. Statul nu are control asupra lor si el poate investi numai din sursele proprii bugetare si din sumele împrumutate de pe pia?a interna?ionala sau contribu?iile financiare nerambursabile europene.
    Lozincile populiste si ideile marxist leniniste nu vor putea lamuri popula?ia si nu ii va face trecerea prin criza mai u?oara.
    Este de nconceput ca un membru al parlamentului sa nu inteleaga ca economia capitalista se dezvolta in cicluri si ea nu cade din lac in put a?a cum afirmi. Crizele sunt mai mari sau mai mici dar ele se produc inevitabil periodic dup? care urmeaz? boom-ul economic.
    Ca sa inchei, nu va face?i iluzii ca guvernul vostru va rezolva problema. Nici vorba. Asa cum am mai spus criza se va rezolva acolo unde ea a fost declansata. Numai atunci se va relansa economia mondiala si Romania va intra in hora ca un participant activ la schimburile interna?ionale.
    Iar “Falansterul de la Scaieni” reprodu-l in satul din care vii tu si nu mai da solutii pentru economia nationala. Palaria este prea mare pentru nivelul tau de intelegere.

  4. Omul Nimeni said

    am January 24 2009 @ 8:05 am

    Cum putem oare sa ajutam producatorii autohtoni daca ei NU EXISTA. Iarcei putini care au ramas cu capital 100% romanesc produc prost. Producatori de alimente ii numeri pe degetele de la o mana. Sau sa punem problema altfel: care sunt acei producatori romani de la care ar trebui sa cumparam, ca banii sa ramana in tara, si cati dintre acestia nu ne taxeaza la produs mai ceva ca pentru produsele importate. Baba care vinde rosoo din gradina ei, imi cre tot 4 lei pe kg ca si cel care imi da rosii din turcia sau Spania. La o masa mai serioasa conteaza si imaginea, felul cum arata produsele. ASTA E DILEMA.

  5. Tiara said

    am January 24 2009 @ 9:26 am

    @ropi
    1- Penalistii lui tariceanu strigau pe de-o parte, iar pe partea cealalta cheltuiau mult si prost: vezi deficitul si gaurile lasate in urma lor;
    2- daca “duduia economia” intr-adevar, azi nu erau probleme in a se respecta niste promisiuni facute in baza unor estimari gresite/false ale guvernului penalist tariceano-iliescian;
    3- penalistii lui tariceanu au facut tot posibilul sa fie azi in opozitie, tocmai pentru ca stiau ce lasa in urma: gaura de 6 miliarde euro (cheltuieli nejustificate economic) plus 1.1 miliarde euro facturi neplatite la nivel central plus 1 miliard euro facturi neplatite la nivel local;
    4- penalistii lui tariceanu au tupeu acum sa dea altora lectii, cind ei nu au fost in stare sa atraga nici macar 1% din fondurile europene.
    Bleah!

  6. Cristian said

    am January 24 2009 @ 11:23 am

    Domnul Urban e mult mai simplu sa importi decat sa produci ceva… Sa zicem ca eu sunt un baiat destept care am ceva bani (facuti de exemplu aducand blugi din Turcia) si ceva influenta (am mituit vreo 2-3 vamesi si politai ca sa ajung cu blugii in tara :) ). E, acum sunt satul de traficul asta mic si vreau sa ma apuc de ceva mare, de ce ma apuc? Fac o ferma ca sa produc lapte sau mai simplu, cumpar de la unguri si il vand aici? pai e evident ca o sa-l aduc de la unguri si o sa-l vand aici… in acelasi timp pentru ca am influenta necesara unde trebuie dau in cap producatorilor romani ca sa scap si de concurenta ;) de ce? pai simplu, pentru ca pot mitui pe cine vreau eu ca lucrurile sa mearga cum vreau eu… si uite asa in Romania in fiecare ramura a economiei exista 2-3 oameni care dau in cap sistematic economiei romanesti ca sa importe ei mai mult… Sa nu ne imbatam cu apa rece pentru ca chiar daca eu ma apuc sa cumpar produse romanesti pentru ca imi permit (ptr ca in general sunt mai scumpe) majoritatea nu o vor face pentru ca pretul e mai mare…

    Deci, repet ce am mai spus pe aici:

    1. Ca economia sa mearga coruptia trebuie sa dispara la toate nivelurile. Oamenii cu idei trebuie sa aiba acces rapid si nediscriminatoriu la fondurile europene pentru a le investi in ideile lor. Atunci cand daca vrei bani trebuie sa mituiesti pe cineva desi tu esti calificat sa ai acces la respectivel efonduri mi se pare ca ne furam caciula singuri…

    2. Statul trebuie sa inceapa proiecte majore de infrastructura. Romania oricum era pe marginea prapastiei datorita faptului ca nu mai putea duce traficul imens generat de cresterea economica… Cand vin siruri de TIR-uri de la Arad la Bucuresti mergand pe o singura banda cu 50 la ora nu ai cum sa cresti economic. E al naibi de ineficient si costisitor. Si nu uitati si de alte proiecte, gen puscarii noi (avem pe cine baga acolo), gradinite noi, stadioane noi, cladiri culturale (sunt orase unde nu exista un teatru sau o sala de concerte), parcari supraetajate sau subterane… Sunt convins ca banii exista dar nu se face nimic cu ei din prea multa prostie a administratiei centrale si locale… Daca nu se poate fura nimic din ceva mai bine nu se face, asta e mentalitatea lor…

    3. Implementarea IT-ului la scara larga in procesele administratiei centrale si locale. In orice moment trebuie cxa informatiile economice, ori de infractionalitate, ori de sanatate a populatiei, si alte date sa fie disponibile in timp real pe masa Guvernului pentru a putea lua decizii rapid, eficient si mai ales bine documentate… Deasemenea ar trebui angajata o firma de consultanta solida pe partea de eficientizare a proceselor care sa analizeze modul de lucru in fiecare minister si sa creeze un standard de organizatie care sa fie implementat la nivel de Guvern. Numai astfel se poate face economie in mod real mentinand si crescand eficienta institutiilor statului… IT-ul, reorganizarea proceselor si adaptarea organigramei vor eficientiza functionarea Statului… Apoi, toate aceste interfete sa fie deschise populatiei pentru a nu fi nevoie sa stai la coada sa platesti impozitul sau amenda sau sa depui actele pentru obtinerea vreunui ajutor de stat… La fiecare taxa platita consumi benzina sa ajungi acolo, iti iei liber de la munca, stai la coada si eventual mai faci 3 drumuri ca iti mai trebuie nu stiu ce rahat de acte… De fapt logic ar fi ca orice act emis de Statul Roman sa fie disponibil online, dosarele cadastrale, documentele de impunere pentru impozite, actele pentru inmatricularea/radierea masinii, si altele ar trebui sa fie disponibile pentru completare si depunere online ca sa nu ma mai duc eu de 2 ori la politie si eventual ar trebui sa imi primesc permisul de conducere acasa prin posta la fel ca si talonul masinii…
    Desi nu am vorbit despre criza economica, daca vom face aceste lucruri (1,2,3) nu o sa avem nici o criza… Criza este doar pentru cei ce au urmat acel modl consumist si acum nu mai au resurse de finantare a consumului, noi, prin proiecte pute genera venituri insa ar trebui sa lasam economia sa se dezvolte nu sa ajutam importatorii…

  7. adolf said

    am January 24 2009 @ 1:29 pm

    Ajutati sitemul bancar sa se schimbe!!! Nu mai depuneti bani, retrageti tot din conturi, nu mai faceti imprumuturi.
    Ceea ce numiti voi banci nu sunt de fapt decat monopuluri de camatari. Hotia este la ea acasa in bancile din Romanica. Zici “banca X” (adica oricare) zici furaciune si tupeu, nesimtire si aroganta. Toate se petrec sub ochii ingaduitori ai statului.
    Am sperat (ce naiv!) ca intrand in UE, se va rezolva si problema hotiei bancare, dar din pacate, cred ca nici daca organizam proteste de strada, nu o sa determinam statul roman, sa puna capat jafului. BNR-ul e pe fata mana in mana cu hotii din bancile comerciale (dovada, a intervenit cu norme noi, abia acum, la inceperea crizei). Consiliul Concurentei e tatal hotilor, care se face ca nu vede intelegerile dintre banci in privinta “armonizarii” dobanzilor tot mai mari, dobanzi care le garanteza bancherilor castiguri uriase. ANPC propune un “proiect de lege” (si asta foarte tarziu!) care o sa cosmetizeze putin lucrurile, dar in principiu, nu o sa rezolve problemele hotiei (contractul semnat poate fi modificat oricand). UE deasemenea, nu vede hotia sistemului, pt ca-i apartin toate bancile din Ro, asa ca jupuirea noastra le aduce lor profit.
    Singura solutie, inca o revolutie! Discreta! Suprapusa peste criza mondiala, ignorarea totala a sistemului bancar, de catre tot mai multi oameni, poate face minuni. Sa aiba bancherii frisoane. Sa le tremure fundul la gandul crizei si al falimentului. Sa le piara zambetul de stapani smecheri cu salarii uriase, intoliti in costume Armani si plimbati in limuzine Audi. Sa se schimbe! Daca nu, atunci SA DISPARA! Sa-i manance falimentul pe cat mai multi! Poate asa o sa invete cei care o sa supravietuiasca, ca lacomia fara limite, inseamna paguba si faliment. Hai sa traiti bine

  8. bodo said

    am January 24 2009 @ 8:51 pm

    Daca s-au facut atatea credite si s-au cumparat atatea preoduse din import e clar: SUNT BANI IN TARA!, adica putere de cumparea exista suficet de puternica. Inseamna ca implicit va trebui ajutata PRODUCTIA INTERNA! Intreprinzatorul privat, fermierul, tot romanul care poate produce ceva in tara asta. Trebuie create facilitati, scutiri de taxe si impozite, micsorat blestematulul ala de TVA, pe care il urasc din suflet, (19%) – auzi ce valoare, parca ar fi vrut cineva sa ne inrobeasca intentionat cu cifra asta, 19 PROCENTE, adica apr. 20% este impozit. Ceea ce incarca cu 20% bretul bunului pe care taranul, fermierul, firma de constructii etc il produce.

    E simplu! Daca vreti sa nu mai iesim din criza, atunci dati in continuare la oase micilor intreprinzatori, fermieri etc. sufocati-i cu TVA-uri aberante, cu taxe supradimensionate si alte porcarii de genul acesta si s-a termitat. Or sa inchida pe capete toate unitatile de productie din tara asta. Exact asa sa faceti domnilor guvernanti. Sufocati in continuare pe cei ce vor sa produca ceva in tara asta, pentru ca niste comercianti cu deprinderi mafiote sa profite de pe urma dif de pret, ca sa importe din afara diferite produse ca: ulei, faina, rosii, carne, lapte si nu numai prose alimentare, dar si electronice, si imbracaminte si multe altele. Si atunci ce o sa mai faceti? Ca nu o sa mai aveti incotro si va trebui sa lasati importurile sa vina in tara ca sa nu se faca foamete. Ce sa mai spunem de numarul somerilor care va atinge valoarea pe care a avut-o in anii 90.

    Ce aveti de gand domnilor guvernati?!

  9. Lanton said

    am January 26 2009 @ 9:28 am

    Nimeni nu consuma mai mult decat are navoie pentru satisfacerea comfortului individual nu cred ca cineva oricat de inconstient sau bine financiar ar fi nu arunca in aer gazul metan sau curentul electric, si nici nu cred ca taie o vaca doar ca sa ii ia cloputul, prin urmare marile societati comerciale ar trebuii incurajate puternic in activitatea de cercetare si inovatie investitia in materia cenusie este pe termen lung demonstrat cea mai profitabila si cu un impact minim asupra mediului, aici ar trebuii sa se puna accent profiturile investite in acest domeniu cercetare ar trebuii deduse de la plata impozitului si cred ca atunci oricare dintre marii producatori ar prefera sa investeasca in acest domeniu in virtutea faptului in care acesta i-ar aduce in timp beneficii uriase, doar ca un simplu exemplu sta cel care a inventat tuburile de la capetele sireturilor si astazi succesorii lui primesc bani din dreptul de autor.

  10. Rikki said

    am January 26 2009 @ 3:11 pm

    care sunt produsele romanesti care pot fi consumate?
    subventionati agricultura si industria romaneasca, nu multi-nationalele, si nu mai faceti parada de patriotism!

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu:



Urban Clean