Drepturile legale ale femeilor gravide; Fisa si Carnetul Gravidei; medicul de familie si cel ginecolog raspund solidar de sanatatea gravidelor !

Tweet this

Durerosul caz al decesului Laurei Avram in 2007 la clinica privata Euromedica din Baia Mare, din cauza unui malpraxis sever despre care puteti citi aici http://www.urbaniulian.ro/2008/07/31/dovada-modului-in-care-a-fost-ucisa-de-medici-avram-monica-laura/, l-a transformat pe Marius Avram alaturi de mine si avocatii care il sustin pe acesta, in luptatori pentru cauza gravidelor din Romania mai ales ca eforturile noastre se coalizeaza cu cele ale lui Bianca Brad, asa cum puteti citi aici http://www.urbaniulian.ro/2008/08/05/echipa-de-la-wwwasistentapentruconsumatoriro-sprijina-proiectul-lui-bianca-brad-de-sustinere-a-mamelor-victime-ale-malpraxisului-medical/.
In acest sens, popularizam actele normative care se refera la drepturile pe care le au gravidele , intrucat in cazul Laurei Avram actiunile de depunere a actiunii in Justitie este ingreunat de faptul ca Mariua Avram nu a primit nici pana la acest moment de la clinica unde a fost ucisa sotia lui, dovada existentei Fisei si Carnetului Gravidei, astfel incat vrem sa avertizam si alte mamici asupra drepturilor pe care le au ca sa se evite sa se mai ajunga in asemenea situatii.

Pornind de la acest mesaj al sotului indurerat Marius Avram :

Abia acum am descoperit ca exista ordinul 12/2004 al ministerului sanatatii care legifereaza asa numita fisa a gravidei.

Ma intreb unde o fi fisa asta in cazul gravidei Laura Avram si daca o fi completata corespunzator (sau acum dupa cele ce s-au intamplat, poate ca o fi completata), daca cineva trebuia sa informeze pacientul despre existenta fisei. Daca exista fisa asta, de ce m-au intrebat medicii atunci cand au intrat in criza daca nu cumva Laura are tot felul de boli: diabet, varice, hipo sau hipertensiune (nu mai stiu) si cand era inca lucida au intrebat-o pe ea daca e alergica (atunci cand s-a invinetit a intrebat-o medicul ginecolog). Oare in fisa nu scrie ca trebuia sa se faca anamneza? Nu trebuiau facute anumite analize din care sa rezulte deca exista risc de embolie sau diabet gestational sau stiu eu mai ce? Oare fiecare femeie trebuie sa se faca medic inainte de a se hotara sa nasca, ca Laurei nu i-a spus nimeni de fisa asta ( am fost de fiecare data cu ea la analizele din timpul sarcinii) ?

Eu sunt inginer. Sa imi spuneti, daca trebuie eu ma apuc de medicina. Serios, nu glumesc. Ma fac medic ginecolog si pana la urma tot dau de capat problemei. (desi sunt sigur ca sunt multi mai in masura dacat mine sa elucideze cazul, dar sunt sigur ca nu se vrea)


Cum se poaate sa se urgenteze primirea unui raspuns? A trecut un an, trei luni si zece zile si astia tot in ceata ma tin. Si continua sa-si bata joc, asta am dedus eu din raspunsul euromedica. Cu cat trece timpul, cu atat mai multe se pot musamaliza "


Am cautat si iata ce am descoperit.

Medicul de familie are obligaţia să se implice în urmărirea evoluţiei stării de sănătate a gravidei şi a fătului, ca şi medicul obstetrician-ginecolog. Mai precis, relaţia constantă dintre medic şi pacienta însărcinată, aflată pe listele sale, este întărită, începând din anul 2006, de existenţa unor instrumente care ajută la o supraveghere atentă din partea medicului de familie şi o posibilă evaluare, în orice moment, a stării de sănătate a viitoarei mame, cât şi un bilanţ al evoluţiei sarcinii, în timp. Fişa şi carnetul gravidei sunt două puncte de referinţă, luate în calcul atât de medicul de familie, de medicul obstetrician-ginecolog, cât şi de gravida însăşi. Fişa este întocmită şi se află la cabinetul medicului de familie, iar carnetul gravidei este dat acesteia, cu obligaţia de a-l purta la ea, permanent.

Orice medic obstetrician-ginecolog trebuie să îndrume, mai întâi, gravida către medicul său de familie, pentru confirmarea în evidenţe, mai ales că medicul de familie este primul gestionar al stării de sănătate al persoanelor înscrise pe listele sale de pacienţi. Carnetul gravidei este un "act" pe care orice medic de familie are obligaţia să îl ia de la sediul Autorităţii de Sănătate Publică şi, prin intermediul căruia, să poarte o corespondenţă permanentă cu medicul obstetrician-ginecolog. Aceste carnete se distribuie încă din anul 2006, iar pe parcursul anului 2007, medicii responsabili de program din cadrul ASP  au făcut numeroase deplasări în teritoriu, pentru a distribui fişele şi carnetele medicilor de familie mai puţin receptivi. Carnetul gravidei poate fi considerat, pe toată perioada sarcinii, la fel de important ca şi actul de identitate, astfel încât ASP  continuă distribuirea acestora şi pe parcursul acestui an. Medicii de familie trebuie să se prezinte la sediul instituţiei,  pentru a-l ridica, iar apoi să îl dea gravidelor aflate pe listele lor de pacienţi.

Asadar medicul de familie care se confrunta cu o femeie gravida aflata in listele lui are OBLIGATIILE :

[1] sa ridice Carnetul Gravidei de la Autoritatea de Sanatate Publice Judetetean
[2] sa il completeze periodic
[3] sa il inmaneze gravidei cu ocazia PRIMUL CONTROL MEDICAL
[4] sa poarte in permanenta corespondeta cu medicul obstretrician-ginecolog care o consulta pe gravida

Fiecare femeie insarcinata care va fi luata in evidenta va primi la primul control medical un carnet al gravidei. Acest carnet este un document medical la purtator si constituie un suport al informatiei atat pentru gravida, cat si pentru medicul de familie si cel specialist. Pentru o mai buna informare a mamei, carnetul prezinta reguli de igiena si de alimentatie in timpul sarcinii, situatiile in care medicul trebuie consultat, precum si modul in care trebuie ingrijit si hranit nou-nascutul. Carnetul gravidei, se distribuie incepand cu 2004, cand  avea un tiraj de 220.000 de exemplare [  in 2007 nu s-au comunicat cifre privind numarul acestor carnete distribuite gravidelor in Romania ]  si este distribuit personalului medical prin intermediul Directiilor de Sanatate Publica si al Caselor de Asigurari.

De ce este important Carnetul Gravidei ?

[1]  in acest fel se vor diagnostica mai usor complicatiile care cresc morbiditatea si mortalitatea materna
[2] va fi mai greu pentru medici sa ascunda cauzele decesului copiilor la nastere
[3] va fi imposibil medicilor sa gaseasca justificari in cazurile in care se nasc copii cu malformatii desi la ecografiile anterioare nasterii au inscris faptul ca copilul este sanatos si fara malformatii
De asemenea conform Hotărârii Guvernului nr. 537 din 7 aprilie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă iata care sunt  DREPTURILE PE CARE LE ARE FEMEIA GRAVIDA :

În vederea aplicării prevederilor ordonanţei de urgenţă se parcurg în mod obligatoriu următoarele etape:

a) salariata gravidă efectuează consultaţii prenatale la medicul de familie şi, după caz, la medicul specialist, în vederea atestării stării sale fiziologice de graviditate, în conformitate cu art. 2 lit. c) din ordonanţa de urgenţă 96 /2003;


b) medicul de familie şi/sau, după caz, medicul specialist completează Carnetul Gravidei şi Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei pentru atestarea fie a stării fiziologice de graviditate, fie a faptului că salariata a născut recent sau că alăptează, în conformitate cu Ordinul ministrului sănătăţii nr. 12/2004 pentru adoptarea Protocolului privind Metodologia efectuării consultaţiei prenatale şi a consultaţiei postnatale, Carnetului gravidei şi Anexei pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004;

c) salariata înştiinţează angajatorul, depunând, în copie, Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, completată corespunzător de medic, la compartimentul resurse umane din cadrul unităţii, însoţită de o cerere scrisă care să conţină informaţii referitoare la starea proprie de maternitate, în conformitate cu art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă, şi, după caz, solicitarea de a i se aplica măsurile de protecţie prevăzute de aceasta;

d) angajatorul transmite copii de pe documentele depuse de salariată, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii lor, medicului de medicina muncii, care asigură supravegherea stării de sănătate a angajaţilor din unitate, precum şi inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea;

e) angajatorul împreună cu medicul de medicina muncii efectuează evaluarea privind riscurile la care este supusă salariata la locul ei de muncă, întocmesc şi semnează Raportul de evaluare privind riscurile la care este supusă salariata la locul ei de muncă, denumit în continuare Raport de evaluare, întocmit conform art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;

f) în baza Raportului de evaluare, angajatorul înştiinţează salariata, în termenul prevăzut la art. 9 alin. (3), despre rezultatele evaluării privind riscurile la care poate fi supusă la locul ei de muncă şi despre măsurile suplimentare de protecţie pe care trebuie să le respecte atât angajatorul, cât şi salariata prin Informarea privind protecţia maternităţii la locul de muncă, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice;

g) salariata ia cunoştinţă de conţinutul Informării privind protecţia maternităţii la locul de muncă şi, dacă este cazul, are dreptul sa solicite concediu de risc maternal, în condiţiile prevăzute la art. 5, 6 şi 7;

h) inspectoratul teritorial de muncă, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor, efectuează o verificare a condiţiilor de muncă ale salariatei pentru a verifica modul în care se respectă prevederile ordonanţei de urgenţă şi ale prezentelor norme metodologice. Rezultatele controlului vor fi înaintate în scris angajatorului, iar în cazul constatării neîndeplinirii unor măsuri vor fi aplicate sancţiunile prevăzute de lege.

ART. 3

(1) Salariata care a născut recent, definită la art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă, este femeia care revine în unitate şi îşi reia activitatea după efectuarea concediului de maternitate, respectiv a concediului postnatal obligatoriu de 42 de zile, sau, după caz, a numărului total de 63 de zile ale concediului de lăuzie, prevăzut în Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Salariata prevăzută la alin. (1) poate solicita, pe baza documentului medical eliberat de medicul de familie, măsuri de protecţie corespunzătoare, în termen de 6 luni de la data la care a născut.
In conformitate cu "Protocoalele de diagnostic si ingrijiri in asistenta primara" – Ordinul Ministerului Sanatatii nr.2 /2004 gravidele trebuie indrumate de medicii de familie sa urmeze urmatoarele etape trimestriale pe parcursul derularii sarcinii :
Trimestrul I de sarcina

1 consultatie pe luna
-Anamneza completa
-Examen clinic general
-Stabilirea diagnosticului de sarcina/varsta sarcinii/DPN
-Examen ginecopogic
-Investigatii obligatorii
-Investigatii optionale
-Stabilirea riscului obstetrical/consiliere factori de risc
-Stabilirea planului de monitorizare in functie de riscul obstetrical evaluat
-Recomandari-igiena, dieta, stil de viata, modificari in sarcina, prevenire infectii/ITS/avort
-Prezentarea semnelor de alarma si a atitudinii in cazul aparitiei lor (planul de urgenta)
-Completarea documentelor medicale si inmanarea Carnetului Gravidei
-Planificarea vizitei urmatoare

Trimestrul II de sarcina

1 consultatie pe luna

-Anamneza /istoric de la ultima consultatie
-Examen clinic general
-Examen obstetrical
-Investigatii obligatorii,repetate la nevoie
-Investigatii optionale
-Reevaluarea riscului obstetrica
-Revizuirea planului de monitorizare in functie de riscul obstetrical evaluat
-Recomandari- igiena, dieta, stil de viata, modificari in sarcoina, prevenire ITS, prevenire nastere premature, alimentatie la -san, contraceptie post-partum
-Prezentarea semnelor de alarma si atitudini in cazul aparitiei lor
-Completarea noilor date in Carnetul Gravidei
-Planificarea vizitei urmatoare

Trimestrul III de sarcina

1 consultatie la 2-3 saptamani

-Anamneza /istoric de la ultima consultatie
-Examen clinic general
-Examen obstetrical (inaltine F.U, circumferintaa abdominala, manevre Leopold) + trimitere examen de specialitate pentru -evaluarea pronosticului nasterii si completare examen obstetrical
-Investigatii obligatorii
-Stabilirea datei concediului prenatal
-Stabilirea locului nasterii si momentului internarii

Recomandari - igiena, dieta, stil de viata, modificari in sarcoina, prevenire ITS, prevenire nastere premature, alimentatie la san, contraceptie post-partum, educatia pentru nastere, plan de urgenta pentru nastere
Prezentarea semnelor de alarma si atitudini in cazul aparitiei lor
Completarea noilor date in Carnetul Gravidei
Planificarea vizitei urmatoare


Spitalele si Maternitatile in care nasc gravidele , sunt obligate sa isi instruiasca personalul medical conform normei legale denumita PROTOCOLUL PRIVIND METODOLOGIA EFECTUARII CONSULTATIEI PRENATALE SI A CONSULTATIEI PRENATALE, si daca aceste instruiri nu se fac sau ele continua sa duca la cazuri de morbiditate sau mortalitate materna sau infantila, Spitalul va raspunde in Justitie in solidar cu cadrele medicale fata de victimele acestor cazuri de malpraxis


ORDIN nr. 544 din 18 mai 2006 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 86/2006 pentru aprobarea derulării programelor şi subprogramelor de sănătate finanţate din bugetul de stat în anul 2006
- instruirea personalului medical pentru implementarea Protocolului privind metodologia efectuării consultaţiei prenatale şi a consultaţiei postnatale, a Carnetului gravidei şi a Fişei-anexă, elaborarea, tipărirea şi distribuţia unui protocol privind supravegherea medicală a lăuzei, achiziţionarea de materiale didactice necesare desfăşurării programului de formare profesională;


ORDIN nr. 12 din 9 ianuarie 2004

pentru adoptarea Protocolului privind Metodologia efectuării consultaţiei prenatale şi a consultaţiei postnatale, Carnetului gravidei şi Anexei pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei

EMITENT:     MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 53 din 22 ianuarie 2004


Având în vedere Referatul de aprobare nr. OB 147/2004 al Direcţiei generale asistenţă medicală,

în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările ulterioare,

ministrul sănătăţii emite următorul ordin:

ART. 1

Se aprobă Protocolul privind Metodologia efectuării consultaţiei prenatale şi a consultaţiei postnatale, Carnetul gravidei şi Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, prevăzute în anexele nr. 1, 2 şi 3*) care fac parte integrantă din prezentul ordin.

ART. 2

(1) Prevederile protocolului prevăzut la art. 1 vor fi aplicate la nivelul reţelei medicale primare şi de specialitate publice şi private.

(2) Carnetul gravidei se constituie ca document medical la purtător şi suport al informaţiei medicale între diferitele eşaloane ale serviciilor medicale.

(3) Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei constituie suport al informaţiei medicale anexă la fişa de consultaţii medicale a pacientei în cabinetele medicilor de familie şi în cabinetele de specialitate.

(4) Completarea informaţiilor prevăzute în Carnetul gravidei şi în Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei este obligatorie pentru tot personalul medical din unităţi publice sau private care furnizează servicii medicale femeii gravide.

(5) Direcţiile judeţene de sănătate publică şi casele judeţene de asigurări de sănătate vor asigura distribuţia Protocolului privind Metodologia efectuării consultaţiei prenatale şi a consultaţiei postnatale, Carnetului gravidei şi Anexei pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei către toţi medicii de familie sau, după caz, de specialitate, din teritoriul de competenţă.

ART. 3

Direcţiile din Ministerul Sănătăţii, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, direcţiile judeţene de sănătate publică, casele judeţene de asigurări de sănătate, Colegiul Medicilor din România, unităţile medicale spitaliceşti şi de asistenţă primară, precum şi alte unităţi din subordinea Ministerului Sănătăţii vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

ART. 4

Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

------

*) Anexele nr. 1, 2 şi 3 vor fi transmise unităţilor interesate.

Ministrul sănătăţii,

Ovidiu Brînzan

Bucureşti, 9 ianuarie 2004.



NORME METODOLOGICE

de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă



ART. 1

Prezentele norme metodologice cuprind dispoziţii în vederea aplicării unitare a măsurilor de protecţie a maternităţii pentru femeile încadrate cu contract individual de muncă sau funcţionari publici, denumite în continuare salariate, prevăzute la art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 25/2004, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă.

ART. 2

În vederea aplicării prevederilor ordonanţei de urgenţă se parcurg în mod obligatoriu următoarele etape:

a) salariata gravidă efectuează consultaţii prenatale la medicul de familie şi, după caz, la medicul specialist, în vederea atestării stării sale fiziologice de graviditate, în conformitate cu art. 2 lit. c) din ordonanţa de urgenţă;

b) medicul de familie şi/sau, după caz, medicul specialist completează Carnetul gravidei şi Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei pentru atestarea fie a stării fiziologice de graviditate, fie a faptului că salariata a născut recent sau că alăptează, în conformitate cu Ordinul ministrului sănătăţii nr. 12/2004 pentru adoptarea Protocolului privind Metodologia efectuării consultaţiei prenatale şi a consultaţiei postnatale, Carnetului gravidei şi Anexei pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004;

c) salariata înştiinţează angajatorul, depunând, în copie, Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, completată corespunzător de medic, la compartimentul resurse umane din cadrul unităţii, însoţită de o cerere scrisă care să conţină informaţii referitoare la starea proprie de maternitate, în conformitate cu art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă, şi, după caz, solicitarea de a i se aplica măsurile de protecţie prevăzute de aceasta;

d) angajatorul transmite copii de pe documentele depuse de salariată, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii lor, medicului de medicina muncii, care asigură supravegherea stării de sănătate a angajaţilor din unitate, precum şi inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea;

e) angajatorul împreună cu medicul de medicina muncii efectuează evaluarea privind riscurile la care este supusă salariata la locul ei de muncă, întocmesc şi semnează Raportul de evaluare privind riscurile la care este supusă salariata la locul ei de muncă, denumit în continuare Raport de evaluare, întocmit conform art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;

f) în baza Raportului de evaluare, angajatorul înştiinţează salariata, în termenul prevăzut la art. 9 alin. (3), despre rezultatele evaluării privind riscurile la care poate fi supusă la locul ei de muncă şi despre măsurile suplimentare de protecţie pe care trebuie să le respecte atât angajatorul, cât şi salariata prin Informarea privind protecţia maternităţii la locul de muncă, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice;

g) salariata ia cunoştinţă de conţinutul Informării privind protecţia maternităţii la locul de muncă şi, dacă este cazul, solicită concediu de risc maternal, în condiţiile prevăzute la art. 5, 6 şi 7;

h) inspectoratul teritorial de muncă, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii documentelor, efectuează o verificare a condiţiilor de muncă ale salariatei pentru a verifica modul în care se respectă prevederile ordonanţei de urgenţă şi ale prezentelor norme metodologice. Rezultatele controlului vor fi înaintate în scris angajatorului, iar în cazul constatării neîndeplinirii unor măsuri vor fi aplicate sancţiunile prevăzute de lege.

ART. 3

(1) Salariata care a născut recent, definită la art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă, este femeia care revine în unitate şi îşi reia activitatea după efectuarea concediului de maternitate, respectiv a concediului postnatal obligatoriu de 42 de zile, sau, după caz, a numărului total de 63 de zile ale concediului de lăuzie, prevăzut în Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Salariata prevăzută la alin. (1) poate solicita, pe baza documentului medical eliberat de medicul de familie, măsuri de protecţie corespunzătoare, în termen de 6 luni de la data la care a născut.

ART. 4

(1) Concediul postnatal obligatoriu, prevăzut la art. 2 lit. g) din ordonanţa de urgenţă, cuprinde perioada primelor 42 de zile calendaristice după data naşterii copilului, din timpul concediului de sarcină şi lăuzie, acordat conform prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Pe perioada concediului postnatal obligatoriu, mama beneficiază de indemnizaţie pentru maternitate, acordată în condiţiile Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, în baza certificatului de concediu medical eliberat conform reglementărilor legale în vigoare.

(3) Pentru protecţia sănătăţii mamei şi a copilului este interzis angajatorilor să permită salariatelor să revină la locul de muncă în cele 42 de zile de concediu postnatal obligatoriu.

ART. 5

(1) Concediul de risc maternal, definit la art. 2 lit. h) din ordonanţa de urgenţă, este concediul pe care poate să îl solicite o salariată care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă, în cazul în care angajatorul, ca urmare a evaluării riscurilor prezente la locul de muncă al salariatei, nu poate, din motive justificate în mod obiectiv, să dispună măsura modificării condiţiilor şi/sau programului de muncă al acesteia sau măsura repartizării ei la alt loc de muncă, fără riscuri pentru sănătatea sau securitatea sa şi/sau a fătului ori a copilului.

(2) Concediul de risc maternal se solicită de către salariata prevăzută la alin. (1) ca urmare a primirii Informării privind protecţia maternităţii la locul de muncă, prevăzută la art. 2 lit. f).

ART. 6

(1) Documentul medical eliberat de medicul de familie sau, după caz, de medicul specialist care atestă faptul că o salariată se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă este fie adeverinţa medicală-tip aprobată de Ministerul Sănătăţii, fie Carnetul gravidei şi Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei în conformitate cu Ordinul ministrului sănătăţii nr. 12/2004.

(2) Documentul medical menţionat la alin. (1) trebuie să conţină constatarea stării fiziologice de sănătate a salariatei şi recomandări privind protecţia acesteia la locul de muncă.

(3) În cazul salariatei gravide, documentul medical trebuie să conţină data prezumtivă a naşterii, precum şi recomandări privind capacitatea de muncă a acesteia pe timp de zi sau, dacă este cazul, pe timp de noapte, precum şi în condiţii de muncă definite în prezentele norme metodologice ca insalubre sau greu de suportat.

(4) În cazul salariatei care a născut recent şi/sau alăptează, documentul medical trebuie să conţină datele privind începutul şi sfârşitul prezumtiv al perioadei vizate şi recomandări privind capacitatea de muncă a acesteia.

(5) Consultaţiile postnatale efectuate de salariată pe o perioadă de 6 luni după naştere vor lua în considerare eventualele modificări ale capacităţii de muncă a salariatei şi vor conţine recomandări corespunzătoare.

(6) Salariata va prezenta angajatorului, în copie, documentul medical menţionat la alin. (1), în maximum 5 zile lucrătoare de la data eliberării.

ART. 7

(1) Salariata poate solicita concediul de risc maternal, în întregime sau fracţionat, în funcţie de recomandarea medicului şi de justificarea angajatorului privind perioada posibilă de eliminare a riscurilor de la locul de muncă, pentru sănătatea sau securitatea ei.

(2) Angajatorul aprobă solicitarea salariatei pentru concediul de risc maternal numai dacă solicitarea este însoţită de documentul medical prevăzut la art. 6.

(3) Concediul de risc maternal se acordă pe durate care nu pot depăşi, cumulat, 120 de zile calendaristice, astfel:

a) integral sau fracţionat, până în a 63-a zi anterioară datei estimate a naşterii copilului, respectiv anterioară datei intrării în concediul de maternitate;

b) integral sau fracţionat, după expirarea concediului postnatal obligatoriu şi, dacă este cazul, până la data intrării în concediul pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la 3 ani;

c) integral sau fracţionat, înainte sau după naşterea copilului, pentru salariata care nu îndeplineşte condiţiile pentru a beneficia de concediul de maternitate, în conformitate cu prevederile legii.

ART. 8

(1) Evaluarea riscurilor prevăzută la art. 5 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă este de natură particulară, în raport cu evaluarea care se realizează în cazul oricărui alt salariat aflat la acelaşi loc de muncă, deoarece stabileşte riscurile specifice datorate agenţilor, proceselor şi condiţiilor existente la locul de muncă, la care este supusă salariata gravidă, care a născut recent sau care alăptează şi, după caz, fătul sau copilul, de-a lungul unui proces evolutiv, respectiv sarcină, lăuzie sau alăptare.

(2) Evaluarea riscurilor prevăzută la alin. (1) se efectuează de către angajator:

a) în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, pentru toate salariatele care se află în situaţiile prevăzute la art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă;

b) după expirarea termenului prevăzut la lit. a), în termen de 10 zile de la data informării în scris a angajatorului de către salariată sau concomitent cu evaluarea riscurilor pe care angajatorul o realizează ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor care îi revin potrivit prevederilor art. 11 lit. b) din Normele generale de protecţie a muncii, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului sănătăţii şi familiei nr. 508/933/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 880 din 6 decembrie 2002.

(3) Evaluarea riscurilor pentru salariata care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă se evidenţiază într-un capitol special al documentului pe care angajatorul îl întocmeşte potrivit obligaţiilor ce îi revin, stabilite de prevederile art. 11 lit. b) din Normele generale de protecţie a muncii, cu respectarea art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.

ART. 9

(1) Raportul de evaluare, întocmit potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, va fi semnat de către toţi cei implicaţi şi va fi structurat astfel:

a) descrierea procesului, a tehnologiei, a activităţii supuse evaluării;

b) lista agenţilor, procedeelor sau a condiţiilor de lucru care sunt identificate drept pericole pentru sănătatea salariatei gravide, care a născut recent şi, respectiv, fătului, copilului născut şi, după caz, salariatei care alăptează.

(2) Pentru fiecare element din lista prevăzută la alin. (1) lit. b) trebuie menţionate următoarele:

a) justificarea utilizării şi alegerii agentului, procedeului sau condiţiilor de lucru; în cazul în care informaţiile sunt confidenţiale, este necesar să se indice posibilităţile de eliminare sau de diminuare a riscului;

b) durata, intensitatea, frecvenţa şi natura expunerii la agenţi a salariatei la locul de muncă;

c) măsurile de prevenire care trebuie aplicate în vederea reducerii riscului la cel mai scăzut nivel posibil;

d) recomandarea medicului de medicina muncii cu privire la schimbarea locului de muncă, de la început sau după o anumită perioadă;

e) concluzia evaluării: dacă salariata poate rămâne sau nu la locul ei de muncă. Dacă este necesară schimbarea locului de muncă, vor fi indicate locurile de muncă unde poate fi repartizată, pe baza evaluării riscurilor.

(3) Angajatorul este obligat să transfere salariata vizată la un nou loc de muncă dacă se recomandă aceasta prin concluzia raportului menţionat la alin. (1), în cel mult 15 zile lucrătoare de la data încheierii raportului de evaluare a riscului.

(4) Face excepţie de la prevederile alin. (3) situaţia prevăzută la art. 8 alin. (2) lit. a), pentru care schimbarea se va face la cel mult 5 zile lucrătoare de la data încheierii Raportului de evaluare.

(5) În termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii, Raportul de evaluare se înaintează după cum urmează:

a) medicului de medicina muncii din direcţia de sănătate publică teritorială;

b) inspectoratului teritorial de muncă;

c) în unitate, după caz, Comitetului de securitate şi sănătate în muncă, Compartimentului de protecţie a muncii sau responsabilului cu protecţia muncii desemnat de angajator;

d) celor prevăzuţi la art. 6 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.

ART. 10

Medicul de medicina muncii sau medicul cu competenţă în medicină de întreprindere, conform reglementărilor Ministerului Sănătăţii, care asigură supravegherea stării de sănătate a angajaţilor, va dispune efectuarea de examene paraclinice şi de laborator, după caz, în funcţie de noxele constatate la locurile de muncă, cu respectarea Normelor generale de protecţie a muncii, pentru a se stabili influenţa acestora asupra stării de sănătate a salariatelor.

ART. 11

Medicul de medicina muncii din direcţia de sănătate publică teritorială şi inspectoratul teritorial de muncă, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data informării acestora de către angajator, efectuează verificarea condiţiilor de muncă ale salariatei care a anunţat angajatorul în scris că se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă.

ART. 12

Medicul de medicina muncii din cadrul direcţiei de sănătate publică împreună cu inspectoratul teritorial de muncă vor efectua periodic un control la locurile de muncă din unitatea la care lucrează salariata prevăzută la art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă, pentru a verifica modul în care se respectă măsurile stabilite. Rezultatele controlului vor fi înaintate în scris angajatorului, iar în cazul constatării neîndeplinirii unor măsuri vor fi aplicate sancţiunile prevăzute de lege.

ART. 13

(1) Dacă în urma efectuării controalelor medicale periodice se constată modificări ale stării de sănătate a salariatei, în condiţiile în care buletinele de analiză dovedesc că nu au existat depăşiri ale valorilor limită de expunere profesională la agenţi în cadrul locului de muncă al salariatei, atunci angajatorul va aplica prevederile art. 9 din ordonanţa de urgenţă, la recomandarea medicului de medicina muncii sau a medicului de familie, cu menţinerea veniturilor salariale.

(2) Angajatorul va aplica prevederile art. 9 şi, după caz, prevederile art. 10 din ordonanţa de urgenţă în cazul salariatelor care se încadrează la art. 14 din ordonanţa de urgenţă.

ART. 14

Amenajările pentru repaus şi încăperile speciale pentru alăptat destinate femeilor gravide sau care alăptează, potrivit art. 12 alin. (1) şi art. 17 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă, trebuie să îndeplinească toate condiţiile de igienă corespunzătoare normelor sanitare şi cerinţelor prevăzute la cap. IV titlul IV din Normele generale de protecţie a muncii în vigoare.

ART. 15

Dacă locul de muncă în care îşi desfăşoară activitatea salariatele prevăzute la art. 2 lit. c) - e) din ordonanţa de urgenţă este încadrat în condiţii deosebite, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 261/2001 privind criteriile şi metodologia de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite, cu modificările şi completările ulterioare, sau în condiţii speciale, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia şi criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de muncă în condiţii speciale, în mod obligatoriu se vor aplica măsurile de protecţie prevăzute la art. 9 sau, după caz, la art. 10 din ordonanţa de urgenţă.

ART. 16

În toate cazurile, indiferent dacă salariata este trecută sau nu la alt loc de muncă, se vor respecta prevederile legale în vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă.

ART. 17

(1) Potrivit art. 10 şi 11 din ordonanţa de urgenţă, pe durata concediului de risc maternal salariata are dreptul la indemnizaţie de risc maternal care se suportă din bugetul asigurărilor sociale, plătită de angajator.

(2) Indemnizaţia de risc maternal se plăteşte salariatei, la cerere, pe baza certificatului medical care se eliberează de medicul de familie sau de medicul specialist, cu avizul medicului de medicina muncii.

(3) După caz, certificatul medical va fi însoţit de certificatul de naştere al copilului.

(4) Certificatul medical pentru acordarea concediului de risc maternal se va completa pe formularul cu regim special - tipizat, utilizat la plata indemnizaţiilor de asigurări sociale reglementate de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, fără înscrisuri privind:

a) codul diagnosticului;

b) codul indemnizaţiei;

c) elementele de identificare a cauzelor incapacităţii temporare de muncă;

d) avize privind prelungirea concediilor medicale pentru incapacitate temporară de muncă;

e) orice alte date specifice indemnizaţiilor de asigurări sociale reglementate de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) În caseta "Cod diagnostic" se va înscrie "Concediu de risc maternal".

(6) Indemnizaţia de risc maternal se plăteşte cu condiţia ca, prin grija angajatorului, medicul de medicina muncii care a efectuat evaluarea prevăzută la art. 5 din ordonanţa de urgenţă să vizeze certificatul medical, în caseta "Cod diagnostic", sub semnătură, parafă şi ştampilă, cu privire la imposibilitatea îndeplinirii de către angajator a obligaţiilor prevăzute de lege şi la motivul pentru care nu a putut fi evitată acordarea acestei prestaţii.

(7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) atrage răspunderea angajatorului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

(8) Controlul corectitudinii completării certificatelor medicale pentru concediu de risc maternal se efectuează de serviciile specializate sau de persoanele împuternicite din direcţiile teritoriale de sănătate publică.

ART. 18

(1) Baza de calcul a indemnizaţiei de risc maternal se constituie din media veniturilor lunare realizate în ultimele 10 luni anterioare primei zile înscrise în certificatul medical, pentru care s-a datorat contribuţia individuală de asigurări sociale, conform prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) În cazul în care concediul de risc maternal se acordă în cursul lunii, intervalul celor 10 luni din care se determină baza de calcul a indemnizaţiei de risc maternal cuprinde 9 luni şi 2 fracţiuni de lună, respectiv luna în care începe şi luna în care se sfârşeşte perioada din care se stabileşte baza de calcul a drepturilor.

(3) În situaţia în care, în una sau mai multe dintre lunile ori, după caz, în una sau în ambele fracţiuni de lună din care se constituie baza de calcul a indemnizaţiei de risc maternal, numărul de zile pentru care s-a datorat contribuţia individuală de asigurări sociale este mai mic decât numărul de zile lucrătoare legale, perioada respectivă se întregeşte cu numărul corespunzător de zile lucrătoare.

(4) Pentru perioadele în care s-a întregit numărul de zile lucrătoare prevăzute la alin. (3), în calculul indemnizaţiei de risc maternal se ia în considerare salariul minim brut pe ţară, corespunzător numărului de zile lucrătoare creditate.

ART. 19

(1) Media zilnică a indemnizaţiei de risc maternal se determină prin raportarea sumei veniturilor salariale pentru care s-a datorat contribuţia individuală de asigurări sociale şi/sau a salariului minim brut pe ţară la numărul total de zile lucrătoare legale existente în perioada din care se constituie baza de calcul a dreptului.

(2) În fiecare dintre lunile sau, după caz, fracţiunile de lună din care se constituie baza de calcul a indemnizaţiei de risc maternal veniturile salariale pentru care s-a datorat contribuţia individuală de asigurări sociale cumulate cu salariul minim brut pe ţară nu pot depăşi plafonul prevăzut la art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Pentru constituirea bazei de calcul a indemnizaţiei de risc maternal cuvenite persoanelor care realizează venituri exprimate în moneda altor ţări, se ia în considerare contravaloarea în lei a acestor venituri, obţinută prin aplicarea cursului de schimb valutar, comunicat de Banca Naţională a României, din data stabilită pentru plata drepturilor salariale.

ART. 20

(1) Cuantumul lunar al indemnizaţiei de risc maternal este egal cu 75% din media lunară a bazei de calcul, determinată potrivit art. 18.

(2) Indemnizaţia de risc maternal se plăteşte pentru numărul de zile lucrătoare din durata calendaristică a concediului de risc maternal.

ART. 21

(1) Concediul de risc maternal nu poate fi acordat simultan cu un concediu medical sau cu concediul pentru creşterea copilului, acordate conform Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Calculul şi plata indemnizaţiei de risc maternal se efectuează lunar de către angajator, cel mai târziu o dată cu lichidarea drepturilor salariale pe luna în care se acordă concediul de risc maternal.

(3) Sumele reprezentând indemnizaţii de risc maternal plătite de angajator se deduc de către plătitori din contribuţiile de asigurări sociale datorate pentru luna respectivă.

ART. 22

(1) Pentru indemnizaţia de risc maternal nu se datorează contribuţia de asigurări sociale de stat.

(2) La stabilirea drepturilor de asigurări sociale prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se utilizează cuantumul indemnizaţiei de risc maternal.

(3) Durata concediului de risc maternal reprezintă perioadă asimilată stagiului de cotizare în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.

ART. 23

Sumele reprezentând indemnizaţii de risc maternal cumulate cu sumele reprezentând prestaţii de asigurări sociale plătite de angajator, care depăşesc contribuţiile datorate în luna respectivă, se recuperează de către plătitori de la casele judeţene de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei în vigoare.

ART. 24

Potrivit art. 17 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, pauzele pentru alăptare sau reducerea duratei normale a timpului de muncă prin comasarea acestor pauze, se includ în timpul de muncă, nu afectează drepturile salariale şi nu diminuează stagiul de cotizare necesar pentru acordarea prestaţiilor din sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.

ART. 25

În Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, prevăzută la art. 6 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, toate datele privind salariata care beneficiază de indemnizaţie de risc maternal vor fi înscrise de angajatori în acelaşi mod ca cel pentru asiguraţii care beneficiază de prestaţii de asigurări sociale în temeiul Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.

ART. 26

În înţelesul art. 20 din ordonanţa de urgenţă, munci în condiţii cu caracter insalubru sau greu de suportat sunt următoarele:

a) colectarea, transportul şi depozitarea dejecţiilor menajere, umane, animaliere;

b) igienizarea grupurilor sanitare;

c) săpatul şanţurilor;

d) încărcatul sau descărcatul cu lopata al diverselor produse;

e) ridicarea unor greutăţi mai mari de 10 kg;

f) munca în condiţii de expunere la temperaturi extreme, definite conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă, aprobată prin Legea nr. 436/2001.

ART. 27

Angajatorii au obligaţia ca, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice să le aducă la cunoştinţă salariatelor, în scris, cu confirmare de luare la cunoştinţă.



ANEXA 1

la normele metodologice



Antetul unităţii

Nr. ...... data ........



INFORMARE

privind protecţia maternităţii la locul de muncă



(model)*)



Prin prezenta, în conformitate cu art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 25/2004, aducem la cunoştinţă doamnei ................................, născută la data de ................, având CNP ......................, cu domiciliul în judeţul ................, localitatea .................., str. ................. nr. ......, având profesia de ........................., angajată în unitatea noastră în funcţia de ................. şi care ocupă locul de muncă ................. din secţia (atelier, compartiment etc.) ....................., faptul că în urma evaluării locului său de muncă au fost constatate următoarele:

1. la locul dumneavoastră de muncă, şi anume ......................, există/nu există riscuri pentru sănătatea sau securitatea dumneavoastră în perioada de maternitate;

2. riscul este scăzut/mediu/crescut, fiind reprezentat de:

- agenţi fizici, biologici, chimici, procedee, condiţii de muncă

............................................................................

...........................................................................;

3. conform rezultatelor Raportului de evaluare nr. ......... din data de .............., riscul existent poate/nu poate aduce prejudicii evoluţiei sarcinii, sănătăţii fătului/copilului sau sănătăţii salariatei gravide/care alăptează;

4. perioada de sarcină în care supunerea la risc este total interzisă este:

_

- în primele săptămâni |_| ..........

_

- în ultimele luni     |_| ..........

- sau ...............................;

5. în vederea protecţiei sănătăţii şi securităţii dumneavoastră:

- au fost luate următoarele măsuri suplimentare:

...........................................................................;

(se vor enumera în ordinea priorităţii)

- dumneavoastră aveţi obligaţia de a îndeplini următoarele:

...........................................................................;

(se vor enumera în ordinea priorităţii)

6. pentru protecţia sănătăţii şi securităţii dumneavoastră la locul de muncă în perioada de maternitate vi se vor modifica:

a) programul de muncă: ....................................................;

b) condiţiile de muncă: ...................................................;

c) locul de muncă, fiind repartizată la ...................................;

7. menţionăm că nu este posibil ca pentru protecţia sănătăţii şi securităţii să fie efectuată nici o schimbare menţionată la pct. 6, din următoarele motive:

............................................................................

...........................................................................;

8. având în vedere cele menţionate la pct. 1 - 7, medicul de medicina muncii recomandă/nu recomandă concediu de risc maternal pe o perioadă de ....................., până la eliminarea riscului existent pentru evoluţia sarcinii, sănătăţii fătului/copilului sau sănătăţii salariatei gravide/care alăptează.



Semnătura angajatorului şi ştampila unităţii   Semnătura şi parafa medicului

............................................   ..............................



Data ..............................            Data .........................



Am primit,

Semnătura salariatei ..............



Data ..............................

------------

*) Se completează de către angajatori pe documente proprii, întocmite conform modelului.



---------------

Pentru comentarii sau sugestii pe tema acestui material , ori daca ati trecut prin situatii similare si credeti ca ele trebuie cunoscute si reclamate autoritatilor si Justitiei, va invit sa imi scrieti la adresa iulian.urban@gmail.com

Foto : Adevarul




Reclamati abuzurile la adresa office@asistentapentruconsumatori.ro sau la adresa: iulian.urban@gmail.com

Redirectioneaza 2% pentru Asociatia www.asistentapentruconsumatori.ro


Afisari: 19336

26 Comentarii pana acum»

  1. Marius Avram said

    am August 13 2008 @ 7:07 pm

    Din cele stiute de mine, Laura nu a avut Carnetul gravidei, altfel ar fi trebuit sa-l fi vazut si eu si sa-l am acasa. De asemenea nu am cunostinta despre Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei.

    Anexa pentru supravegherea medicala a gravidei teoretic ar trebui sa se afle la medicul de familie si cel specialist, eu nu am vazut-o insa. (scriau ei ceva in registrele lor la consultatiile pe care le faceam, insa nu am urmarit unde si ce scriu).

    Sa stiti ca am citit multe articole postate de dvs pe net, sunt socat sa constat cate tragedii se pot intampla in Romania, dar cel mai mult si mai mult ma revolta atitudinea nepasatoare si dispretuitoare a autoritatilor medicale fata de pacient, care in primul rand este om si apoi pacient. Ce mare lucru, a mai murit unul, sau a mai ramas infirm pe viata, noi sa fim sanatosi, restul ce mai conteaza? Din pacate ei sunt in primul rand medici si apoi oameni. Imi pare rau ca nu aud mai des despre succese medicale decat despre insuccese. Dar nu mai are rost sa insist pe aceasta tema, stiti dvs prea bine ce si cum se intampla, imi pare rau, am citit ca ati avut si dumneavoastra personal necazuri provocate de ei.

  2. cristina said

    am August 14 2008 @ 9:25 am

    buna ziua

    sunt insarcinata in 7 saptamani am fost la medicul de familie
    1 mi-a gresit trimiterea catre clinica pt investigatiile decontate de stat – nu am putut sa fac decat catva analize
    2. m-a pus sa umblu pe la farmacii sa ma interesez daca se da un complex de vitamine pe reteta compensata
    3. in loc de carnet de gravida – ma pune sa iau un vocabular in care sa mai imi scrie ea cate ceva ….
    nu stiu ce sa fac – vreau sa imi schimb medicul de fam .dar acest medic incompetent va ramane sa trateze alte femei gravide … nu e normal ce se intampla

  3. PLATA PRESTATIILOR SOCIALE INTARZIE DE CATEVA ZILE said

    am August 14 2008 @ 4:25 pm

    PLATA PRESTATIILOR SOCIALE INTARZIE DE CATEVA ZILE
    Liliana JIGHIRA

    Directia de Munca, Familie si Egalitate de Sanse (DMFES) si primariile din judet au fost asaltate de mamicile aflate in concediu pentru cresterea nou-nascutului, care nu si-au incasat indemnizatiile de 600 de lei, dar nici alocatiile de 200 de lei, pentru micutii sub doi ani, pe care le primeau, de obicei, in perioada 8-10 a fiecarei luni. Nici copiii mai mari nu au incasat alocatiile si nici cei care au dreptul la diferite ajutoare sociale nu au fost mai norocosi.
    De fapt, toate tipurile de prestatii sociale de care beneficiaza romanii – venitul minim garantat, alocatii pentru handicap, pentru copii, ajutoarele pentru varstnici, ajutoarele speciale pentru familiile monoparentale, alocatiile familiale complementare – acordate in prezent prin directiile teritoriale ale Ministerului Muncii Familie si Egalitatii de Sanse (MMFES) nu au ajuns inca la beneficiari.
    Seful Directiei de Munca, Familie si Egalitate de Sanse (DMFES) Brasov, Florin Costin, spune ca este vorba doar de o intarziere de cateva zile, generata de schimbari in modul de raportare a platilor efectuate. “Din aceasta luna, atat noi, cat si primariile, am fost obligati sa facem raportari privind plata prestatiilor sociale, insotite de liste nominale, cu date de identificare a beneficiarilor, catre Directia Generala de Finante Publice si Trezorerie”.
    “In cazul indemnizatiilor de crestere a copilului, acestea se fac prin mandat postal sau prin diferite banci si a durat foarte mult pana am introdus toate datele in calculator ca sa facem raportarile. Ne-a prins 9-10 seara la munca”, a explicat Costin. Directorul DMFES Brasov a subliniat ca, de fapt, este impropriu sa se vorbeasca despre o intarziere, atata timp cat legea prevede ca plata prestatiilor sociale aferente unei luni se face pana la sfarsitul lunii urmatoare. “Nu exista o data anume cand ar trebui sa viram banii, in afara de sfarsitul lunii, dar oamenii s-au obisnuit sa ii primeasca in prima decada si de aceea s-au panicat. Astazi (n. red. – ieri) s-au facut platile si banii vor ajunge la beneficiari in maximum doua zile”, a precizat directorul.

  4. Cristina said

    am August 14 2008 @ 5:46 pm

    sunt insarcinata in 7 saptamani am fost la medicul de familie
    1 mi-a gresit trimiterea catre clinica pt investigatiile decontate de stat – nu am putut sa fac decat catva analize
    2. m-a pus sa umblu pe la farmacii sa ma interesez daca se da un complex de vitamine pe reteta compensata
    3. in loc de carnet de gravida – ma pune sa iau un vocabular in care sa mai imi scrie ea cate ceva ….
    nu stiu ce sa fac – vreau sa imi schimb medicul de fam .dar acest medic incompetent va ramane sa trateze alte femei gravide … nu e normal ce se intampla

    mai mult azi am sunat la cabinet domana dr era in concediu medical , asa ca am vb cu asistentele – pe care trebuie sa recunosc le-am cam catranit

    in 2 ore am fost sunata de doamna dr care mi-a spus “cu siguranta nu aveti salariul minim pe economie asa ca nu vad de ce va agitati pt o reteta compensata si niste analize “va inchipuiti ca nu am tacut si i-am spus ca si eu platesc taxe si impozite cotizez poate ceva mai mult decat daca as avea
    un salar minim – si tratamentul e oricum —- de toata jena
    era foarte suparata ca am indraznit sa fac scandal si ca am cerut un carnet de gravida

    va multumesc ca existati deoarece abia in aceasta dimineata am aflat ca e dreptul meu sa primesc acest carnet – care in viziunea lor e ok sa fie un vocabular sau carnetel

    ce ma sfatuiti ???

  5. Iulian Urban said

    am August 14 2008 @ 5:47 pm

    Buna ziua Cristina

    Carnetul de Gravida si Fisa de gravida sunt obligatorii pentru toate gravidele din Romania indiferent de cat de multi sau putin bani castiga, adica indiferent de valoarea veniturilor lor.

    Ele sunt TIPIZATE astfel incat aceste date nu se pot trece pe carnetele sau vocabulare…

    Daca ti se refuza eliberarea si completarea acestor documente, te sfatuiesc sa ma anunti si sa reclami la ANPC , Colegiul Medicilor si Ministerul Sanatatii.

    Sa imi scrii sa imi spui ce ti-au zis ca ma ocup eu de iei daca iti incalca drepturile

    Cu stima
    Urban Iulian
    http://www.asistentapentruconsumatori.ro

  6. CATALINA MIRICA-DAMIAN said

    am September 16 2008 @ 12:05 pm

    Indraznesc sa sper ca-mi veti raspunde la framantari…Avem o angajata insarcinata care din varii motive aduce concedii medicale pe cod de boala 01 ! Acest lucru se intampla din luna iunie cu exceptia perioadei concediului de odihna …si in acest moment nu stim nimic despre starea ei , deoarece nu a mai dat nici un semn de viata !
    Intrebarea este cum sunt reglementate aceste concedii medicale , cate poate sa aduca neavand dignostic de risc maternal !
    Co toata consideratia ,
    Catalina Mirica

  7. Iulian Urban said

    am September 16 2008 @ 12:09 pm

    Raspuns pentru Catalina Damian

    Va sfatuiesc pentru clarificarea situatiei sa cereti explicatii scrise de la medicul care i-a eliberat acele certificate medicale de boala pe codul 01

  8. flavius said

    am November 15 2008 @ 7:13 am

    am overisoara insarcinata in 20 de saptamani si a fost disponibilizata de la intreprindere .nu cu somaj .cu apsolut nimic.nu a fost singura data afara .nu stim ce am putea face ca sa rezolvam cumva problema .ia fiind cu burtica mare deja nu o mai baga nimeni in sema daca ar gasi un loc de munca .daca se poate o recomandare din partea dumneavoastra in a rezolva cumva problema .cateva indrumari pe unde am optine o cheie din partea statului pentru a face un bine .va multumesc mult si multa sanatate.

  9. cami said

    am November 28 2008 @ 5:12 pm

    buna, sunt studenta si urmeaza sa termin faculta. Nu am lucrat niciodata, dar vreau sa fac un bebe. Spuneti-mi daca satul ofera un sprijin in conditiile astea? si despre ce suma ar fi vorba? sau cate luni trebuie sa lucrez ca sa pot face un bebe astfel incat statul sa imi acorde sprijin financiar pentru crestera pana la 2 ani? si despre ce suma ar fi vorba?

    doresc un raspuns pe adresa de mail: camelia_carabas@yahoo.com

  10. adriana said

    am January 5 2009 @ 2:16 pm

    Bunza ziua. Iata povestea mea. M-am angajat pe 1 septembrie 2008, si tot cam atunci am ramas si insarcinata. Nu am stiut decat prin luna a 2 a. Mi-am facut inspectia muncii si am trecut si de luna de proba. Totul era in regula, pana cand au aflat ca sunt insarcinata si de atunci ma streseaza in continuu. Eu sunt angajata pe o perioada nedeterminata. Ei mi-au spus ca intre timp, din cauza crizei financiare se desfiinteaza niste posturi, printre care si al meu, si drept urmare va trebui sa plec. Eu le-am spus ca trebuie sa mai raman 4 luni pana cand as intra legal in concediu prenatal, dar nu ma pot intelege cu ei. Nu mi-au dat nicio instiintare scrisa la mana, despre concedierea mea, dar ma pot astepta la tot felul de surprize din partea lor. As dori sa va intreb daca au dreptul sa ma dea afara, insarcinata fiind in 5 luni aproape, si as mai dori sa stiu daca reusesc sa intru in concediu de risc maternal, pana in momentul nasterii, ei mai au voie sa ma dea afara? Iar daca nu au dreptul sa ma dea afara, unde pot cauta ceva in legislatie care sa afirme acest lucru? Ei mi-au spus ca pe 15 ian postul va fi desfiintat, dar repet nu am nimic, nicio hartie care sa ateste acest lucru.

    Multumesc anticipat, daca ma puteti ajuta cu vreun raspuns

  11. andra said

    am February 23 2009 @ 10:20 pm

    buna ziua!sunt insarcinata in 15 saptamani,in luna ianuarie am semnat un act aditional de micsorare a progrmului de munca de la 8 ore la 4 ore si totodata si scaderea salariului la 360 ron!as vrea sa stiu daca voi avea probleme la concediul prenatal.am inteles ca indemnizatia aceea se acorda 85% din venit dar nu mai putin de 600 lei.
    va multumesc

  12. andra said

    am February 23 2009 @ 10:25 pm

    ma intereseaza indemnizatia de crestere a copilului cat si concediul prenatal!

  13. TUDOSE CAMELIA said

    am February 26 2009 @ 1:30 pm

    Buna ziua as vrea saimi da-ti si mie un sfat va rog frumos ,sunt insarcinata in 14 saptamini lucrez la un cab med de familie si eu am nevoie de la sefa mea o adeverinta de salariat ptr iesirea din spital ,a fost mama mea azi si nu ia dat nimic a zis ca eu sunt cu absente nemotivate de pe data de 3 februarie dar inca mai am contract de munca la ea deci inca mai sunt angajata ei ,ce pot safac va rog frumos sa imi spuneti ce sa fac,va rog saimi trimiteti un raspuns urgent azi daca il cititi pe mailul care il am.

  14. dan said

    am February 28 2009 @ 10:31 am

    Va rog daca stie cineva, ma refer in special la administratorii site-ului, unde se gasesc anexele la ordinul 12/2004 cu ingrijirea gravidei, ca defapt acolo scrie ce si cum trebuie facut. Daca le are cineva va rog sa le postati sau sa mi le trimite-ti prin email
    cu stima

  15. viorel said

    am June 12 2009 @ 3:55 am

    Buna ziua,
    Va rog, daca se poate sa ma ajutati macar cu un sfat.
    Sotia mea este insarcinata in 4 luni si lucreaza la un cazino din bucuresti. Cazinoul respectiv are program doar seara, intre 5pm si 6 am.
    A instiintat conducerea unitatii despre faptul ca este insarcinata. Initial i s-a spus ca poate sa opteze pentru o tura mai usoara, de la 5pm la 1 am, ba chiar i s-a dat o saptamana de proba, sa vada daca este in regula. Din pacate, dupa acea saptamana de proba i s-a spus ca trebuie sa lucreze program normal si a fost obligata sa semneze o hartie prin care spune ca doreste sa lucreze normal. Ce inseamna program normal?… 1 zi pe saptamana de la 12 noaptea la 7 dimineatza, alta zi de la 10pm la 6 dimineatza si celelalte zile de la 7pm la 3 am.
    A incercat sa discute la departamenul de resurse umane, din pacate fara rezultat.
    Disperati (pentru ca nu are o sarcina usoara) am sunat la ITM si o doamna de acolo mi-a spus ca nu are ce sa faca… si ca singura varianta ar fi sa ii dea in judecata.
    Sincer, la cum se desfasoara procesele in Romania, la cat dureaza un proces, ma gandesc cu groza la aceasta varianta.
    Eu stau si ma intreb acum, de ce oare exista aceste legi si ordonante, pe care le-am tot citit pe internet, daca nu iti sunt de folos?
    Cu respect,
    V

  16. gheorghe cristina said

    am July 21 2009 @ 7:59 pm

    buna sant insarcinata in 6 saptamani si sant angajata cu contract de munca pe perioada nedeterminata.lucrez in coafor iar din cauza mirosurilor toxice imi este foarte des rau.as vrea sa stiu ce as putea face pana cand intru in concediu pentru ca sefa mea nu este de acord sa nu mai lucrez cu acele solutii pentru ca pierde cliente.va multumesc.astept raspuns

  17. Timea said

    am August 11 2009 @ 11:23 am

    Buna ziua! Am si eu cateva nelamuriri… Sunt gravida in 29 de saptamani, lucrez la o firma din Cluj, care are sediul la Targu-Mures. In luna mai medicul de familie m-a anuntat ca firma nu plateste CAS-ul din luna martie, deci nu mai apar pe lista asiguratilor, si nu mai pot face nici macar analizele gratuite, la care pana la urma as avea dreptul. Am intrebat administratorul firmei despre acest lucru, la care el mi-a raspuns sa le spun si celor de la Cas, si medicului de familie sa “inteleaga” ca firma momentan nu are bani! Intrebarea mea e daca pot beneficia de indemnizatia de crestere a copilului in aceste conditii, sau ce e de facut in aceasta situatie? Mentionez ca sunt angajata din 2006 cu 5 ore, si i-am anuntat in scris despre sarcina cand aveam 20 de saptamani, iar acum intentionez sa le trimit formularul cu cererea concediului de maternitate si lauzie incepand cu data de 1 septembrie 2009, cand voi intra in saptamana 32 de sarcina. Va multumesc anticipat.

  18. laea adriana said

    am November 13 2009 @ 8:15 am

    aunt putin disperata si va rog sa imi raspunseti . sunt aisarc inata in 11 saptamani . ase voie sa ma dea in somaj de la locul se munca?

  19. laea adriana said

    am November 13 2009 @ 8:17 am

    sunt putin disperata si va rog sa imi raspunseti . sunt aisarc inata in 11 saptamani . ase voie sa ma dea in somaj de la locul se munca? va multumesc tare mult

  20. Maria said

    am January 13 2010 @ 2:32 pm

    Bun? ziua!

    Sunt îns?rcinat? în 10 s?pt?mâni ?i am câteva nel?muriri.Din luna iulie 2007 lucrez doar ca PFA, pl?tesc cei 16% impozit venit net, CASS (6,5%+0,85% raportat la venitul net) ?i CAS (pana în noiembrie pl?team contribu?ia minim?, 92RON; din decembrie am modificat venitul la 1000RON – contrib. cca. 310ron). Nu pl?tesc contribu?ii la ?omaj (la indica?iile contabilei)

    Întreb?rile mele sunt urm?toarele:
    1) Contribu?ia la ?omaj este sau nu obligatorie pt PFA? Dac? da, influen?eaz? în vreun fel acordarea indemniza?iei de cre?tere a copilului; exist? o perioad? minim? de cotizare pt a beneficia ce ind. cre?tere copil?
    2) În vederea calcul?rii indemniza?iei de cre?tere a copilului, venitul la care se raporteaz? cei 85% este cel de 1000 ron pt care pl?tesc contribu?iile la Casa de Pensii sau venitul net rezultat din declara?iile depuse la Amd. Finan?elor? Trebuie corelate ?i contribu?iile pl?tite la Casa de Pensii cu veniturile din declara?iile de la Adm. Finan?elor (precizez c? cei de la CNPAS mi-au spus c? nu conteaza suma, nici m?car nu le trebuie la dosar declara?ia respectiv?)?

    Am consultat câ?iva contabili (r?spunsurile acestora difera), am citit zeci de pagini pe net….nu reu?esc s? aflu nimic clar. Sper ca Dvs. s? m? pute?i ajuta cu un r?spuns!

    V? mul?umesc din suflet pentru orice clarificare!

  21. Maria said

    am January 13 2010 @ 2:41 pm

    Buna ziua!

    Sunt insarcinata in 10 saptamani si am cateva nelamuriri.Din luna iulie 2007 lucrez doar ca PFA, platesc cei 16% impozit venit net, CASS (6,5%+0,85% raportat la venitul net) si CAS (pana in noiembrie plateam contributia minima, 92RON; din decembrie am modificat venitul la 1000RON – contrib. cca. 310ron). Nu platesc contributia la somaj (la indicatiile contabilei)

    mi-au spus ca pe ei nu ii intereseaza declaratia de la finante, la Pensii coIntreb?rile mele sunt urmatoarele:
    1) Contributia la somaj este sau nu obligatorie pt PFA? Daca da, influenteaza in vreun fel acordarea indemnizatiei de crestere a copilului; exista o perioada minima de cotizare pt a beneficia de ind. crestere copil?
    2) In vederea calcularii indemnizatiei de crestere a copilului, venitul la care se raporteaza cei 85% este cel de 1000 ron pt care platesc contributia la Casa de Pensii sau venitul net rezultat din declaratiile depuse la Amd. Finantelor? Trebuie corelate contributiile platite la Casa de Pensii cu veniturile din declaratiile de la Adm. Finantelor (precizez ca cei de la CNPAS mi-au spus ca pot sa contribui cu cat doresc eu – respectand minimul, bineinteles)?

    Am consultat cativa contabili (raspunsurile acestora difera), am citit zeci de pagini pe net….nu reusesc sa aflu nimic clar. Sper ca Dvs. sa ma puteti ajuta cu un raspuns!

    Va multumesc din suflet pentru orice clarificare!

  22. Marienuk said

    am March 5 2010 @ 3:49 pm

    Buna ziua.
    Sunt insarcinata in 25 de saptamani. Lucrez ca si invatatoare la o scoala in jud. Satu Mare. In urma dificultatilor financiare ISJ Satu Mare a dispus reducerea activitatii a doua posturi din opt de invatatoare. Specific ca sunt titulara in invatamant din anul 2007, iar la scoala la care lucrez din 2008, in acel moment postul fiind dat ca si viabil pe o perioada de cel putin 4 ani. In acest moment ma aflu pusa in situatia in care postul pe care eu sunt titulara se va desfiinta, iar in momentul intoarcerii mele din concediul de ingrijire al copilului, sa nu am post. As dori sa aflu daca e legal.
    Va multumesc

  23. Fi?a ?i carnetul gravidei « Jurnalul unei mamici said

    am March 29 2010 @ 4:10 pm

    [...] nici unul dintre aceste acte, m-am interesat mai adanc si iata ce am gasit la Urban Iulian: Medicul de familie are obliga?ia s? se implice în urm?rirea evolu?iei st?rii de s?n?tate [...]

  24. constantin rusu said

    am May 16 2011 @ 12:36 pm

    o fata de 24 ani a cunoscut un baiat si a ramas gravida. baiatul a parasit-o,ea in prezent a intrat in luna a 8-a de sarcina,nu a lucrat(cu c.m.) nu are nici un venit,este singura si nu stie ce sa faca pentru ea si copil.a fost la medicul ei de familie dar se pare ca acesta a scos-o din evidenta sa si nu a ajutat-o. doreste sa faca macar ultimile anlize inainte de nastere dar nu stie cum sa procedeze.

  25. tunde said

    am February 6 2012 @ 10:31 pm

    lucru de 2 ani pe perioada determinata am aflat ca nu mai imi prelungesc contractul si eu am aflat ca sunt gravida in 5 sapt ce pot sa fac mentionezi ca am dus adv ca sunt gravida si lucru ca caserita ridic baxuri lucru cu oamenii si e rece la casa unde lucru .pot sa intru in conciediu cu risc fara sa am intrerupere sau intu in somaj ei nu mai imi prelungesc contractul ce pot sa fac mai am contract pina in 14 feb cind mi se termina datim un sfat ce sa fac

  26. cristina said

    am July 3 2012 @ 2:26 pm

    Buna ziua . As avea si eu o probleme saptamana trecut am fost la medicul de familie care nu a vrut sa ma ia in evidenta dat find faptul ca sunt gravida si nu sunt asigurata si ma obliga sa ami fac asigurare medicala. Dansa zice ca odata cu noua lege a sanatati noi gravidele nu mai beneficiem de saigrare gratuita asa este sun obligata sa ami fac asigurare chiar daca eu financiar nu ami permit?

Comment RSS · TrackBack URI

Lasa un comentariu

Nume: (Obligatoriu)

eMail: (Obligatoriu)

Site:

Comentariu: