Banner

Cum se impoziteaza veniturile din premii , jocuri de noroc si concursuri

Tweet this



In prezent tot mai multe campanii publicitare determina prin diversitatea si marimea premiilor oferite, participarea publicului la diverse concursuri. Pe langa categoria participantilor la acest tip de concursuri initiate prin intermediul reclamelor se numara si „impatimitii" de pariuri sportive, cei ai jocurilor oferite de catre cazinouri sau cei ai concursurilor telefonice initiate prin intermediul mijloacelor de comunicare mass-media.


Cresterea numarului si diversificarea acestor tipuri de jocuri cat si a numarului initiatorilor dar si a participantilor, au determinat autoritatile romane sa reglementeze din ce in ce mai strict impozitarea acestor premii si castiguri.


Scurta istorie impozitarii veniturilor din premii si jocuri de noroc


Pana la 1 ianuarie 2005, Legea 571/2003 (art. 79) privind Codul Fiscal includea in categoria veniturilor din premii si jocuri de noroc urmatoarele:


veniturile din concursuri si jocuri de noroc altele decat cele realizate ca urmare a participarii la


jocuri de tip cazinou;
venituri obtinute de la masini electrice cu castiguri


alte venituri similare dar diferite de veniturile considerate de Art 42. a aceleasi legi ca fiind
neimpozabile (ex.premii obtinute de sportivi, elevi, studenti in urma particiari la diverse competitii, etc)


Exceptiile prevazute de art.42 cuprind pe langa alte venituri considerate neimpozabile si veniturile aferente premiilor obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene sau jocuri olimpice precum si premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport obtinute de elevii si studentii romanii in cadrul competitiilor interne si internationale cat si de elevii si studentii nerezidenti in cadrul competiilor care au loc pe teritoriul Romaniei, considerate venituri neimpozabile.


Incepand cu 1 ianuarie 2005 si pana in prezent, capitolul VIII „Venituri din premii si jocuri de noroc" al titlului III „Impozitul pe venit" al Codului Fiscal include in sfera veniturilor din premii:

veniturile din concursuri (sub rezerva acelorasi exceptii prevazute de art. 42.) si - generic
veniturile din jocurile de noroc


In categoria veniturilor din jocuri de noroc sunt incadrate castigurile obtinute din participarea la jocuri de noroc, inclusiv veniturile obtinute din jocurile de tip jack-pot altele decat cele realizate la jocuri de tip cazinou si masini electrice cu castiguri.


Mai departe, prezentarea detaliata a veniturilor din premii Cap VIII, (care nu beneficiaza de avantajul exceptarii) este cuprinsa in Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal (Hotararea de Guvern nr. 44/2004 cu modificarile ulterioare). In Norme sunt considerate venituri din premii si jocuri de noroc urmatoarele:


a) premiile acordate oamenilor de cultura, stiinta si arta la gale, simpozioane, festivaluri, concursuri nationale si internationale, concursuri pe meserii sau profesii;

b) premiile in bani si/sau natura acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor, specialistilor pentru rezultatele obtinute la competii interne si internationale;

c) premiile obtinute din practici comerciale privind promovarea produselor/serviciilor prin publicitate;

d) jocurile de noroc (inclusiv cele de tip jack-pot)


In categoria exceptiilor mentionate anterior (Art.42) sunt acum incluse si premiile platite de catre entitatea cu care sportivii, antrenorii, tehnicienii, specialistii au relatii generatoare de venituri din salarii.


O consecinta (manifestata in plan legislativ) a cresterii volumului si diversificarii acestor tipuri de venituri a fost marcata de necesitatea delimitarii veniturilor din premii de veniturile obtinute din jocuri de noroc prin intermediul unor acte legislative care reglementeaza organizarea si functionarea jocurilor de noroc si care au suferit o serie de modificari:



Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.69/1998 privind regimul de autorizare a activitatilor din
domeniul jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea 166/99, cu modificarile si completarile ulterioare;


Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.159/1999 privind înfiintarea Companiei Nationale
"Loteria Româna" - S.A.,


Hotarârea Guvernului nr.671/2000 privind actualizarea nivelului taxelor pentru eliberarea
documetelor de autorizare a activitatilor de jocuri de noroc.

Mai mult, in martie 2007 a fost initiat un proiect de lege privind organizarea si functionarea jocurilor de noroc care daca va fi aprobat de catre Parlament va conduce la abrogarea actelor legislative mentionate anterior.


In proiectul de lege mentionat nu urmeaza sa fie abrogata si Hotararea Guvernului nr. 251/1999 privind conditiile de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor de noroc. Potrivit acestei Hotarari, din categoria jocurilor de noroc fac parte:

jocurile loto


jocuri tip cazinou;
pronosticuri (pariuri) sportive;


jocurile cu câstiguri generate de elemente aleatorii organizate în prezenta fizica a
participantilor prin folosirea masinilor (ex jack-pot)
toate genurile de tombole, precum si jocurile interactive transmise în direct de posturile
de televiziune (pentru partea ce reprezinta joc de noroc);


jocuri-concurs cu câstiguri de orice fel, organizate prin intermediul liniilor telefonice
sau al altor mijloace de telecomunicatie.


Statul roman isi asuma in mod specific o pozitie de monopol privind organizarea si exploatarea activitatii de jocuri de noroc, el fiind unicul emitent al licentelor de organizare a jocurilor de noroc si a autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc (prin intermediul Comisiei de Autorizare a Jocurilor de Noroc - CAJN din Ministerului Finantelor Publice).


In prezent, in temeiul actelor legislative in vigoare care reglementeaza jocurile de noroc, in scopul delimitarii veniturilor din premii de castigurile din jocuri de noroc, Normele metodologice ale Codului Fiscal considera venituri din jocuri de noroc acelea care sunt acordate de catre o persoana juridica care este autorizata prin lege sa exploateze aceste jocuri (de ex. Loteria Nationala) .


Impozitarea veniturilor din premii si jocuri de noroc


Modul prin care sunt impozitate veniturile din premii si jocuri de noroc presupune mai intai de toate determinarea venitului net . Acesta reprezinta diferenta intre venitul acordat/obtinut din premii/jocuri de noroc si suma considerata neimpozabila.

In plan legislativ, suma considerata neimpozabila a avut o evolutie descendenta incepand cu 1 ianuarie 2005:

de la 8.000.000 lei – intre 1 ianuarie 2005- 30 aprilie 2005;


la 6.000.000 lei – incepand cu 1 mai 2005 pana in prezent (respectiv 600 RON).


In prezent in temeiul art.77 al Codului Fiscal nu sunt impozabile veniturile obtinute din premii si din jocuri de noroc in bani si/sau natura sub valoarea sumei de 600 RON considerata neimpozabila pentru fiecare concurs/joc de noroc, realizate de acelasi organizator/platitor intr-o singura zi.


In cazul veniturilor din premii, cota de impozitare aplicata venitului net a crescut de la 10% (in momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 571/2003), la 16% (introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr.138/2004);


In ceea ce priveste cota de impozitare aplicata veniturilor din jocurile de noroc (adica acele jocuri subiect de autorizare de catre CAJN din cadrul Ministerului Finantelor), aceasta a crescut dupa cum urmeaza:



Pana la 1 ianuarie 2005 cota de impunere a fost de 20% aplicata asupra venitului net;


Intre 1 ianuarie 2005-30 aprilie 2005 aceeasi cota de 20% dar aplicata asupra venitului brut;
Incepand cu 1 mai 2005 si pana in prezent veniturile din jocurile de noroc se impun prin
retinerea la sursa a unei cote de 20% aplicata venitului net pana la limita de 100 milioane lei (10.000 RON) si a unei cote de 25% asupra unui venit net care depaseste cuantumul de 100 milioane lei (10.000 RON).
Calculul impozitului, retinerea si virarea sa la Bugetul statului revine platitorilor de venituri din jocuri de noroc care au obligatia sa determine cuantumul impozitul pentru fiecare persoana fizica in parte. Impozitul este final. Obligatia declararii acestor tipuri de venituri revine celui care le acorda si nu celui care le primeste.

Pentru comentarii sau sugestii pe tema acestui material , ori daca ati trecut prin situatii similare si credeti ca ele trebuie cunoscute si reclamate autoritatilor si Justitiei, va invit sa imi scrieti la adresa iulian.urban@gmail.com

foto:freehomepages.com





Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


Afisari: 4275

2 Comentarii pana acum»

  1. muresan ioan said

    am May 30 2013 @ 10:27 am

    buna.as avea o intrebare.am castigat la tombola casei pariurilor o masina seat leon .in prima faza cand m-au anuntat ca am castigat mi s-a spus ca nu am de platit nici un leu pentru impozit .dupa 6 zile cand sa ma duc dupa masina am fost sunat si mi sa comunicat ca trebuie sa platesc impozit 25 la suma din valoarea masinii ,asta insemnand 16387,81lei.am fost dupa masina am platit respectiva suma,ca acuma de 3 zile ,dupa sesizarea mea,sa ma anunte ca nu trebuia sa platesc decat 16 la suta impozit!!intrebare:cum se poate asa dezorganizare in organizarea unui asemenea tombole ?sa incasezi bani in plus 5900lei eu consider abuziv!!si sa fii anuntat ca nai impozit si peste cateva zile ca ai impozit?pai daca la tombolo se da o masina parerea mea ca,castigatorului trebuia sa i se dea o masina!!pai ncastigi o masina si trebuie sa te imprumuti ca sa o ridici?am sanse sa recuperez diferenta de suma? va multumesc!cu respect muresan ioan.

  2. marian enache said

    am August 29 2013 @ 3:21 pm

    buna ziua am castigat la bingo metropolis acum 3 ani si mi s-a oprit impozitul pe castig acum m-i s-a spus ca trebuie sa platesc si la CAS din suma luata multumesc

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu:



Urban Clean